Annons:
Etikettfoder
Läst 1760 ggr
[Nude]
2014-03-23 10:54

Om foderbyte!

Jag har under min relativt korta tid som hundägare kommit i kontakt med flera förslag på hur lång tid ett foderbyte bör/ska ta!

10 dagar läste jag på Internet.
4 dagar står det på säcken till mitt tidigare hundfoder.
4 veckor står det på säcken till det jag tänkte gå över till, men som fick magen att totalkrascha på honom.

När jag var hos veterinär för att diskutera ev. konsekvenser av den kraschen, så frågade jag hur lång tid ett foderbyte bör ta.

Svar: 10 eller max 14 dagar - har magen inte blivit stabil på två veckor, så klarar inte hunden det fodret.

Olika hundar har olika magar och för mig som har en hund med känslig mage, låter det svaret väldigt rätt! Har hunden reagerat är det alltså ingen mening med att backa och sen fortsätta framåt igen. Byt foder..! Det kan behövas 3-4 byten innan man hittar det som passar bäst för sin egen hund.

Hur har foderbyten  fungerat hos er?

Annons:
[elmaek]
2014-03-24 06:52
#1

Men också får man tänka på att det kan ta månader innan man ser goda resultat på det nya fodret, det är en lång process för kroppen att vänja sig med nya ingredienser och bli av med det gamla. Självklart ska magen inte krascha så drastiskt, då är det inte bra (speciellt som du säger, om man har en känslig hund). Men man får ha i åtanke att det tar månader att se goda förändringar och om fodret mer eller mindre är bra för ens hund. Det vill säga att i vissa fall kan det ta månader för att nya fodret ska ge t.ex. utslag på kroppen (när gamla fodret rensas från systemet och nya fodret träder in) och för vissa bara någon dag. För vissa kan magen klara sig jätte bra för att sedan krascha efter flera månader. 

Jag är aldrig på säkra sidan förrän efter ca 6 månader. Mollys mage är perfekt med VoH och Mush Vaisto men än är jag inte säker förrän i höst då det gått 6 månader och jag då givit henne samma foder dag ut och dag in. Det må funka nu men kan lika väl krascha om någon månad.

Så om ens hund får diarré efter 1-4 månader så brukar man oftast få frågan om man nyligen gjort foderbyte inom de närmsta månaderna.. i dom lägena är det bara att börja med skonkost för att sedan blanda i maten och se om det var maten som orsakade eller bakterier..

Veterinärer kan inte så mycket om foder, möjligen kroppen självklart men foderfrågor ska man ta med en nypa salt 🙂 Dom anser ju att en hund ska ha både spannmål, majs, sockergroddar och jag vet inte vad. Något som inte ger goda resultat på ens hund.

Så ja, kraschar magen snabbt vid foderbyte så är det inte bra (antagligen har man haft för bråttom eller så passar inte fodret.. man får jämföra ingredienserna, för olika ingredienser foder emellan desto mer chans för kraschad mage och därmed saktare övergång), men man får ha i åtanken att det KAN ta väldigt lång tid för en hund att vänja sig 🙂

Vid mina foderbyten så har det gått bra. Har gjort allt överdrivet sakta..
Från Royal Canin till Acana blandade jag enbart 3-5 kulor första dagarna, sedan utökade med fåtals kulor till för att sedan fortsätta. Processen tog väldigt lång tid med gav goda resultat (ingredienserna är så olika foderna emellan).
Från Acana till VoH var det likadant.. lite VoH och stor, vanlig dos Acana. Samma procedur där. Började pyttesmått för att utöka.

Mina övergångar tog månader, inte 2 veckor max utan kunde ta upp till 2 månader. Just för att jag ville vara på säkra sidan och vänja Molly (som har så sjukt känslig mage) sakta men säkert och kunna bryta i tid om det gick utför.

[Nude]
2014-03-24 07:04
#2

#1 Så bra beskrivet. Det handlar självklart om hundens mage.

Dock tror jag på att har magen reagerat från start och det bara blir värre och värre, så bör man inte fortsätta. Jag tog 4 veckor precis som det stod på säcken till Standart och sen fick han 2 veckor med bara Standart och det var verkligen inte bra för honom. När jag frågade om råd här inne fick jag svaret "backa". Jag skulle inte ha backat… jag skulle ha slutat.

Som jag också skriver i slutet på inlägget "för mig som har en hund med känslig mage låter det svaret (max 14 dagar) väldigt rätt".

P.S. Jag skrev veterinären för enkelhetens skull. Det var faktiskt vår fantastiska veterinärassistent som jag pratade med. Hon har flera egna hundar och är aktiv i hundvärlden. Veterinären är nämligen ingen höjdare. Det sägs att kor är hans område… 😉

[elmaek]
2014-03-24 07:10
#3

#2 Tack 🙂 Det är kul att den kunskap jag har uppskattas!

Men absolut! Man får ju tänka på hundens bästa, funkar det inte så gör det inte 🙂 Samma som jag ville ha Doggy till Molly som kvällsmål, men hon fick utslag. Aldrig att jag fortsatte då! Hundens hälsa går före i alla lägen.

Man får ta de råd man får med en nypa salt, se till sin hunds bästa som nr 1 sen ta råd som nr 2 i prioriteringslistan 🙂 För vissa hundar fungerar det att backa, ta ett steg bakåt och göra om och göra rätt medan för vissa hundar så fungerar det inte alls då fodret helt enkelt inte fungerar. Det är nåt man som ägare vet bäst själv.

Skönt att det var en kunnig veterinärliknande-människa! Man har tur om man stöter på dom 😃

[Nude]
2014-03-24 07:12
#4

P.S. Jag har varit på den långa linjen. Jag har tänkt att det får ta tid eftersom "hundar tål det de får", de tål det de är vana vid. Nu har jag lärt mig den hårda vägen att det stämmer inte på alla hundar och definitivt inte på min hund.

Jag tror nämligen att hårsäckskvalstret Demodex hade gått till angrepp på honom igen… pga kraschad mage och därmed totalsabbat immunförsvar. 70 % av immunförsvaret sitter i magen. Sylvester behandlas mot den sjukdomen för närvarande.

Det finns ingenting i hundvärlden som gäller alla hundar. Hundar är individer, precis som vi människor är det. Det tror jag är det viktigaste att lära sig vare sig det gäller foder, motion, metoder osv!

[elmaek]
2014-03-24 07:21
#5

#4 Självklart! 🙂 Man ger råd till hundar rent allmänt för det är omöjligt att ge råd till just en individ man inte känner, därav ta alla råd med nypa salt för det kanske inte passar ens egna hund. Men alla hundar är individer och tål därmed olika, då vet man bäst som ägare till hunden vad som passar eller ej.

[Nude]
2014-03-24 08:36
#6

#5 Viktigt ändå att lyssna på andra.. förstås! Det är där man kan få nya infallsvinklar. I kombination med studier av sin egen hund och litteraturen hittar man garanterat rätt…. en dag!  🙂

Annons:
[elmaek]
2014-03-24 08:37
#7

#6 Väldigt klokt sagt! 🙂

[Nude]
2014-03-24 08:41
#8

För mig har CC iFokus varit ovärderligt som kunskapskälla. Inte minst du, elmaek - for real!

[elmaek]
2014-03-24 08:44
#9

#8 Åh, tack! 🌺 Glad att jag kan vara till nytta!

Upp till toppen
Annons: