Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 2754 ggr
Fjordell
4/11/14, 12:57 AM

Raka för utställning?

Nu är jag inte insatt i rasen överhuvudtaget, även om jag tycker den verkar himla fin och trevlig! Men jag har en liten fundering.

En jag vet har en chinese crested, som har päls. Hunden ser ut som en powder puff, men är tydligen naken ändå enligt ägaren. Hon säger att det finns en nakenhetsskala, och då är denna hunden den minsta nakna på den skalan.

Och grejen är då den att hon ställer ut denna hund som naken. Hon rakar alltså bort allt päls så den ser ut att vara naken, och har då en jättestor och fin crest.

Är detta tillåtet? Jag tycker nämligen det låter märkligt att man får modifiera hunden såpass för utställning.🤔 Men det kanske är som med pudel, att man får frisera hunden såpass extremt?

Annons:
Cahira
4/11/14, 1:30 AM
#1

Jodå det är tillåtet. Men de som känner till rasen kan oftast se hårighetsgraden på mängden crest på huvud, sockar och svans. :) De med tjock crest brukar oftast ha riklig mängd hår annanstans med medans en som knappt har sockar alls till exempel har mest troligen inte en varulvskropp. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/11/14, 1:35 AM
#2

Sedan brukar man ofta kunna se på tänderna med om det är puff eller naken har jag fått lära mig nyligen. Nakna har ofta rakare rovdjurständer och i vissa fall även framåtpekande som betar. Inte alltid, men oftast. 

http://chinesecrested.ifokus.se/discussions/50718a8fd4ebea0d0e00fa29-alla-tycker-min-nakenfis-ar-sa-harig

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fjordell
4/11/14, 1:59 PM
#3

Jag tycker det är väldigt märkligt att man inte ställer dem som de är födda.😐 Nåväl, då fick jag iaf svar på frågan, tack ska du ha!

Cahira
4/11/14, 3:23 PM
#4

#3 Till och med aussies och goldens brukar putsas upp inför utställning så det sker nog i varje ras i olika utsträckningar. 

Så lite så!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fjordell
4/11/14, 3:26 PM
#5

#4 Ja absolut, men inte såpass mycket som det här. Här rakar man ju bokstavligen bort en väldigt stor del av pälsen.

Cahira
4/11/14, 4:58 PM
#6

#5 Löwchen och portugisisk vattenhund rakas ju till nakenrumpor. Pudlar i vissa frisyrer blir väldigt nakna med. 

Jag kunde dock tycka att de kunde dela upp true hairless och hairy hairless så fler med true hairless vågar ställa ut.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fjordell
4/11/14, 6:38 PM
#7

#6 Ja, det hade jag också tyckt vore mer rätt!👍

Hildgrim
4/13/14, 11:46 AM
#8

Jag är nog beredd att hålla med om att det känns lite fusk att raka nakenhundar inför utställning, även fast dom flesta raser piffas till i någon grad.

Jag tycker att nakenheten hos alla nakenraser borde ha högre prioritet än fin crest (dom nakna individerna inom raserna). Egentligen skulle det väl vara samma sak att limma på extrapäls på en true hairless för att den ska få fin crest som att raka en för hårig nakenhund, haha. 

Men om det på utställning inte spelar någon roll om hunden är naturligt naken eller näst intill helt hårig för att man ändå raka bort det hår som inte stämmer överens med rasstandard så gynnar väl detta främst dom håriga hundarna? Eftersom dom nästan alltid också har mer crest? Själva nakenheten i sig bedöms ju aldrig. 

Jag undrar om det är cresten som gjort att just CCD är så mycket hårigare än dom andra nakenraserna vad gäller kroppsbehåring? Om det generellt sett går bättre för håriga CCD på utställningarna så borde dom också användas mer i avel än true hairless, vilket i sin tur kanske leder till att rasen i sig blir hårigare med tiden?

Upp till toppen
Annons: