Annons:
Etikettfoder
Läst 1740 ggr
vanessagustavsson
3/31/14, 8:06 PM

Hundmat?

Tänkte höra om någon vet skillnaden mellan Doggy Professional Extra Valp, och Eukanuba Puppy Small? 

Hörde av en att Doggy ska vara rätt lik, försökte jämföra innehållet men ser inte så mycket skillnad? Finns det risk att de blir sjukare lättare av att äta ''billig'' doggy mat? 

Just nu äter hon Eukanuba men tänkte att det var onödigt att betala flera hundra mer om det ändå nästan är samma sak, men vill inte ge henne något ''skit'' :) 

http://www.petsonline.se/hund/hundfoder/doggy/doggy-professional-extra-valp-2-kg/

http://vetzoo.se/puppy-small

Annons:
Fridaaaa
3/31/14, 8:32 PM
#1

Rekommenderar inte Doggy, mycket spannmål i det.
Eukanuba har jag inte så mycket erfarenhet av tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pkml
3/31/14, 8:35 PM
#2

Profine och four friends är dom bästa torrfoderna. annars barf !

Fridaaaa
3/31/14, 8:37 PM
#3

Vad som är bäst eller inte, är olika från hund till hund. 
Men, ju mindre spannmål dessto bättre.

Eller då färskfoder eller mush/barf. (men krävs en hel del kunskap kring barf) brukar fungerar på de flesta hundar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
3/31/14, 10:04 PM
#4

Doggy som du länkade

Analytiska beståndsdelar
Protein 28 %, fettinnehåll 14 %, kolhydrater (NFE) 41 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 7 % (kalcium 1,3 % och fosfor 1,0 %), vatten 8%. Omsättbar energi 1510 kJ/100g.
Råvaror
Fullkornsvete
Kycklingköttmjöl
Rismjöl
Färsk lax
Laxmjöl
Animaliskt fett
Potatisprotein
Kycklingbuljong
Betfiber
Morötter, torkade
Majsgroddar
Heläggspulver
Linfrökaka
Foderkalk
C-vitamin
Mineraler
Vitaminer

Bara 28% Protein 

Eukanuba

orkad kyckling, Torkad kalkon, Majs, Vete, Animaliskt fett, Sockerbetsfibrer, Hydrolyserat animaliskt protein, Ris, Heläggspulver, Fiskolja, Torkad öljäst, Fruktooligosackarider, Natriumklorid, Kaliumklorid, Linfrö, Dikalciumfosfat, Mannaooligosackarider

31% protein 

Jag har gett våra hundar Orijen ( 38%protein) och teste of the wild (32% protein)

Jag har även gett färskfoder när dom fick torrfoder idag äter dom bara färskfoder och har tillgång till torrfoder (orijen) men dom äter typ 1 dl på 3 dagar och är 2 hundar så det är inte många foderkulor dom äter

[Forest]
3/31/14, 10:08 PM
#5

För övrigt anser jag att man ska ge bra foder är det valp så är det viktigare att tänka på ge valpen bra start på livet, jag undviker helt foder med majs,spannmål och betfibrer som är socker o ger snabbenergi till vad?

vanessagustavsson
3/31/14, 10:47 PM
#6

Håller med #5, men som jag fattat det nu är inte Eukanubas spannmålsfritt? Dom sa det på djuraffären när jag började med det :o

Annons:
[Forest]
3/31/14, 11:18 PM
#7

6 den du länka är inte spannmålsfri dit räknar jag även med majs.

 Sen våran Donna helt gick över + någon månads ätning av helt majsfritt mat så är hon inte alls lika fjompig hon är nervig hund men nu är nerverna inte utanför utan kan hållas i schack. Så därmed anser jag även majs är helt meningslöst att ha i hundfoder, tydligen ganska vanligt att de kan bli mer hispiga. Syrrans fd nakenfis tålde ingen spannmål dit fick hon även räkna in majs. Titta inte dig blind på kg priset för ofta går det åt mindre foder eftersom hundarna blir mätta av bra foder som innehåller mer kött än bukfullnad. Om du fixar färskfoder då menar jag plats i frysen och hanteringen så kan jag varmt rek voh jag ger kyckling nr 33 och kyckling+ris (en vit korv) dessa är nästan luktfria utöver detta får dom rött kött och även kycklingklubbor/halsar samt lite älgben o knapra på

[Nude]
4/1/14, 7:30 AM
#8

Eukanuba innehåller majs och majs ingår i gruppen spannmål. Dels kan inte hundar smälta majs så bra och dels hämmar majs produktionen av aminosyran tryptofan som i sin tur är nödvändig för produktionen av serotonin (välbefinnandehormon).

Jag gav Sylvester Eukanuba Sensitive Skin på inrådan av en uppfödare. Idag vet jag bättre och säger NEJ till Eukanuba som dessutom innehåller sockerbetsfibrer (dvs. socker).

#7 Min hund var också nervig och ängslig och när jag kom till foder fick jag en mindre chock när jag förstod vad Eukanuba sensitive skin innehåller.

Sen tre veckor tillbaka får han Four Friends Derma Coat (inkl. 14 dgr överföring). Ett par kvällar i veckan byter jag till färskfoder. Och jag märker redan att stress och oro minskat. Dessutom börjar han bli fin i huden efter ett utbrott av pormaskar pga ett annat foder som var helt fel för just min hund. Då lärde jag mig spannmålsfritt och hittade Four Friends.
Läs gärna inlägg CCD och spannmål. Där står det också vad som ingår i gruppen spannmål.

Fridaaaa
4/1/14, 8:46 AM
#9

#6 Nej eukanuba är inte spannmålsfritt, finns tror jag inte alls helt spannmålsfritt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vanessagustavsson
4/1/14, 4:40 PM
#10

Tack så mycket! Var på djuraffären idag, dom menade glutenfritt så de måste sagt fel. Men eftersom hon fungerar bra på det här fodret så är det dumt och byta har jag bestämt mig :)

Märkte dock att jag råkat fodrat henne som en 8 kg hund, haha så min kille hade rätt att han tyckte jag matade henne lite väl mycket.. Får trappa ner det nu, så blir det lite billigare med :)

Hildgrim
4/1/14, 5:50 PM
#11

Båda dessa foder innehåller saker som inte borde få finnas i hundmat. :/

[Nude]
4/1/14, 7:22 PM
#12

#11 Jag håller med dig i det, Hildgrim. När jag förstod vad Eukanuba (och många andra stora märken med dem) lägger för skit i fodret trodde jag knappt det var sant!

Upp till toppen
Annons: