Annons:
Etikettfoder
Läst 2439 ggr
[Nude]
2014-04-30 12:59

Fiskolja?

Behövs tillskott av fiskolja när det ingår i fodret?

Min nakna Sylvester har dagligen fått extra omega3 ända sen han hösten -12 drabbades av en långvarig hudsjukdom där det ingick som en del i hans rehab.

Ju mer jag har lärt mig om foder, ju bättre foder har han fått. Idag tycker jag att jag har hittat det ultimata för just honom.

Finns det något som säger att jag ändå bör fortsätta med tillskott av fiskolja? Hur gör ni?

Annons:
[Ellenme]
2014-04-30 15:22
#1

Laxolja tillsätter jag varje dag, förutom de dagar Molly får äggula i maten. Just på grund av att CCD Hairless inte har någon päls som skyddar huden (pälsade hundar har det skyddet, alltså päls, som skyddar huden mot påfrestningar vilket CCDH inte har) mot väder och vind. CCDH är känsligare hudmässigt än andra hundar helt enkelt. Känsligare mot sol, värme, kyla, vind, regn och andra påfrestningar. Laxolja/fiskolja ger huden mer näring men också inre organ och leder och hjärta och allting.. oavsett om Mollys föda innehåller lax så får hon extra laxolja för att få bättre skydd, men också friskare organ och klor och trampdynor osv osv osv.

[Nude]
2014-04-30 16:48
#2

#1 Tack för ett utförligt svar. Det där kände jag dock redan till. Frågan var om det verkligen behövs extra fiskolja när det redan är tillsatt i fodret. Jag tycker mig ha valt en fullgod foderstatus för Sylvester idag. Därav min undran!

Fiskolja går att överdosera och konsekvenserna är ganska många och inte speciellt bra. En del av dessa konsekvenser stämmer förmodligen på hund också. Skillnaden är bara att de inte kan säga något om det.

Alltså; behövs det verkligen ett extra tillskott när det ingår i fodret? Jag tror säkert det är bra om man ger ett foder som saknar fiskolja eller om man enbart ger färskfoder eftersom olja smörjer tarmsystemet.  

P.S. Jag hittade alldeles nu ett bra svar på Hundforum och när min nuvarande flaska är slut, ska jag i alla fall göra ett uppehåll. Inte för att det skulle vara farligt utan för att det kanske inte behövs.

[Nude]
2014-04-30 16:55
#3

P.S. Grattis till din nya iFokus-sajt, Caliclue. Hoppas den kommer att gå bra! Jag kikade in eftersom både yoga och meditation ingår i det jag ser som intressant i livet.  ❤️

[Ellenme]
2014-04-30 17:15
#4

#2  Jo ja.. är rätt trött efter arbetsdag så hjärnan hänger väl inte med, virrpanna är jag idag!

Alltså det är individuellt. Vissa hundar KAN behöva mer fisk-/laxolja medan vissa lätt reagerar. Molly har lax i sitt foder men får ändå tillsatt laxolja (ska köpa fiskolja härnäst) just för HON behöver det. Utan det blir hennes hud torr och klorna flisiga med mera.
Man får nog testa sig fram.. inget råd hjälper mot exakt alla hundar utan det är individuellt. Bästa är att göra som du ska, göra ett uppehåll och se hur ens hund reagerar. Ser man att det går utför så tillsätter man oljan igen men går det bara uppför eller är på samma nivå som när man gav fisk-/laxolja så behövs det ingen.
Vissa kanske inte behöver olja varje dag utan någon gång i veckan medan vissa behöver regelbundet.

Tack, det är lite trögt i starten men imorgon och i helgen lär jag ha energi att fixa mer på sidan!

[Nude]
2014-04-30 18:50
#5

#4 Då kanske du behöver mer tid för att svara på frågan om CCD iFokus. Det är helt okej, i så fall.

Ja, jag ska försöka vara observant, så att jag verkligen ser om det blir några förändringar. Han har ju ätit fiskolja av bara farten i över två år nu, så jag vill gärna se om det är okej att skippa det. Tack för info om att man kan se det på klorna. Jag ska hålla ögonen öppna.

[Ellenme]
2014-04-30 18:55
#6

#5 Studera trampdynorna redan nu, hur dom känns och ser ut sedan kan du jämföra om någon vecka om resultatet blivit annorlunda. Samma med klor och hud. Studera deras skick nu sedan jämför du om några veckor/nån månad så lär du se hur allt blivit.
Om du märker att dom klyver sig när du klipper klorna så är oljan kanske viktigt för honom och om trampdynorna blivit torra och dana så kan det vara ett tecken på att oljan kan behövas.

Annons:
[Nude]
2014-04-30 20:41
#7

Tack för väldigt bra tips. Trampdynorna har bedrövliga på honom, men är jättefina sen jag bytte till spannmålsfritt i kombination med färskfoder.

[Ellenme]
2014-04-30 20:49
#8

#7 Blir dom så bedrövliga som innan när du slutat med fiskolja så är det bara att börja igen. Man vet ju inte vad ens hund behöver eller ej om man inte testar sig fram!
Hoppas det blir bra för er skull!

Upp till toppen
Annons: