Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 698 ggr
Fridaaaa
2014-05-02 09:37

Ett problem vid promenad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag går med Lillan och Roxy vid vägen (för att ta oss till en bra skogsväg) så beter sig Roxy som att hon vill till bilarna men ibland som att hon är rädd för dem. Lillan struntar helt i bilarna.
Har testat att sätta henne vid möte av bilar, fungerat till stor del men kan inte sätta henne var gång, då det kan komma en hel del bilar där på den sträckan.

Leksaker är uteslutet då hon bara blir busig och hoppig då = inte bra vid vägen.

Någon som har tips hur jag kan träna bort det? Även när jag har den stora hunden med. Hon reagerar inte så på bilar i stan eller hemma på tomten, då struntar hon i vilket så tycker att det är konstigt att hon beter sig så just när vi bara går vid den trafikerade vägen? Sköter sig toppen i stan och skogen sen.

Hon är 7 ½ månad nu och detta beteendet har börjat för inte så länge sedan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
redstaryena
2014-05-02 09:49
#1

borta

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fridaaaa
2014-05-02 09:50
#2

#1 Hon är van vid det sedan tidigare att det kan komma flertalet bilar när vi går vid den vägen, inget nytt för henne. 
Som jag skrev i andra tråden, kan jag bara vissa gånger ta bara henne med mig eftersom den andra hunden också måste motioneras. Samt att hon knappt reagerar när vi står still utan är när vi går.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
2014-05-02 09:54
#3

tyckte det var konstigt. trodde mitt inlägg försvunnit. såg inte att det var två olka haha. ta bort denna kommentaren

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fridaaaa
2014-05-02 09:56
#4

#3 Hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ellenme]
2014-05-02 15:48
#5

Hon kanske finner dom läskiga, med tanke på hur nära ni är dom då? 🙂 Och sen kanske hon ändå finner dom intressanta?
Molly är osäker vid stora trafikerande vägar, det vill säga om vi går på trottoaren precis bredvid stora vägar (hon går bakom mig och väldigt sakta). Men går vi vid lugnare vägar eller en bit ifrån bilvägar så är hon mer modigare liksom och bryr sig inte alls utan skuttar fram.

Fridaaaa
2014-05-03 08:25
#6

#5 Ja jag har med funderat på det. Hon är dock framåt även när bilarna kommer och så men funderar på just om det har med bilarnas hastighet att göra? Alltså att de blir mer läskiga då? Fast konstigt ändå att hon börjat reagera nu för några veckor sedan när vi gått där sedan hon var mindre. Men i för sig, hon är ju 7½ månad nu, säkert hormoner och annat också som spökar nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Ellenme]
2014-05-03 08:45
#7

#6 Ja, det kan ju vara hastigheten och ljudet som skrämmer lite. Och som du säger, det är säkert hormonerna och spökåldern så att säga 🙂
Försök beröm henne när du ser bilen lååångt borta INNAN hon börjar reagera? 🙂 Så gjorde jag med Molly och motorcyklar/mopeder.. hon avskyr det ljudet och kröp ihop och ville fly fort som fan.. vi fick stanna medan hon sprang runt och fick panik. Så när jag såg dom långt borta och innan hon ens hann reagera så berömde jag henne som fasen, liksom ''Åh så duktig du är Molly! Tjusiga Molly, duktig tjej!'' och var rakryggad och bara gick.. med tiden så gick Molly också, en aning osäker men hon gick framåt och vart modigare. Idag kan en högljudd moped åka precis bredvid oss och hon stannar bara upp men får inte längre panik.

Fridaaaa
2014-05-03 08:49
#8

#7 Ja jag googlade lite och hittade på en sida som beskrev 7-12 månaders ålder, och ja stämmer verkligen på henne haha 😛

Hon ser bilen i regel när jag ser den, så oftast svårt att hinna reagera och hon reagerar i regel vid olika tillfällen alltså olika långt borta bilen är, men ibland har jag satt henne ner och berömt när hon inte reagerat och har fungerat till viss del men kan inte göra det varje gång bilar kommer, då kommer vi ingenstanns och då brukar hon heller i regel inte reagera 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ellenme]
2014-05-03 08:51
#9

#8 Då är det troligen spökåldern alltså 😛
Kan du inte försöka ignorera bara? 🙂 Om hon märker att matte och Lillan inte reagerar så kanske hon släpper det?

Fridaaaa
2014-05-03 08:54
#10

#9 Ja jag tror det med nu när jag tänker efter. 
Ja för det mesta har jag gjort det om jag då inte satt henne då jag ytterst sällan har godis eller liknande med på promenader.
Brukar då ha kort koppel, så hon inte kan komma ut mot vägen, man vet ju aldrig hur dem reagerar. Lillan & jag brukar bara fortsätta gå framåt. Hoppas att det släpper.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ellenme]
2014-05-03 09:07
#11

#10 Ja, det kan stärka henne genom att inse att hon kan lita på både dig och Lillan 🙂 Liksom, hon tänker ''Jaha, Lillan reagerar inte ens på dessa läskiga saker… och inte ens matte! Då är det nog lugnt!'' och när du ser att hon stärks lite i taget kan du berömma?

Fridaaaa
2014-05-03 09:09
#12

#11 Ja får ta lite i taget 🙂 För det har jag varit noga med från start att miljöträna mm samt inte stärka rädsla

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ellenme]
2014-05-03 09:37
#13

#12 Låter as bra 🙂

Annons:
Fridaaaa
2014-05-03 09:44
#14

#13 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Trollbjörken]
2014-05-03 09:59
#15

Exakt så gör min nakentik! Vissa gånger ska hon springa ut och attackera bilarna, andra gånger far hon ner i diket så långt kopplet räcker och blir helt stirrig, sen är hon nervös och kollar bakåt hela tiden….funderade först på om han va rädd och att det låter för mycket och blir för nära inpå? Har försökt sätta henne och distrahera med godis, men det funkar sisådär….Som tur är kan jag undvika mycket trafikerade vägar när jag har båda hundarna med mig, vi brukar bara gå dit om vi ska sätta oss och bara titta på de där konstiga sakerna som far fram och låter 😉

Fridaaaa
2014-05-03 10:00
#16

#15 Ja i princip så är Roxy förutom att hon inte far ner i dikt eller så men får ändå lite åt sidan ibland.
Ja vi hade gärna undvikt det också, men måste gå en bit på den vägen för att komma till en bra grusväg, eller om vi ska ner mot vattnet :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: