Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1485 ggr
[Nude]
2014-05-04 08:41

Tyst kommunikation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit väldigt lugnt, avslappnat och gott att sen i torsdags ha all teknik avstängd. Inte ens stand by ha varit på!

Många insikter har kommit och mycket har jag fått gjort. Häftigt var att kommunicera tyst med min hund. Han förstår varken kinesiska eller svenska, så mitt prat har till 90% varit onödigt. Det har av ren slentrian blivit prat för pratandets egen skull, liksom!!!

I vissa lägen har jag naturligtvis uttalat vissa kommandon. Ett kommando åtföljs rent automatiskt av en rörelse. Säger jag "upp" så har jag automatiskt lyft handen uppåt. Det är dessa rörelser jag nu har använt mig av och det har gått alldeles utmärkt.

Det har känts som om jag i den tystnaden har fått en annan och lite djupare kontakt med honom. Den tysta kommunikationen har kommit för att stanna i vår relation.

Annons:
Cahira
2014-05-04 08:45
#1

Vad härligt! ❤️

Jag hörde i ett youtubeklipp att hundar lär via vad de ser, inte vad de hör. När man tänker på det så förklarar det en hel del på varför hundar reagerar så bra på handsignaler och kroppsspråk. 

Så om man vill lära in ett bra läggande, ställande eller inkallning samt stanna (och inte tävlar, vet inte hur signaler ser ut utan tävlan) så tjänar man på att använda sig av tydliga kroppssignaler. :) 

Body awareness går åt båda hållen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-05-04 10:32
#2

#2 Intressant och logiskt! De talar ju själv med kroppsspråk när de möter varandra.

Visper
2014-05-08 19:09
#3

#2 Men så söt han är!!!!

[Nude]
2014-05-11 16:51
#4

#3 Tack Visper…. ❤️

Upp till toppen
Annons: