Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1995 ggr
[Wildfires]
2014-04-15 15:21

Skydda mot solen

Vad för slags solskydd är bäst att använda till sin Chinese Crested (naken)? :)

Annons:
[Nude]
2014-04-15 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Behovet av solskydd beror dels på vilken hudfärg din hund har och dels på hur mycket h*n vistas i solen på dagarna.

De  nakna hundar har en annan hud än vi människor, så det som passar oss passar inte alltid hunden. Oparfymerat är viktigt.

I år köpte jag en oparfymerad creme med solskyddsfaktor 30 som inte innehåller parabener. De primära aktiva ingredienserna är regenererande kreatin* och antioxidativ E-vitamin. Krämen är Svanenmärkt och godkänd av Asta-Allergi Danmark.

Om cremen är bra för Sylvesters nakna hud vet jag först när jag har börjat använda den. Märket heter Matas och säljs i en dansk hudvårdskedja med samma namn.

* Kreatin - stimulerar intensivt syntesen av kollagen och elastin och reglerar pigmenteringsprocessen.

[Wildfires]
2014-04-15 16:41
#2

#1 Tack för tipset. :)
Min har ganska mörk hud, kanske något ljusare än Sylvesters?
Brukar gå mindre promenader och sedan 1 gång om dagen är jag är ute med hunden ganska länge, typ 1-2 timmar.

[Nude]
2014-04-15 16:51
#3

#2 Ungefär så ser mina promenader ut också. När värmen kommer blir även 2-kilometerspromenaderna längre, men jag har ändå bara kört med linne då.

Vi har inte den starkaste solen i Sverige, men är hunden ute på en tomt hela dagarna ska man självklart smörja in h*n. Hade jag bott i Californien hade jag aldrig gått utanför dörren utan att hunden  varit insmetat i högsta solskyddsfaktor.

FjantYoda
2014-04-16 04:10
#4

Vi har bara använt parfymfri solkräm för barn, eller ja vi använde det i början av förra sommaren men märkte ingen skillnad om han va insmörjd eller inte så större delen av sommaren var han utan, redan nu är han väl "insolad" och tål solen bra

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
2014-04-16 13:21
#5

#4 Nakenhundar har en benägenhet att få hudcancer, så om Yoda är ute hela dagarna bör ni smörja in honom även om inte ni märker någon skillnad. Vad är det man ska märka?

Är han bara ute vid rastning, så anser jag inte sollotion vara så viktigt. Då räcker det med ett sollinne.

Vi bör alla tänka på att ozonlagret tunnas ut och att solens farliga UV-strålning blir starkare pga det. Inte ens vi människor bör vistas för mycket och oskyddade i solen mitt på dagen, så varför låta hunden vara totalt oskyddad på lunchpromenaden!?

[elmaek]
2014-04-17 15:37
#6

Tröja 👍Slipper smeta på kräm som täpper igen porer och kan orsaka orenheter, en tunn bomullströja är även luftig och skyddar rätt bra mot solen.

Förra sommaren smetade jag in Molly i solkräm, i år ska hon bara få smetas in när vi ska vara ute LÄNGE i fleeera timmar annars får hon en tröja istället.

Annons:
[Nude]
2014-04-17 16:49
#7

#6 Då är vi två om den åsikten. Jag köpte sollotion i år enbart för att jag ska fixa så han kan vara ute på balkongen även om jag inte är hemma. Fina dagar kan det bli många timmar där ute för honom. ☀️

Jag ska förstås kolla med grannar om han skäller när jag är borta. Då blir det genast stängd balkongdörr igen och sollinne på promenaderna.

☀️☀️☀️

Upp till toppen
Annons: