Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1578 ggr
[Nude]
4/12/14, 2:34 PM

Hundmöten och gott godis vs bästa bollen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Historik: När det kommer till hundmöten så har jag gått igenom hela spektrumet av både fel och rätt metoder för att försöka hjälpa min nyfikna och mycket osäkra hund. Från att jag log fånigt med en urskuldande blick på den andre ägaren och samtidigt resultatlöst försökte få tyst på hunden, till att gå i en kringelikrok om det mötande ekipaget såg för svårt ut. Stora hundar, många hundar, ivriga hundar… you name it… alla behövde de skrämmas bort med högljudda skall enligt Sylvester.

När jag förra sommaren läste och lärde mig om skvallerträning med klicker var jag salig. Det gav goda resultat på relativt kort tid (fast jag förstod aldrig det där med att fasa ut belöningsgodis, så det gick åt för mycket).

Tyvärr lyckades jag aldrig göra mer än lösa problemet för stunden. Han blev jätteduktig på att skvallra, han skvallrade på allt en period, men minsta fördröjning eller bristande uppmärksamhet från min sida och han satte genast igång att skälla. Jag fick honom aldrig avslappnad i mötena trots att jag upplevde mig själv som lugn. Ibland var dessutom den mötande hunden alldeles för "farlig" för att han ens skulle notera klick och godis. Den sista biten fattades helt enkelt. Jag fortsatte dock enträget för jag hade inget annat, men insåg att vi skulle inte komma längre än så. Promenaderna kändes inte speciellt behagliga eftersom mötande hundar är mer en regel än ett undantag.

Jag bestämde mig till slut för att försöka med något annat. Jag började med att alltid ta med älsklingsbollen i fickan. Den jag vanligtvis bara hade med ut när jag planerade bollkastning på fotbollsplanen där vi bor. Han älskar att hämta bollen och han älskar att bära den, som han fick göra ibland.

Den låg nu i fickan och så fort vi såg en annan hund tog jag upp bollen och antingen släppte jag den bara på marken framför honom alternativt slängde upp den lite lätt i luften beroende på hur det såg ut runtomkring. Omgående glömde han den mötande hunden och fångade bollen för att sen stolt och ansvarsfullt bära den förbi den andra hunden. När mötet är över gör jag en 2-4 "kast" innan jag lägger tillbaka den i fickan med det tydliga kommandot "stopp".

När som helst under promenaderna tar jag fram bollen och gör några kast upp i luften. Han älskar det och han glömmer allt annat. Att ta lyra har blivit en baggis för honom och handlar bara om hur jag kastar. Nu är han konstant totalfokuserad på mig för vem vet… "tänk om matte snart tar upp bollen igen".

Här om dagen gick vi förbi fem hundar och två ägare på tre meters avstånd och Sylvester sa inte ett ljud. Han hade ju ett viktigt uppdrag och det var att bära den boll som jag hade kastat några ggr på behörigt avstånd innan vi nådde fram till hundarna.

Nu när jag har honom lös går han precis snett bakom mig hela tiden. Tidigare hade han 15-20 m som han kunde gå ifrån mig, både framför eller bakom. Nu går han precis bakom alternativt 3-5 m framför, inte längre, för tänk om matte tar fram bollen.

Han har mycket revirkänsla och skäller på folk utanför porten. Nu får han bollen i munnen redan i trapphuset och sen bryr han sig inte om vem eller vad som är utanför. Han bara bär sin boll. Varje promenad avslutas också med att släpper/kastar bollen till honom när vi kommer in på reviret och sen bara glider vi in genom porten och hem till vår egen gemensamma lya.

Epilog: Jag bytte alltså bara ut gott godis mot bästa bollen och sen dess har våra promenader totalförändrats och det är bara en vecka sen vi började. Jag är stolt, glad och lycklig och jag tror Sylvester känner detsamma. Några torkade kycklingbitar behövs inte längre, så de spar vi till vår Dogparkour, nosövningarna och annat kul som vi hittar på.

Annons:
CelsiusT
4/12/14, 2:43 PM
#1

Härligt, för min hund var det dragkamp med kopplet som fungerade bäst. Nu har vi kommit lite längre och mötena går bra.

En liten fundering/tips bara. Att kasta bollen ger en hund som går upp i varv, och det kan vara så att din hund behöver en brytande aktivitet som matchar den höga aktivitetsnivå det innebär att möta en hund. Men det är inte fel att avsluta en sådan aktivitet med att gå över till att äta godis, godisätandet är en lugnande aktivitet och egentligen en bättre matchande aktivitetsnivå med den vi vill ha i hundmötet. Men som sagt, om din hunds nivå är hög i ett möte idag så kan det vara svårt att få godiset att fungera, därför fungerar bollen bättre för er. Men det är inte fel att ha som mål att få ner aktivitetsnivån vid hundmöten. Så att avsluta bolleken med godisätande är väldigt nyttigt för din hunds mentala nivå ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Nude]
4/12/14, 4:52 PM
#2

#1 Jag tackar för tipset och lägger in en godis när bollen ligger i fickan igen.

Grejen är att jag inte kastar bollen i ordets rätta bemärkelse. Jag hittar bara inte ett rättvisande ord. Han bär bollen genom sitt revir. Han bär  alltid bollen genom själva mötet med den andra hunden och vi avslutar alltid en bollsekvens med att han bär bollen och det är en lugn och ansvarsfull aktivitet för honom. Det finns alltså ingen hög aktivitetsnivå i de här sekvenserna.

CelsiusT
4/12/14, 5:00 PM
#3

#2 Jag tror dig, fast jag tror också att det är högre aktivitetsnivå än det är att tugga på en godis. Eftersom tuggandet har en nervarvande effekt. Så det är perfekt att avsluta en sådan aktivitet med att byta bollen mot en godis.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Nude]
4/12/14, 8:19 PM
#4

#3 Ja, och jag tror dig och ska, som jag sa i min förra kommentar, lägga in en godis som avslutning. 😃

Du skrev att för er var det dragkamp med kopplet som gällde och att nu fungerar det bra. Jag har funderat en del på om jag skulle kunna släppa bollen en dag. Det du säger innebär att det bör jag kunna och det låter väldigt lovande. Även om vi har kul med bollen båda två, så är det ultimata förstås att bara kunna möta andra hundar som om ingenting hänt. ❤️

CelsiusT
4/12/14, 11:35 PM
#5

#4 Ja precis så, dock om vi möter en svårare hund så kan vi behöva ha lite dragkamp igen. Men han kan då ganska snabbt återgå till godis. Men annars så har vi liksom dragit ner på både dragkamp och godis nu men kör främst godis som belöning under eller efter själva hundmötet. I vissa fall börjar han skvallra tidigt i ett hundmöte och då blir det godis tidigt. Gäller att lyssna på hunden. Men tex kan jag nu när han skvallrar prata och berömma honom under en lång sträcka medan jag tar fram godis. Och prata länge mellan godisarna. Så det blir mycket färre godisar. Men det gäller att uppmärksamma hunden när den skvallrar, oavsett vad man sedan ger som belöning. Och vad det blir för belöning beror ju på hur svårt hundmötet är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Nude]
4/13/14, 8:30 AM
#6

Sylvester är min första hund och en omplacering som jag har jobbat mycket med på många plan. Han kom som ett enda nervsammanbrott för snart två år sedan och sen dag 1 har jag engagerat hela mig i sökandet efter de metoder och förhållningssätt som är rätt för honom. Jag söker  den balans vi båda behöver i alla våra angelägenheter, så att säga.

Jag är på mycket god väg och jag förstår innebörden i ditt råd om att alltid avsluta med godis. Tack för att du valde att engagera dig i mitt inlägg. ❤️

Annons:
[Nude]
4/15/14, 8:01 AM
#7

Tack vare CelsiusT råd om att avsluta med godis för att få ned hunden i aktivitetsgrad, testade jag igår att bara ge honom bollen för att bära den förbi andra hundar. Det funkade precis lika bra som att studsa den och han tar lyra.

Jag behöver alltså inte göra så han går igång, utan jag bara räcker fram bollen. Det räcker gott för honom att få bära sin älskade boll förbi andra hundar.

När vi gått förbi belönar jag med några kast/studs och sen avslutar jag med godis när bollen ligger i min ficka igen.

Fortfarande tar jag fram bollen mitt i promenaden, utan mötande hundar, katter, joggare, etc, och låter honom försöka fånga lyra. Det är ju av det han håller fokus på mig.

Våra hundmöten har blivit så behagliga. Har du problem med samma sak som vi hade, så testa att ta med bästa leksaken - vad det än är för en pryl - och låt hunden bära den när det kommer en annalkande hund.

[Wildfires]
4/15/14, 3:10 PM
#8

Skall testa detta med min vovve! Hennes svaghet är dock kottar. ;)

Upp till toppen
Annons: