Annons:
Etikettfoder
Läst 1654 ggr
[Trollbjörken]
4/24/14, 7:06 PM

Fråga ang VoH

Har börjat ge min nakentjej VoH igen. Vi gav det till henne för nått år sen, men fick börja med torrfoder igen då hon blev så förstoppad. Men hon sätter väldigt lätt i halsen, och jag tycker det är så tråkigt att ge torrfoder så vi tänkte ge VoH en chans till efter ett tips om att hundar som lätt blir förstoppade kan äta den sorten med ris i. Det jag undrar på är om de får i sig allt de behöver från den eftersom det enda som finns i är Färsk kyckling, nötvom och ris + vitaminer, eller bör jag ge nån annan form av kött ibland? Ska försöka fixa hem lite råa ben då hon har rätt dåligt med tänder och behöver få tugga på nått någon gång i veckan. Ska även köpa hem laxolja.

Behövs nått mer som tilläggsfoder i köttväg, eller räcker detta? 🙂

Annons:
[Ellenme]
4/24/14, 7:29 PM
#1

När jag enbart gav VoH så gav jag även vanlig nötfärs för att få variationen. Men att lägga till annat djurslag som lamm t.ex skulle vara bra det med! Kyckling, nötfärs (skillnaden på nötvom och nötfärs är att nötvom enbart är ko mage liksom) och lamm tycker jag låter bra det!
Gris kan vissa hundar ha svårt att smälta, visar sig med mycket fisar! Då är bukspottkörteln överansträngd.. en liten varning 🙂

[Trollbjörken]
4/24/14, 7:34 PM
#2

Tack för svar! Då ska vi handla hem lite nötfärs :) Ska även se om jag kan få tag på lite lever elr liknande 🙂

[Ellenme]
4/24/14, 7:37 PM
#3

#2 Var försiktig med lever.. kan gå lite illa om en hund får i sig för mycket. Och VoH ska ju innehålla rätt mängd lever. Skulle hellre satsa på nötfärs och lamm (men det är rätt dyrt dock) eller annat köttslag som kalkon kanske?

[Trollbjörken]
4/24/14, 7:57 PM
#4

Jaha se där!

Får kika i den nya mataffären om de kan ha kalkon eller liknande…:)

[Ellenme]
4/24/14, 7:57 PM
#5

#4 Toppen! 👍

[Trollbjörken]
4/24/14, 8:01 PM
#6

Kan mush vaisto va nått att ev ge ibland? Eller är det ett bättre val än voH? Såg precis nu att flera gav det :)

Annons:
[Ellenme]
4/24/14, 8:02 PM
#7

#6 Jag har Mush Vaisto och VoH Kyckling till min tös 🙂 Älskar Mush Vaisto för variationen… och med lite VoH Kyckling får min hunds mage en bra balans!

[Trollbjörken]
4/24/14, 8:04 PM
#8

Då får jag hålla tummarna att stället jag köper voh även har vaisto :) Tack för alla svaren!

[Ellenme]
4/24/14, 8:08 PM
#9

#8 Kul att finnas till hjälp 😃

[Nude]
4/25/14, 8:28 AM
#10

Om det bara handlar om förstoppning, så vet jag att många vars hundar blir förstoppade av färskfoder, ger dem fiberhusk som är gjort på psyllumfröskal. Man kan blanda ut det med vatten eller strö det på maten. Finns att köpa på hälsokost och även i vanlig matvaruaffär. Min tanke är att färskfoder innehåller det råa kött de behöver och att det är fibrer som fattas om tarmen strejkar.

Om du ger färskfoder för att också undvika spannmål, så räknas faktiskt ris till den gruppen._  De vanligaste sädesslagen som odlas i Sverige är vete, korn, havre, råg och rågvete. Som spannmål räknas också majs, ris och hirs.

_Du kan även blanda i olika grönsaker för att ge hunden mer fibrer. Gröna ärtor och morötter ger smak och får igång förstoppade tarmar. Bara din fantasi och hundens smaklökar sätter dina gränser. De blir inte överviktiga av det heller.

Hundar kan inte smälta majs och man ska undvika både rå broccoli och rå potatis. Är det kokt så går det bra!

[Trollbjörken]
4/25/14, 10:04 AM
#11

Hon blev förstoppad förra gången och vi provade allt, även fiberhusk men det kom inte igång, därför vi börja med torrfodret igen. Undviker havre, vete osv då hon får finnar av det, men ris tycker jag är ok att ge bara magen håller sig i skick :)

[Nude]
4/25/14, 12:38 PM
#12

#11 Okej, då var det inget nytt för dig. Jag ger min hund både spannmålsfritt torrfoder och färskfoder. Han har känslig mage och jag vill inte riskera förstoppning.

Jag hoppas det blir bra för er, så du kan ge din hund den mat du själv tror på. Det är viktigt. Även jag tar till mig de kloka råden från Caliclue, men fortsätter som jag gör ett tag till. Hans mage behöver stabiliseras fullt ut efter ett foderbyte som var för ca en månad sen!  🙂

[Trollbjörken]
5/3/14, 10:02 AM
#13

VoH va slut på den butiken vi brukar köpa det på, och näst närmsta stället va 8 mil enkelresa, så vi åkte till grannen som har en liten butik och där upptäckte vi att hon hade mush 😃 Så nu får hon mush vaisto och krossat magnussons på kvällen för att se om jag sen vågar gå över till mush basic och blanda själv 😉

Annons:
[Ellenme]
5/3/14, 10:13 AM
#14

#13 👍

Rafflan
5/6/14, 2:05 PM
#15

Mina hundar blir också lite hårda i magen av VoH, jag ger 1 portion torrfoder ca var 4:de dag så håller sig magen bra :)

Visper
5/8/14, 7:07 PM
#16

Jag har ibland blött upp torrfoder och blandat i VoH för magarnas skull.

Upp till toppen
Annons: