Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 1565 ggr
FjantYoda
3/27/14, 1:29 PM

Ge ben trots saknade tänder?

Hur gör ni med de individer som saknar tänder? Vågar ni ge hundarna ben att gnaga på? 

Hittade att Mush hade så man kunde köpa frysta ren och älgben och köpte en påse, ifall de inte går att gnaga på det för Yoda så får mammas hund bli lycklig! 

Han brukar ju få tuggben och så att gnaga på och hittills har ju det gått bra!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
mickro
3/27/14, 4:10 PM
#1

Just dom benen kan flisa sig och är ganska hårda. Jag skulle satsa på att ge lite mjukare ben som revben från lamm och kycklingben.

[elmaek]
3/27/14, 7:55 PM
#2

Molly kan visserligen inte äta ben längre då hon blir för hård i magen och blodkärl kring anus spricker så hon blöder när hon bajjar 😕 Men ja, trots att hon saknar massa tänder kunde hon gnaga!
Ska köpa mjukare ben och oxsvans snart dock! Inte lika hårt som vanligt ben så att säga.

[Nude]
3/28/14, 11:12 AM
#3

I boken "Våra hundar", utgiven 1987, står det så under "Kinesisk nakenhund":

"Hälsovård
Dessa hundar saknar premolarer, och det är inte tillrådligt att ge dem ben. De är också överkänsliga mot ull."

Jag förstår inte om det betyder att de saknar premolarer/främre kindtänder och att de inte tål ben och att de är överkänsliga mot ull? Eller menar de att man inte bör ge dem ben för att de saknar tänder och dessutom är de överkänsliga mot ull?

Jag har i alla fall märkt att Sylvester inte tål ben speciellt bra. Han har känslig mage som är så vanligt bland CCD. Han blir lös i magen av ben, så jag stannar vid nöttugg (torkad strupe, mage, svans - allt av oxe).

För att han ska få gnaga använder jag en rolig studsleksak (en minikong) som han älskar. När jag kastat runt den några gånger lägger han sig och gnager på den frenetiskt och både länge och väl.

FjantYoda
3/28/14, 12:24 PM
#4

En Kong har han och den gillar han att springa runt och leka med :) 

Testade låta han gnaga lite igår, mestadels köttbitarna och andra lösa delar men blev typ nästan chockad då han faktiskt lyckades bita i benet men tog av han det rätt snabbt för att det iallafall inte skulle bli för mycket. 

Magen verkar hittills ha klarat sig iallafall.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[elmaek]
3/28/14, 6:35 PM
#5

#3 Jag skulle inte lita på en bok som är utgiven för 27 år sedan 🤐 Vi har kommit längre i utvecklingen.

Molly klarar att tugga ben, om hon får torrfoder som mat. Men är det färskfoder (som redan ger hårt bajs) + ben så blir det blod för hennes del.
Det där om ull?… aldrig hört talas om. Våra nakenhundar ÄR känsligare för ALLT för dom har ingen päls som skyddar hyn som pälsade hundar har. Det är ju bara att kolla på svansen till exempel hos våra nakenfisar, där det är mest hår är huden väldigt fin men när man kommer in på den nakna huden så finns det pormaskar. Åtminstone på Molly. Men ull? Aldrig hört talas om!

CCD KAN tugga ben trots saknad av tänder, Molly är ett levande bevis på det! 🙂

[Nude]
3/28/14, 8:41 PM
#6

#5 Kan inte påstå att jag litar på en så gammal bok heller…. hehehe. Jag skrev årtalet av en anledning. Hittade den på loppis för en tia. Det där med ull är förstås bara att strunta i. Jag citerade hela meningen utan en tanke på att det skulle kunna tas på allvar. Det var benfrågan jag var ute efter och jag ville visa på syftningsfelen i texten samtidigt som jag tror att det ligger något i att "det inte är tillrådligt att ge dem ben". De råder oss alltså att inte göra det.

Troligt är att de menar att man inte ska göra det pga av tandstatusen. Den slutsats jag dragit av egen erfarenhet är att har man en hund med känslig mage bör man inte ge dem ben. Att många CCD har känsliga magar vet vi redan! Med andra ord, Fjantyoda, var försiktig till dess du vet hur din hunds mage reagerar. 👍

Annons:
FjantYoda
3/28/14, 9:03 PM
#7

De lilla han fick igår har han inte reagerat på, skiten var precis som vanligt :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[elmaek]
3/29/14, 8:27 AM
#8

#6 Jag trodde först det var en skröna att CCD hade känsliga magar men med tiden insåg jag att det verkligen stämmer!

[Nude]
3/29/14, 8:55 AM
#9

#8 Ja, jag har fått för mig att det defekta pälsanlaget inte bara ger dålig tandstatus utan att det också medför känslig mage! Som du vet blir Sylvester jättesjuk när magen kraschar, så jag tar aldrig mer en risk med honom. (För övrigt fungerar han perfekt på Four Friends Derma Coat… tack och lov!)

FjantYoda
3/29/14, 11:18 AM
#10

Som valp kraschade Yodas mage några gånger, var alltid lika tråkigt att se han för han tappar verkligen hull FORT! Men på senaste tiden så har magen skött sig fint, vet inte om det beror på att jag har blivit bättre på att veta vad han kan äta och inte, om de är åldern som gett en stabilare mage eller om han helt enkelt har en naturligt stabilare mage tack vare färskfodret! 

Han gick ju iofs länge på spannmålsfritt torrfoder oxå!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: