Annons:
Etiketttillbehör-koppel-selar-bäddar-osv
Läst 8273 ggr
[Nude]
3/29/14, 4:53 PM

Sele till den nakna hunden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Både Halti och VGW-selen (båda med hakning fram) ger Sylvester skavsår i armhålorna. Hans Hurttasele, som man hakar i ryggen och som vi har när jag cykelmotionerar honom sitter också obehagligt nära armhålan. Idag köpte jag en Y-sele av Gustav & Evita. Jag hade ingen aning om att det märket fanns (förrän nu), men det var den enda Arken Zoo hade i modell Y.

Den satt som klippt och skuren, så nu är det vår nya cykel- och parkoursele. Äntligen en sele som verkar passa i alla lägen!

Haltin behåller jag, men VGW hamnar i ska-säljas-högen. Det är ganska mycket i den högen nu.  Det kostar många felköp innan man hittar rätt kläder och tillbehör till sin nakna hund.  😎

Vad har du hittat för sele till din hairless?

Annons:
FjantYoda
3/29/14, 4:59 PM
#1

Yoda använder Hurttas Y-sele, var väldigt skeptiskt till att den satt så pass nära armbågarna men peppar peppar har den inte skavt än trots många timmars användning och Yoda är väldigt skavkänslig!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
3/29/14, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag frågade efter en Y-sele som inte satt i armhålorna och då förklarade mannen att det är Y-stapeln som ska ha längd. Det hade jag inte fattat själv. Jag hade förmodligen bara beställt en Y-sele via nätet. Nu visade han Y-selar där stapeln nästan var obefintlig och vi fick prova en G&E istället för att köpa "grisen i säcken".

Visper
3/29/14, 8:52 PM
#3

Jag tänkte med Gustaf och Evita eftersom jag vill påverka modellen lite. Spännet Kunde varit placerat högre upp på ryggen. Fick ta en större storlek till min ena och spännet var ganska maffigt.

PJ's
3/31/14, 11:28 AM
#4

Hur ska man tänka med storlek egentligen. Vår kille är 25 cm runt hals och 37 cm runt bröst, verkar vara helt hopplösa mått för att köpa sele? Har funderat på en sele likt puppias men de kanske skaver i armhålorna? Har inte alls tänkt på dem faktorn. Svårt att hitta bra selar till nakenfisen :( hatar att använda halsband som vi gör nu, men letar efter en bra sele med ljuslykta! Kanske kan den från Gustav och evita vara något då?

[Nude]
3/31/14, 1:17 PM
#5

#4 Det var den första riktigt bra selen som jag hittade till min hund och då har jag alltså tre tidigare mer eller mindre okej köp.

Zoo.se har flera. Glöm bara inte att det ska vara en lång stapeln på Y. De med kort stapel ser mer ut som ett X, (en X-sele)… tycker jag! ;)

PJ's
3/31/14, 3:00 PM
#6

Vilken storlek tog du? :) hittar ingen bra storleksguide till deras selar.

Annons:
[Nude]
3/31/14, 6:22 PM
#7

#6 Det är ju individuellt. Sylvester är 37-38 i rygglängd och 48 cm runt bröstet. På honom satt storlek S perfekt. Det finns också XS om du har en den lilla nakenfisen! Sen ställer man ju in selen själv också.

[elmaek]
4/2/14, 7:27 AM
#8

Har två Hurtta selen hemma som Molly blir röd av för det skaver.. känns lite sisådär. Men mest använder vi halsband 🙂 Selen åker på när långlinan åker på.

[Nude]
4/2/14, 8:14 AM
#9

För mig är sele viktigt både vid Dogparkour och vid cykelmotion, så jag kan inte hoppa över det. För övrigt är det halsband av olika slag och koppel för den tänkta promenaden.

#8 Var får hon skavsår? Är det i armvecken så är det alltså Y-sele med lång stapel som gäller. Är det på kroppen, så kan man alltid sätta på ett litet linne under. Det gör alltid jag för att undvika skav överallt på hunden.

[elmaek]
4/2/14, 3:05 PM
#10

#9 Ja, sele är viktigt när det gäller som du säger: dogparkoyr, cykling, långlina m.m.

Alltså.. hennes armbåge blir röd efter spännet  😕 Så antar jag måste finna en sele med spänne vart som än vid just armbågarna.

[Nude]
4/2/14, 4:38 PM
#11

Y-sele med lång "stapel", se bilden i #2.

PJ's
4/6/14, 7:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Köpt denna igår, sitter bra men kan återkomma om recension när vi använt den ett tag. Just nu är jag bara så nöjd att ha hittat en sele till PJ! :)

Fridaaaa
4/6/14, 8:59 AM
#13

#12 Jag har samma modell nu fast annat märke, jag tycker den är toppenbra, hoppas du med blir nöjd 🙂

Ja sele använder jag jämt på våra hundar, sällan jag har halsband, sele tycker  jag är bättre på så många sätt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nude]
4/6/14, 12:18 PM
#14

#12 Problemet för den nakna hunden är just när selen kommer i armhålorna. Det är där det blir skavsår. Skriv gärna och berätta hur det gick. Selen är fin och priset är väldigt bra. 79 kr och 15% rabatt på det.

Hööks hästsport som även har allt för hunden har rabatt på mycket t.o.m. 13/4.

Fridaaaa
4/6/14, 12:20 PM
#15

Vet en som haft sån sele som i #12, till nakis, fast annat märke, och den var inte i armhålorna och skavde, remmen satt längre bak på honom, och det gör det även på Roxy (vet att hon inte är naken). Så kanske är olika?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
4/6/14, 12:44 PM
#16

Tillägg till #14. Länken hade ramlat bort, så den är återställd nu.

Hildgrim
4/7/14, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu har jag också varit iväg och köpt en Gustaf & Evita-sele då jag också hade problem med armhålorna (Hurtta). Än så länge är jag nöjd. :) Jag hade inte så mycket att säga till om färgen då denna var den enda som satt riktigt bra. Men hunden heter Rose så det passar väl med rosa sele med rosor antar jag. 

Jag skulle dock vilja varna för att köpa dessa över nätet då jag tycker dom olika y-selarna skiljer sig mycket åt (jag åkte till MyOne och provade massa modeller). Storlekarna verkar skilja mycket från modell till modell. Om jag provade en viss storlek så kunde en modell sitta bra, en annan vara för stor och en tredje så pass liten att jag inte ens fick den över huvudet! Trots att det skulle vara samma storlek. Dessutom är y-stapeln olika lång på dom olika modellerna. Så dessa produkter är något man vill prova sig fram med.

[Nude]
4/7/14, 5:37 PM
#18

#17 Tack för den informationen. Då blir det till att handla i affär när jag behöver en ny Y-sele.

Hade jag bott så det fanns affärer som täckte alla mina nakenhundbehov, så hade jag aldrig handlat via Internet. Det är precis som du säger. Storlekarna varierar mycket och det hjälper inte alltid att gå efter deras måttabeller. Tack och lov har jag äntligen fått ihop de kläder och tillbehör jag behöver, men det har kostat många felköp. Felköp som jag i flera fall inte upptäckt förrän efter ett tags användning och då har en retur inte varit aktuell.

Hildgrim
4/26/14, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har era selar från

Gustaf & Evita hållt? Inom loppet av 2,5 vecka så har min sele gått sönder på två ställen. Jag har tyvärr tappat bort kvittot så jag har lagat den själv. Men drygt…

FjantYoda
4/26/14, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 OJ! Men testa gå dit utan kvitto och hör vad dom säger? 

Köpte en ny sele till Yoda för 2 veckor sen tror jag det var! Supermjuk och skön, märket var Tre Ponti, går snabbt att få på vilket är en fördel!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
[Nude]
4/26/14, 5:26 PM
#21

#19 Jag har faktiskt inte använt min så mycket. Vi använder fortfarande Hurtta när vi cykelmotionerar.

Kvittot slängde jag här om dagen. Bäst jag kör igång nu då, så jag ser om även min sele går sönder på direkten.

[Nude]
4/28/14, 8:14 AM
#22

#19 Jag hade också gått dit och berättat hur det ligger till. GSG - Går det Så Går det! Jag hoppas att det Går!

Igår tog jag på Gustav & Evita när vi skulle cykelmotionera. Tack vare ditt inlägg var jag väldigt uppmärksam och jag hade med mig Hurtta för säkerhets skull. Jag tror faktiskt inte att G&E håller för den sortens motion. Det blir en hård påfrestning på selen när han springer av sig  i början, så jag bestämde mig för att enbart ha den till Dogparkour.

[Nude]
4/28/14, 8:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hurttaselen funkar bra vid cykling ändå, för när han springer så dras selen liksom bakåt så mellanrummet mellan sele och armveck ökar såpass så det inte blir skav. Han får alltid ett litet linne på sig under. 

… Fast det är ju attan att det ska behövas olika selar för olika ändamål. Så värst billiga är de ju inte… 😕

Bilden lånad från Animail

Hildgrim
5/29/14, 4:22 PM
#24

Nu har jag fått ett tips från en xolo-ägare och det är att måttbeställa sele från http://merny.se/. Priset ligger på 380-480 kr för själva selen sen kan man välja till namn osv för mer pengar. Så det kostar inte så mycket mer än fabrikstillverkade selar. Man kan även beställa till matchande koppel. :)

Det verkar finnas två typer av sele att välja på, dels en vanlig Y-sele (med ganska lång Y-stapel) och en egen modell (Merny-sele) som verkar väldigt bra, kolla denna bilden. Ska mycket till att den skaver i armhålorna. :)

http://merny.se/onewebstatic/dc699454eb-Malte-001.JPG

Jag tänker nog beställa en sådan sele någon gång framöver eftersom jag inte är helt nöjd med någon av selarna jag har nu.

[Nude]
5/30/14, 5:42 PM
#25

#24 Vilket jättebra tips!

Jag ser ju hur tunn min G&E är, så jag vågar inte ha den vid cykling. För dig gick den ju t.o.m. sönder. Jag använder den endast vid Dogparkour, men det sitter faktiskt inte bra eftersom han har så djup bröstkort och så smal midja. Då är det perfekt att kunna måttbeställa.

Hildgrim
6/13/14, 4:13 PM
#26

Nu ger jag upp med min G&E sele. Nu håller den på att gå sönder en tredje gång och denna gången håller själva bandet på att repa upp sig.

Fridaaaa
6/13/14, 4:24 PM
#27

Passande att denna tråden kom upp igen. Kollar efter ny sele till Roxy då softselen är precis så den passar nu så behövs annan. Har K9-sele men tycker inte den fungerar så bra i stan.

#26 Vad tråkigt! Blev rekommenderad G&E men kanske inte så bra att köpa då? 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nude]
6/14/14, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Det beror nog mer på vad du ska ha den till och om du har en hund som drar livet ur sig, så att selen utsätts för ständigt slitage. Den är kanske inte så stabil, så att den håller för hårdare påfrestningar. 

Jag hade tänkt ha den vid cykelmotion, men efter Hildgrims kommentarer förstod jag att det inte alls var så bra. Om du kan ta dig till en djuraffär med Roxy, så du kan känna och dra och prova selen. Det kan ju vara så att G&E passar er superbra!

Jag använder min G&E när vi gör balansövningar och andra parkourgrejer och när jag spände den bättre så satt den också bättre. Jag är nöjd.

Fridaaaa
6/14/14, 9:22 AM
#29

#28 Ska ha på promenader i skogen men även i stan. De har aldrig på sig hemma eller så. Även då när jag kör bland annat dogpakour och sånt.
Hon drar inte ständigt (inget jag tillåter hos en hund) men hon är ung och full av liv så hon kan få sina tokryck i långlina när vi är i skogen 😛

Har ingen djuraffär nära som säljer G&E tyvärr så blir svårt 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
6/14/14, 9:34 AM
#30

#29 Köper du nytt via nätet har du ju returrätt om det inte passar. Fråga hur de ställer sig till en retur om selen skulle gå sönder. Begagnat skulle jag inte ge mig på.  

Jag skulle också ställa frågan på andra forum. Har du frågat vad de tycker om G&E på hundar.ifokus?

Fridaaaa
6/14/14, 9:36 AM
#31

#30 Jo sant, inte så hågad dock på att lägga vad det kostar att skicka tillbaka till retur, beroende på vart man beställer då, vissa är dyra med retur 😕 Fattar inte hur de räknar i storlekarna heller, kollat på zoo.se men säger ingenting ang storlek det som står där-

Nej har jag inte gjort, lär få flera olika svar ändå 😉 Grejen är att jag har svårt att hitta sele med rätt mått, antingen passar det runt halsen men inte runt brösten och tvärtom, gäller även då de som är reglerbara 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
6/14/14, 10:04 AM
#32

#31 Självklart får du olika svar även där, men svaren kanske pekar åt ett visst håll. Här är vi en som är helt emot och en som säger att det funkar vid parkour. Han får inte skavsår i armhålorna och det var mitt mål.

Problemet med att hitta rätt mått delar jag med dig. Jag har köpt mycket som sen visat sig inte passa. Många ggr har jag upptäckt det när vi redan varit på flera promenader och han har fått svåra skavsår på insida lår. Då kan man inte returnera något.

Medans våra nakna kan få skavsår av fel tillbehör, så förstår jag att puffar kan få tuffa tovor. 😕

Fridaaaa
6/14/14, 10:08 AM
#33

#32 Jo så kan det vara eller så blir det lite 50/50 kring det haha. Hört mig för på fb istället 🙂
Nej det är jättesvårt 😕 Och jag har personligen inte råd att köpa sele, sedan inte det fungera, och sedan köpa ny osv osv. Utan måste kunna lämna tillbaka i så fall.

Ja viktigt att det sitter rätt, både för rörelser men som du säger så att de inte får skav eller tovor av det heller :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
6/14/14, 6:06 PM
#34

Vilken färg ska jag välja? :O

sele02.jpg

sele01.jpg

Annons:
Hildgrim
6/14/14, 6:09 PM
#35

Och visst är det klokast att välja fleece istället för bävernylon på det som kommer ha kontakt med huden? Även om bävernylon är snyggare. ^^

Fridaaaa
6/14/14, 6:26 PM
#36

Hört mig för på nätet nu, flera som är missnöjda med G&E, att de går sönder och så 😕

#34 Från vilken sida? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
6/14/14, 6:35 PM
#37
[Nude]
6/14/14, 9:26 PM
#38

#34 Svart med färgad fåll lär inte se så solkig ut efter kort tid som de med ljusare färger som bas kan göra.

Fridaaaa
6/16/14, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Köpt sele idag. Hurrta blev det. De hade något erbjudande nu på just denna färgen, någon special som hurrta hade nu. Tillfällig färg bara kanske? Inte en aning. Men sitter kanon och kostade 175 kr (för att det var special hehe).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
6/16/14, 7:45 PM
#40

Super passform verkligen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
6/16/14, 7:46 PM
#41

#40 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nude]
6/17/14, 10:09 AM
#42

Grattis! Den är ju både stabil och snygg.

Fridaaaa
6/17/14, 11:37 AM
#43

#42 Supernöjd än så länge. Roxy verkar uppskatta den med 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
6/18/14, 12:06 AM
#44

#34 Svart och lila 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
6/18/14, 8:40 AM
#45

#44 Snyggt val. 😉

Upp till toppen
Annons: