Annons:
Etikettfoder
Läst 1058 ggr
[Trollbjörken]
2014-05-03 10:14

Mush Vaisto + ben?

 Ni som ger Mush/Mush vaisto, hur ofta ger ni era hunder ben, och vilka sorter? Jag ger ju fortfarande min tik krossat torrfoder på kvällen, och mush vaisto på morgonen, men när hon bara får mush så behöver hon ju använda tänderna några gånger/vecka. Hur ofta kan jag ge ben? 

När hon får ett ben behöver ju även min kastrerade hane få ett ben (ingen skillnad mellan dem 😉) vilka ben passar bra att ge en hund som ska gå ner i vikt?

Annons:
Hildgrim
2014-05-03 10:24
#1

Jag get vaisto tre gånger i veckan och egenkombiberat (med hela ben) fyra gånger i veckan. :) Jag ger bara kycklingvingar och revben just nu. Hade två incidenter med ben så jag hållet mig numera till dom snällaste.

[Ellenme]
2014-05-03 10:25
#2

Molly får inga ben, hon blir för hård i magen och börjar blöda för hon trycker sönder kärl. Däremot kan hon få en morot att tugga på, det funkar bra det!

[Trollbjörken]
2014-05-03 12:59
#3

Min tik blev också hård när vi gav VoH förra året, och började blöda. det va så illa så hon skrek rakt ut när hon skulle bajsa, därför bytte vi till torrisar igen…det beror alltså på att de får ben? Morot älskar hon, dumt att jag inte tänkte på det, det finns ju alltid hemma pga alla kaniner,hamstrar,råttor och möss i huset, billigt lördagsgodis 😃

[Ellenme]
2014-05-03 13:50
#4

#3 Ben är svårsmält för kroppen och kan göra hunden rätt hård i magen 🙂 Finns ''snällare'' ben så att säga som är lite enklare för en hunds mage att smälta och det är t.ex kycklingben! Man kan helt enkelt köpa neutrala (ej mörade eller kryddade eller tillagade) kycklingvingar från Kronfågel och ge. Annars finns det kycklingben på vissa djuraffärer också. Men just kyckling är rätt lättsmält. Lamm brukar jag också köra på 🙂 Kalkon ska också vara lättsmält.

[Ellenme]
2014-05-03 13:52
#5

Men jag kör på morot jag 😛 Känns bäst för Molly.. litar inte på ben heller efter alla blod-olyckor från baken efter hon ätit 😕 Så borsta tänder och morot, det brukar gå bra för oss.

[Tiara05]
2014-05-03 19:24
#6

Måste få fråga er som barfar era chinese crested angående ben, min stora hund är det inga problem med att ge ben men dom små vad kan man ge för ben egentligen förutom kycklingvingar. Att barfa små hundar är mycket svårare tycker jag. Den ena är väldigt glupsk och tuggar inte alls mkt på kycklingvingen förens den är svald. Blir lite rädd där. Men stora ben hur ska småhundar kunna bita och tugga sönder det? , har inte provat men nån annan här kanske gjort det och kan svara? :)

Annons:
[Ellenme]
2014-05-03 19:25
#7

#6 Molly kunde utan problem tugga sönder större ben 😛 Inga problem alls..

Upp till toppen
Annons: