Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1697 ggr
Dinis
2014-03-25 13:21

bad

Hej! om cirka en månad får vi hem vår naken o behöver alla tips o råd om att sköta den nakna:) Ska vi använda shampo på kroppen? Ska pälsen skötas på samma sätt som på en puff? Ska vi smörja huden? Med vad i så fall? Solskydd på sommaren? De frågorna som jag kommer på nu kommer säkert fler hoppas någon har lite tips o råd:)

Annons:
[Nude]
2014-03-25 16:57
#1

Det som passar den ena hunden kanske inte passar den andra. Man får pröva sig fram till det som passar den egna hunden bäst.

Själv har jag kommit fram till att Galltvål, som är en miljövänlig produkt utan onödiga tillsatser, passar bra till min nakna hund. Det använder jag till att tvätta honom med. Efter badet smörjer jag honom med Kung Markattas ekologiska kokosolja.

Din fråga om pälsen ska skötas som på en puff har jag inget svar på. Min hund är såpass naken, så det finns ingen direkt pälsvård mer än att kamma igenom benen och luggen ibland. I badet tvättar jag "håret" med samma tvål som till kroppen, dvs. galltvål.

Jag har slutat med solskyddsmedel. Vi bor i Norden med begränsad tillgång till sol. Dessutom är inte min hund ute hela dagarna. Hade vi bott i Florida eller liknande ställen, så hade jag inte släppt ut honom utan ett starkt solskydd. Nu nöjer jag mig med ett tunnare bomullslinne när vi ska vara ute.

Cahira
2014-03-25 21:29
#2

Bästa tips är att mata med spannmålsfritt foder så minimerar du finnar. Hört flera uppfödare som säger samma sak att de upplever mer finnar om hunden äter spannmål. 

Bad med olivolja kan ta bort pormaskar om du får uppkomst av sånt så det kan vara bra att han hemma. Jag rekommenderar espree som har produkter som är väldigt vårdande för huden med aloe vera och jojobaolja och varar otroligt länge samt luktar gott men det är såklart en smaksak. 

Hur mycket pälsvård cresten kräver beror mycket på längd, mängd och kvalite. Vissa nakenhundar har mjukare pufflik crest, andra har strävare kortare crest som är så gott som omöjlig att tova. Du får helt enkelt testa dig fram. :)

Träna hantering är mitt tips. Rasen är väldigt rädd om sina tassar så pilla och massera tassarna ofta. Borsta även tänderna så du minimerar tandlossning.

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-03-25 21:42
#3

Smörjandet förresten, om huden är torr kan du smörja med kokosolja som #1 tipsade, eller med aloevera gel. Men så länge huden är normalstabiliserad så ska du inte behöva göra så mycket. Kom ihåg bara att hundens hud är mycket känsligare än vår hud så försök undvik parfymer och alkoholer m.m. så gott det går. 

Solskydd krävs mest på rosa hud så om hunden har rosa fläckar eller så så kan du smörja där. Använd i så fall solskydd för barn och känslig hud. Barnolja och barnängens schampo brukar vara snällt för kineshudar med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dinis
2014-03-26 10:15
#4

Tack så jätte mycket för era svar:) Finns de olika alovera gel o vilken ska man välja? Hade man kunnat bada honom med k9?

Cahira
2014-03-26 17:24
#5

Har tyvärr ingen erfarenhet av K9, är för espreefrälst. :) 

Nej det spelar egentligen ingen roll vilken aloe vera man använder. Tror det finns i krämer och annat med utöver gel men jag tycker själv att gel är lättast att smeta på. :) Tror apoteket har aloe vera. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Tiara05]
2014-03-26 20:46
#6

Jag använder k9 aloe vera till mina nakna och pudeln och det funkar bra :) 

Angående bad av den nakna så tycker jag att det är lite väl till överdrift att man ofta läser att de ska badas en gång i veckan, behövs enligt mig verkligen inte. Man ser när hunden behöver badas och smörjas in :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: