Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 3668 ggr
Visper
2014-04-17 15:21

Morgonkräkning

Min vovve är ett och ett halvt år. Han har periodvis kräkningar på morgonen. Han mår helt klart illa och kräks enbart galla. Nu är det en period…😕

Jag kom hem från jobbet vid två-tiden i morse och då fick han några bitar hundmat för att motverka att han skulle vakna med tom mage. Men trots det kräktes han galla vid 8-tiden på morgonen.

Har det med hundmaten att göra tror ni? Jag har bytt lite då och då mellan olika färskfoder och just nu har jag givit MUSCH till kvällen med lite uppblött Magnusson. Magnusson mest för att motverka hård mage. I dag får han Vom och Hundemat tre mindre måltider alltså frukost, lunch och middag. Kanske skulle jag ge ett fjärde mål när jag kommer hem i natt?

Han har god aptit för övrigt och är helt ok i magen.

Vad tror ni?

Annons:
[elmaek]
2014-04-17 15:24
#1

Hundar spyr av tom mage, det är korrekt. Jag ger mat tre gånger per dag för att inte Molly ska spy. Morgon, lunch och middag.. sedan håller hon sig i ca 12 timmar då det serveras frukost. Vissa hundar är ju känsligare än andra, så är det ju… allt är individuellt.

Lägg upp ett mat-schema och se om det hjälper? Morgonspya är ju otroligt vanligt när magen är tom och färskfoder är så lättsmält så magen blir tom snabbare.. så prova ge fyra gånger per dag, behöver inte vara mycket utan en matsked när du kommer hem på natten 🙂

Cert
2014-04-17 15:25
#2

Min pudel hade/har samma problem. Pepsid fick vi ordinerat av veterinär sedan hon hade fastställt att hunden överproducerade magsyra. och sedan även att ge måltiderna tätare. Jag valde att alltid ha torrfoder framme och ge blötmat i portioner. kräkningarna blev färre, men har inte försvunnit helt.
Har du varit hos veterinären och kollat upp problemet?

Visper
2014-04-17 16:17
#3

#1 och #2 Ska prova era råd i tur och ordning.

Ändra matordning och ge torrt till middag och färskfoder på morgonen. Flera måltider än tre. Om ingen förändring provar jag att ha torrfoder framme och portionera färskfoder.

Därefter tar vi veterinären. Pepsid har jag hemma i fall att.

[elmaek]
2014-04-18 09:03
#4

#3 Låter bra! Jag brukade ge Molly torrfoder på kvällen förut just för att hon skulle vara mätt längre 🙂 Men sen tålde hon inte torrfoder så då fick det bli färskfoder tre gånger/dag och det fungerar det med 🙂 Hon får sin middag så sent det bara kan bli, men nu när jag jobbar så får hon mat runt 18-19 tiden, sen frukost vid 06-tiden dagen efter och det funkar det med.

[Nude]
2014-04-18 18:35
#5

Intressant, men lite konstigt. Att färskfoder går snabbare genom tarmen än torrfoder är inte så konstigt, men jag förstår inte det ni säger om att de inte behåller mättnaden på färskfoder. Det är väl ändå tänkt att den mängd man ska ge är anpassad för att hålla hunden mätt??

Jag ger både torrt och färskt både morgon och kväll. Torrfoder först som en liten grund och för att han ska äta upp det och färskfoder efter det. Tanken är att ge honom 50/50, men jag kan också ändra. Ikväll fick han 10/90 där färskfoder stod för den större delen.

[elmaek]
2014-04-18 23:26
#6

#5 Eftersom färskfoder är lättsmält så ligger det inte kvar i magen så länge. Går inte att förklara på annat sätt riktigt.. vissa tillsätter t.ex morötter i maten för att det ger en längre mättnad.. vissa ger hela dagsrasonen på en och samma gång för det hjälper just deras hund. Det är väl en nackdel med färskfoder, hunden är inte mätt lika länge som på torrfoder..

Annons:
Visper
2014-04-19 17:15
#7

Tack för ert engagemang. Nu har jag givit små portioner färskfoder 4 ggr per dag. Torrfoder står framme. Inga kräkningar och minimalt intresse för torrfodret. Jag var lite orolig för att vovvarna skulle sluka det. Ingen av dem. Behöver gå upp i vikt, snarare tvärtom. Det känns som om hela matsituationen har blivit lugnare. Jag kör på med detta.

[elmaek]
2014-04-19 19:06
#8

#7 Det glädjer mig att höra!!! 🙂 Hoppas det håller i sig!

[Nude]
2014-04-20 08:27
#9

#7 Grattis till ett gott resultat, Visper.

#6 Det där med morötter låter intressant. Att blanda i något fiberrikt för att få fyllnad. Gröna ärtor passar också bra till hund. När jag gav honom tråkigt  spannmålsfullt foder fick han ibland gröna ärtor i. Han åt varenda en.

Visper
2014-04-20 14:35
#10

#8 & #9 Man ska inte ropa hej 😕.

I morse var det dags igen. Då hade han fått torrfoder till godnattmat.  I natt blir det VoH istället. Skam den som ger sig.

[Nude]
2014-04-20 15:12
#11

Eftersom problemet kvarstår trots dina förändringar av foder och fodergivor, låter det som om det är dags för en veterinärundersökning.

Jag gjorde en sökning på morgonkräkning och hittade en hel del. Texten jag valde är skriven av Veterinär Ylva Trygger och handlar om gastrit. 

"_Det finns hundar som har kräkningar där orsaken inte är en utvecklad gastrit utan endast en lindrig retning av magsäcken. De flesta hundar med lindrig gastrit läker utan speciell behandling. Tillfrisknandet underlättas om gastriten bedöms och behandlas på lämpligt sätt."
_

_Det vanligaste symtomet vid gastrit är kräkningar.

"Kräkning som uppkommer tidigt på morgonen innan hunden har ätit beror ofta på sur mage. Om magsäcken är tom kan magsaften fräta på magslemhinnan. Den magsaft som bildats på natten kan på morgonen orsaka en kräkning. Hunden behöver då få en mindre måltid så sent som möjligt på kvällen och man kan låta lite foder stå framme över natten eller ge hunden lite mat mitt i natten."_

"De kräkningar som inte innehåller foder kan ha olika utseende och säga en del om grundorsaken till kräkningarna. Gula kräkningar tyder på att tolvfingertarmen är involverad eftersom galla har passerat upp genom nedre magmunnen till magsäcken."

Texten i sin helhet hittar du här och du bör läsa alltihop och sen ringa och rådfråga en veterinär.

Lycka till!

[Forest]
2014-04-22 18:26
#12

Här ger vi hundarna mat 3 gånger per dag och kyckling sent på kvällen eftersom den tar längre tid o smälta i magen. Detta har hjälpt våran Donna som annars lätt spyr vid tom mage.

[Nude]
2014-04-22 19:49
#13

#12 Ger ni kyckling som ni själva tillagar?

Sylvester kräktes galla i morse när han fick vänta lite extra på frukosten, så jag går tillbaka till mer av det spannmålsfria och färskfodret får han som en smakvariation. Det blir mycket matematik för att räkna ut hur mycket han ska ha av varje sort när jag blandar så här, men så får det vara.

Annons:
[elmaek]
2014-04-22 21:01
#14

#10 Men åh 😕 Jag hoppas det löser sig snart!

[Forest]
2014-04-22 21:25
#15

13 nej rå kycklingklubba får dom dela på. Ger kyckling annars som kokt eller ugnstorkad mer som godis :)

[Nude]
2014-04-23 07:36
#16

#15 Ok!

Viper: Det finns väl ingenting som säger att alla hundars magar tål färskfoder. Problemet kanske ligger där? Hur länge har han fått färskfoder? När började problemet? Titta bakåt och försök hitta ett mönster.

Sen är jag fortfarande inne på att du bör rådfråga veterinär! Att ringa till dem och ställa några frågor kostar ingenting!

Visper
2014-04-25 22:12
#17

#16 Tack för alla råd.

Nu har jag gett färskfoder som nattmacka och då har hans mage varit helt ok. 

Torrfoder står framme.

[Nude]
2014-04-25 22:18
#18

#17 Så härligt att höra. <3

Det finns inget värre än när våra små fyrbenta vänner inte mår så bra, så jag är jätteglad för er skull.

Upp till toppen
Annons: