Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1297 ggr
[Nude]
2014-04-03 10:35

Stärka osäker hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bra träning för osäkra hundar är att jobba med prassliga underlag, så idag gjorde vi det.

Jag ställde en skokartong framför mig och lät först Sylvester nosa och det gjorde han om än med viss reservation. Sen höll jag fast den med fötterna och han fick lägga upp två tassar och när det funkade vågade han också ställa sig på kartongen.

När detta var okej för honom, så öppnade jag locket och han fick nosa inuti. Sen la jag godisar under och i det prassliga papperet. Han nosade och letade fram det gottiga med nyfiken osäkerhet, men han gjorde det!

Därefter fick han ställa framfötterna i kartongen. När han även tog med bakbenen, så gick han liksom "igenom" kartongen. Han vågade inte stå kvar och där stannade vi för den här gången.

Hela tiden klickade jag honom rätt och belönade vid varje klick.

Annons:
[Forest]
2014-04-03 10:58
#1

Vilket bra tips :) Söt liten nakenfis du har med :) En annan sak som stärker är balansträning och kontaktträning, här kör jag en del på skogsagility där det ar balans på stenar,stubbar stenar osv även skickas dom ut på gå runt vissa träd till höger/vänster. Sen är spår väldigt bra för deras självförtroende 😉

[elmaek]
2014-04-03 11:37
#2

Vilken bra tips, den snor jag 😃 Ett ganska enkelt tips är att alltid berömma vid framsteg, vilket såklart är en självklarhet men också väldigt nyttigt.

Som Molly som är feg för främmande hundar, när hon visar nyfikenhet så berömmer jag och samma när hon passerar hundar fint och enkelt. Mycket beröm, sakta men säkert har det gått framåt! Ett enkelt tips som är så självklart men tror inte många tänker på att det faktiskt kan öka en hunds självförtroende 🙂 Det är mest en rutin hos folk kan jag tycka, men att dom är medvetna om att det kan ge framsteg verkar inte så självklart.

[Nude]
2014-04-03 12:22
#3

#1 Tack.. jag visst är han söt min sötnos.

Nu var jag mer ute efter enkla övningar inomhus. Det kommer alltid dagar när vi inte har tid eller energi nog för att aktivera hunden utomhus. Då är det bra att ha lite stärkande hjärngympa att göra inomhus, så hunden får sin stund ändå.

#2 Ojojoj… om du bara visste hur mycket beröm Sylvester får. Han är ju bäst och det ska han veta om…. *fnissar & blinkar*

[elmaek]
2014-04-03 14:16
#4

#3 Haha ja! Rätt sort av daltande är bara bra säg! 😃

Kaffekopp99
2014-04-05 08:02
#5

Bra där! Beröm allt positivt! Hur gör man ute då? CM hade en hund som var rädd för män, det är min nakentjej också, han menade att man ska ignorera det. Det har jag gjort i snart ett år men inte hjälper det.. Hon kan sluta vara rädd för just precis den specifika mannen, men fortf är hon rädd för män! Begränsande på promenaderna.

[Nude]
2014-04-05 10:02
#6

#5 Jag kommer inom kort skriva ett eget inlägg om hur jag har löst det problemet både när det gäller vissa män, hundmöten och "hans" revir i och utanför och porten. (Jag kan PM:a dig via FB när det är klart!)

Annons:
Upp till toppen
Annons: