Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 3969 ggr
[Nude]
2014-04-08 13:45

Borsta tänderna på hunden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår slogs det larm via nyheterna. Våra hundars tänder blir bara sämre och sämre. Ca 75 % har problem av olika slag och eftersom försäkringen inte täcker ett problem som går att förebygga, så får man stå för hela kostnaden själv.

Som slutkläm kom uppmaningen att man ska borsta tänderna på sin hund! Gör du det? Borstar du tänderna på din CCD? Vad använder du för redskap och hur ofta gör du det i så fall?

I mitt badrum har jag den tvåsidiga hundtandborsten, fingertuta av nåt slags väv och ett set med två olika tandborstar  som man trär på sitt pekfinger, …. men inte borstar jag tänderna på min hund för det! Jag tycker det är både krångligt och svårt.

I inslaget i går tryckte de bara in en vanlig tandborste och borstade så som vi gör på oss själva. Kanske jag har varit för mesig! Hur gör ni?

Vi som har de nakna hundarna vet ju att dras med en genetiskt försämrad tandstatus, så jag inser att jag borde komplettera Plaque off med tandborstning. Dessutom visar hundar sällan att de har ont, de går istället omkring och lider i tysthet.

Annons:
Melissa V
2014-04-08 13:49
#1

Nu har jag ingen ccd, men jag har alltid borstat tänderna på mina. 
Min förra älskade det, så fort vi gjorde det så satt hon vid fötterna och ville också. 
Min nuvarande accepterar det men inte så mycket mer än så, helst vill ha slippa helt. För mig har det vart en självklarhet, ska vi borsta så ska ju dom också det, även tänka över fodret som många gånger kan vara orsaken till dålig munhygien

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


[Nude]
2014-04-08 15:55
#2

#1 Spannmålsfritt och färskfoder och endast torkad kyckling som belöningsgodis ger jag min hund. Plaque off som gör att tandstenen gnids bort när han jobbar med sina tänder får han på daglig basis. Trots att jag vet bättre har det inte blivit mer än lite i början.

Det jag undrade över var också hur ofta du/ni som borstar gör det och vilket redskap som du/ni tycker passar er bäst?

Melissa V
2014-04-08 16:26
#3

#2 ja min äter Barf rakt av. 

förra hunden var det människotandborste med människotandkräm, testade med de baserat för hundar men gick inte alls. Men hon var mycket för att apa så därför. 
Borstade varje morgon och kväll, hon fick sjukt mycket beröm för sina tänder. 

Nuvarande hund kör vi med sån tandborste anpassad för hundar, ingen tandpasta av nåt slag då han är väldigt känslig för smak och lukt så inte hittat nåt som han gillar än. 
Han borstar vi lite olika, ibland 3 grr om dagen ibland 3ggr i veckan, tandborsten ligger på vardagsrumsbordet så den används lite då och då när han är på gott humör, vill göra det till nåt positivt (unghund) så inte några speciella tider eller rutiner än

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


[elmaek]
2014-04-08 16:36
#4

Mjo, visst borstar jag Mollys tänder ibland. Just två tänder har lite tandsten, men med lite tandborstning så försvinner det lite faktiskt. Borstar försöker jag komma ihåg att göra varje kväll, men ibland glömmer jag faktiskt bort.

[Nude]
2014-04-08 18:00
#5

Det var alltså tandborstningen som bara höll lite i början, inte kosten. Han får den mat jag skrev, förstås.  😉

#3 När jag försökte börja borsta, så hade jag ett tandborstglas med vatten också och det bara skvätte omkring oss. Besvärligt och jobbigt. Menar du att du borstar med torr tandborste? Det låter ju faktiskt smidigt att lika smidigt att ha tandborsten på bordet och bara borsta lite på kvällen. Det ska jag börja med. Tack för tipset!

Melissa V
2014-04-08 18:23
#6

#5 aha haha, jag som läste för fort :D 

Ja med torr, de funkar bra nu innan de fått in tekniken, för som du säger så skvätter de ju rejält innan och dregglas haha

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Bjallstal
2014-04-08 19:50
#7

Mi veterinär sade att jag lika gärna kunde skita i tandkrämen. Det är själva gnuggandet som tar bort tandstenen. Kör på fuktad barntandborste och han är nästan helt tandstens fri

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Melissa V
2014-04-08 20:21
#8

Vad bra att veta, då slipper man ha panik över att hitta passande tandpasta :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Fridaaaa
2014-04-08 20:33
#9

Nix, borstar inte tänderna på någon av hundarna. Den stora hunden har haft bra tänder hela livet, den lille är bara liten ännu.

Vissa hundar får lättare tandsten än andra. Jag ger bra tuggben och så istället, så hjälper det till mycket. Kommer enbart borsta om det verkligen behövs, inte annars 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-04-08 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag borstade hans tänder ikväll. Jag fyllde hans egen tandborstmugg med bara lite vatten och doppade en för dagen inköpt vanlig mjuk och rätt liten tandborste. Det gick bra och nu ligger alla tandborstgrejer i ett vackert tygetui på skrivbordet. Svårt att missa det då! 😉

#9 Tuggben är bra, men Sylvesters mage tål inte sånt. Däremot stimulerar han ofta och gärna tänder och tandkött genom att jobba på den här lilla Kongen på 7 cm. Jag vill ändå komplettera med tandborstning eftersom jag tror på det. Nakenhunden har dåliga tandanlag, så jag vill inte chansa.

Tack för alla svar! Jag tycker att jag har fått både råd och stöd.

Bjallstal
2014-04-09 11:39
#11

Har alltid tuggade framme, men hjälper föga på kinesen. De stora har inga besvär alls, men kinesen, han började få tandsten vid fyra månader. Så bara att borsta på :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cahira
2014-04-10 22:35
#12

Jag borstar några gånger i veckan, vissa kvällar är jag för utmattad för att orka brottas om det då han inte accepterar det speciellt bra fortfarande. Men jag har enorma problem på min tioåring som fått dra massa tänder pga det så jag tänker inte ge upp för jag vägrar genomgå samma misslyckade känsla med Frodo.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-04-10 23:09
#13

#12 Ikväll orkade jag inte riktigt, så i princip stoppade jag bara in tandborsten och drog några få tag på framtänderna efter att han fått nosa på tandborsten. Jag tänkte att det lilla ändå blir en träning i att ha borsten i munnen.

Annons:
Visper
2014-04-12 22:53
#14

Jag har allt jag behöver. Så i morgon finns det ingen återvändo… eller i natt när jag kommer hem kanske.😃Då får vi vackra leenden både jag och vovvarna.

[Nude]
2014-04-13 08:31
#15

#14 😃

Visper
2014-04-13 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det blev tandborstning Light igår. Det tog en stund innan jag hittade grejerna. Total röra! Men nu har jag tack vare Nude både borstat och storstädat! Hundarna fick egen hylla. TACK! Den ena vovven gned jag med fingertuta och det andra babyborste och tandkräm med leversmak. Lite kamp blev det allt.

[Nude]
2014-04-13 20:43
#17

#16 Hehehe… varsågod! 😉

[Wildfires]
2014-04-15 15:34
#18

Borstar tänderna på min 1 gång i veckan, använder då en vanlig tandborste och sedan "Tropiclean's Fresh breath - clean teeth gel" som tandkräm. Men tror jag kanske ska köra det varje kväll istället. Min vovve har fått väldigt fina vita tänder av det. :)

[Nude]
2014-04-15 15:56
#19

#18 "Tropiclean's Fresh breath - clean teeth gel" låter som en bra tandgelé.  Den får 4-5 stjärnor av 5 i kundbetyg. Den är dyr, men det blir billigare än att gå till veterinär och skrapa bort tandsten.

Jag tror inte att man behöver borsta med den gelén varje kväll. Jag tänker köpa den och använda tills den är slut och sen kör jag bara med vatten igen. Skulle det börja bildas plack igen, så köper jag en ny flaska. Tack för tipset Wildfires.

[Wildfires]
2014-04-15 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Varsågod!
Min syrra använder gelen oftare än jag gör på min hund så hennes tänder är ännu finare haha. :P Om någon undrar hur den ser ut.. :)

Annons:
Visper
2014-04-16 01:39
#21

Tipsade om gelén för länge sedan…

[Nude]
2014-04-16 13:23
#22

#21 Ibland är man inte mogen att ta in en det man får höra förrän man är mogen…. liksom?

"När eleven är redo uppenbarar sig läraren." ~ okänd  😉

[Nude]
2014-04-18 13:31
#23

Igår cyklade jag till Arken Zoo för att kolla efter Tropical gelé. De hade inte det märket, så jag kom hem med en tandstensskrapa istället.

Idag har jag skrapat tandsten och det gick bra. Plaque off, som han får dagligen, mjukar upp tandsten. Det var inte svårt alls att få bort det. Sen underhåller jag med tandborstning med vatten. Tropical köper jag när jag ändå ska beställa något annat via någon webbshop.

[Wildfires]
2014-04-20 12:00
#24

#23
Tråkigt att den inte fanns. Annars kan man väl säga till de att beställa in det? Fast kanske det är billigare att beställa via internet. :)

[Nude]
2014-04-20 13:30
#25

#24 Jag ska ändå beställa ett balkongnät via Internet och då beställer jag Tropical tandgel samtidigt. En plaqueskrapa är bra att ha ändå, tänkte jag.

Upp till toppen
Annons: