Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 1324 ggr
[Mikaelann]
4/10/14, 12:49 AM

Berätta Powder puff!

Hur är det att ha en powder puff?

Hur är pälsvården? hur är dem i temperamentet? vad är den största skillnaden på den och den nakna varianten, kan man ställa ut båda hur funkar detta? jag har ingen aning, berätta! :)

Annons:
Cahira
4/10/14, 1:00 AM
#1

Jag upplever att puffarna som lite mer "mellow" (jag kommer inte på ett bra svenskt motsvarande ord för mellow) medans de nakna brukar ha lite mer spunk och spurt även om båda föds i samma kullar och är samma ras och absolut är högaktiva, atletiska och riktiga klätterapor. (Personlig uppfattning)

Pälsvården kan jag inte uttrycka mig om eftersom min puff har otypisk päls och bara är valp än. Båda kan ställas ut, absolut. :) 

Puffar brukar ha bättre tandstatus och nakna behöver hudvård. Kineser har väldigt bra hundspråk och är mycket tydliga med andra hundar. Reserverade små räcerhundar som älskar aktiviteter men kan variera allt från will to please till självständig. Väldigt kattlika och vissa beskriver dom som renliga även om min lortgris älskar att rulla sig i allt och rejsa i gegga. *S* 

KELGRISAR! Bästa platsen är nära matte, även på toa. Är inte överdrivet bjäbbiga som vissa småhundar kan vara men pratar mycket. Morrar, piper och har sig. Stark alarminstinkt dock, skäller och vaktar hemmet så det kan vara nåt att tänka på om man bor i lägenhet. 

De beskrivs även lite som teaterapor, dvs de lär sig lätt att manipulera att få sin vilja igenom. Otroligt smarta hundar och använder tassarna väldigt mycket. Min valp slickar tassarna och tvättar ansiktet precis som en katt. 

Nåt mer du undrar över? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mikaelann]
4/10/14, 1:08 AM
#2

Vad är den typiska pälsvården för en powder puff då? jag har för mig att den var ganska krävande ?

Cahira
4/10/14, 1:39 AM
#3

Så gott som alla långhårsraser går in i en tovålder när de fäller valppälsen runt 1 års ålder och de tovar och tovar och tovar och man tror aldrig det kommer ta slut. Pälsen tovar minst då den är ren och kräver täta bad. Om hunden tovar dag 4 så badar du dag 3 är en bra huvudregel. Pälsen ska helst inte borstas torr har jag hört på flera håll och man måste föna pälsen snustorr, blöt päls tovar. Så om det regnar blir det extrajobb samt snö m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
4/10/14, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har en blandning med Puff men hon har mycket puffpäls.

Jag badar henne ca varannan vecka, kammar in schampoo och balsam, absolut inte knugga in det, sedan föna pälsen torr samtidigt som jag kammar igenom den 🙂
Puffar kommer i "tovåldern", vilket inte är roligt.
Rakar henne i ansiktet vid behov annars kommer det päls in i ögonen och munnen, vilket ju inte är så kul.

Temperament och så tja, livlig, alert, människoglad, inte så skällig (fått från mamman som är puff). Hon har ju en del från papillon (pappan är det) men tycker båda raserna är relativt lika ändå.

Hon är en liten "clown" ibland som går på bakbenen, gräver på mig om hon inte får uppmärksamhet och väldigt myssjuk när hon är trött 😉
Lättfrösen på vintern, och snö fastnar lätt i pälsen om hon inte har overall/jacka/tröja på sig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: