Annons:
Etikettfoder
Läst 3819 ggr
[Nude]
3/22/14, 9:37 AM

Vilket foder ger du din CCD?

1. Vilket foder ger du din Chinese Crested Dog?
2. Varför ger du just det fodret?
3. Ger fodret det resultat du önskar?
4. Vad ger du för belöningsgodis?

Annons:
[Nude]
3/22/14, 9:41 AM
#1

1. Jag har precis bytt till Four Friends Derma Coat. Jag bytte för att det förra fodret hade majsmjöl* som huvudingrediens och dessutom innehöll det sockerbetsfibrer.

2. Four Friends är spannmålsfritt. Det bygger på fiskprotein som hans känsliga mage tål och jag vill se om spannmålsfritt foder hjälper mot pormaskar. Jag ville få bort sockerbetssockret. // Jag har VOM färskfoder i frysen som han ska få till kvällen så fort han vant sig vid Four Friends.

3. Jag vet inte ännu, men magen funkar bra på fodret. Tack och lov!

4. Han får små bitar av torkad kycklingbröstfilé alternativt de olika sorter som finns i Let's Bite.

*Hundar kan inte smälta majs! För vidare info om vad majs ställer till med, se bifogad pdf-fil! // OBS! Filen ligger som en textlänk högst upp till höger i inlägget!

Fridaaaa
3/22/14, 9:41 AM
#2

1. Bravo färskfoder och mush (barf)

2. Inget spannmål, mush innehåller 94-95 % kött. Bravo finns i oliika smaker som lätt att ta fram dagen innan och är i "rutor" och en ruta/dag är lagom för henne.

3. Ja hon håller bra hull, äter med bra aptit, fin päls och så.

4. Ger Glutenfritt godis eller denna. Lätta att dela, och Roxy älskar dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
3/22/14, 12:24 PM
#3

1. Doggy 2. Han är uppväxt med det, och ratar allt annat. 3. Inga finnar, få porisar på vintern som sctub på rumpan tar bort. Bra mage och bajseri. 4. Olika.

[elmaek]
3/22/14, 4:51 PM
#4

1. Vilket foder ger du din Chinese Crested Dog?
Mush Vaisto och VoH Kyckling.

2. Varför ger du just det fodret?
För färskfoder passar Molly bäst, torrfoder får hon utslag av och har testat alla möjliga sorter med tiden… färskfoder är det hon ska ha helt enkelt. Och blandningen mellan olika märken för att få balans i det hela. Äter hon bara Mush Vaisto så blir magen knasig och att bara ge VoH ser jag ingen mening med så blandningen är perfekt 🙂

3. Ger fodret det resultat du önskar?
Sakta men säkert! Pormaskar bara ploppar fram och behöver knappt klämma… huden är mjuk och len, ingen klåda eller utslag, magen och avföringen är i toppklass! Väntar bara ut alla pormaskar!

**4. Vad ger du för belöningsgodis?
**Gurka! 😃Eftersom torrfoder inte fungerar och hon älskar gurka + får i sig bra med vatten genom det så är det perfekt.

[Nude]
3/22/14, 5:12 PM
#5

Vad spännande att läsa om Era val.

Jag har insett att det där med foder inte är någon enkel fråga och att fel foder kan skapa många fel om fel hund får fel, så att säga!

Visper
3/22/14, 5:21 PM
#6

#4 Jag utfordrar mina puffar ungefär om du. Gurka har jag inte prövat.

Däremot ger jag ett mål torrfoder och då blir det Orijen eller liknande.

Annons:
[elmaek]
3/22/14, 5:23 PM
#7

#5 Foderdjungeln är inte rolig alls 😐 Jag ville helst ha torrfoder på kvällen och färskfoder på morgonen… just för att Molly skulle vara mätt under natten, men hon klarar ju inte torrfoder så jag ger henne mat tre gånger/dag istället för två och det funkar bra det med.

Cahira
3/22/14, 9:10 PM
#8

Jag ger spannmålsfria godisar och foder för att få bättre hud och päls samt att magen håller sig stabil. Bajset är så gott som odörfritt sedan jag bytte till detta foder som jag tyvärr inte minns vad märket heter.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
3/23/14, 10:20 AM
#9

#2 Din länk leder till första sidan på "Börjes Tingsryd", så det säger inget om vilket belöningsgodis du ger. Jag såg det iaf inte.

#7 Vad menar du med "mätt över natten". Blir hon inte det på sitt färskfoder?

I morse fick Sylvester sitt spannmålsfria med färskfoder på toppen. Att räkna ut hur mycket han skulle ha av varje vid blandning var inte helt lätt, men jag ser ju att dagsdosen färskfoder inte är speciellt mycket.

Felix07
3/23/14, 10:21 AM
#10

Vi ger våra två kineser Acana. Minstingen, Maxi (5 år) får Lamd & …, för att han har fått utslag och vi blev rekommenderade detta foder. Hittills har det funkat och vi hoppas det håller. Felix (8 år) får Acana Light & fit, för han lägger lätt på sig vikt. Hittills är vi nöjda med fodret. Som belöning får de oftast godis ifrån Planet Pet.

/Jeanette

Fridaaaa
3/23/14, 10:30 AM
#11

#9 Jag kommer till godiset när jag klickar på länken, så det är mer märkligt, så för mig, jo det säger vad jag ger då jag kommer dit😉, men konstigt att du/ni inte kommer till rätt vid klicket)

Testar igen: fungerar det nu för er?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
3/23/14, 10:41 AM
#12

Anledningen till mina frågor var att jag söker det ultimata för just min hund.

Nu har jag gått igenom och sökt information om varenda produkt i innehållsförteckningen på Four Friends Derma Coat. Jag vill veta vad jag ger honom och jag är mer än nöjd med detta spannmålsfria foder! I fredags var han klar för full dos och magen har fungerat klockrent från dag 1 på överföringen!

Nästa steg blir att fundera mer över färskfoder. Inte som enda fodergiva utan mer som ett smakkomplement på kvällen.

Hildgrim
3/23/14, 12:33 PM
#13

Jag tänker svara på detta även fast jag har en mexare och inte CCD. Jag får nämligen jätte mycket beröm av andra nakenhundsägare angående min hunds fina hy. Även fast hon varit näst intill likblek nu under vintern så har hon knappt en prick. Och då har jag bara badat henne en gång under dom 10 månader jag haft henne. Jag tror att det fina resultatet beror på maten hon äter så jag vill dela med mig. :)

1. Vilket foder ger du din Chinese Crested Dog?

Jag ger Mush vaisto 3 dagar i veckan och egenkombinerad barf 4 dagar i veckan. Den maten blandar jag av slaktrester, kött från mataffärer och olika barfkorvar.

Jag tillsätter också fiskolja i all mat som inte innehåller lax.

2. Varför ger du just det fodret?

För att jag tror på att naturlig mat är det bästa och att jag hört så mycket bra om det från andra hundägare. Dessutom ÄLSKAR hon maten. Det känns dessutom bra i själen att inte ge samma mat och samma smak varje dag eftersom det blir så varierat. Hon vet aldrig vad det är för mat som dyker upp i skålen.

3. Ger fodret det resultat du önskar?

Ja, jag är supernöjd. 

4. Vad ger du för belöningsgodis?

Jag försöker undvika spannmål. Det blir mest torkat kött (både köpt och sånt jag torkat själv), torrfoder (Taste of the wild) och korv/köttbullar osv.

Annons:
[Nude]
3/23/14, 1:11 PM
#14

#13 ❤️Hildgrim… du är precis lika välkommen som oss andra i alla frågor och samtal här inne. Jag skriver CCD i frågeställningen för att inte få svar från alla möjliga raser. Det är den nakna huden och/eller silkeslena pälsen som det här handlar om. Jag kan inte skriva "din nakna hund" för då exkluderar jag de pälsade syskonen och det är inte meningen. Därför blir det CCD.

Flera av oss har olika blandningar med CCD eller andra raser med naken hud. Här finns också en amerikansk nakenterrier. Alla nakna hundar hör hit och alla med powder puff i generna! Du behöver alltså aldrig mer skriva "fast jag inte har en ccd". ❤️

[elmaek]
3/24/14, 6:36 AM
#15

#9 Jo, hon blir mätt över natten om hon får 3 gånger/dag istället för 2. Får hon 2 gånger/dag så spyr hon tidigt på morgonen.

FjantYoda
3/24/14, 8:09 AM
#16

1. Vilket foder ger du din Chinese Crested Dog?

Oftast VOH Exklusiv men just nu kör vi på Mush Vaisto

2. Varför ger du just det fodret?

Eftersom han är känslig mot spannmål och blir både gasig och får finnar som blir stora "blaffor" sen vi började med färskfoder så har han blivit mycket finare i huden och han håller ett godkänt hull, sen hade väl jag gärna sett att han hade liiite mer men han verkar vara som sin matte och inte lägga på sig :P

3. Ger fodret det resultat du önskar?

Det gör det, dessutom har han fått sån otroligt stor aptit sen vi började med färskfoder, han blir helt överlycklig när man kommer med maten, upplever däremot att han tycker bättre om smaken på VOH än Musch men då har vi bara testat en Mush 

4. Vad ger du för belöningsgodis?

Oftast får han Nobby StarSnack minibone (svarta vom) däremot hade jag gärna haft tips på vad ni som hittat spannmålsfritt godis använder :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
3/24/14, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#15 Okej!

#16 Spannmålsfritt godis är t.ex. Chicken Jerky från Treateaters, torkad kycklingbröstfilé med innehållsförteckningen "Kycklingsbröstfilé av högsta kvalitet".

Let's Bite som har lite olika köttsorter att välja bland. Anka t.ex. innehåller 100 % anka och inget mer.

Det finns fler bra belöningsgodis, men själv har jag fastnat för produkter som innehåller rent torkat kött. Just nu är det Chicken Jerky i stor förpackning som Arken Zoo sålde billigt. Bilden lånad från Haromi.

Jag rekommenderar också en tidigare tråd här inne, Bästa godiset.

MaaariaS
3/24/14, 3:20 PM
#18

1 Jag ger Max sam´s field kyckling och potatis(torrfoder) och blöter upp det och blandar i nature´s peak(blötfoder) 

2 Jag ger det fodret för att Max för att max ska få i sej så mycket vätska eftersom han inte dricker tillräckligt med vatten och för att hans mage är helt perfekt med denna blandning av mat.

3 Ja Max mage är perfekt och pälsen är oftast(inte just nu) bra och tov fri.

4 Orijens frystorkade godis(enbart kött och inget mer)eller Planet pets frystorkade godis.Men jag ger honom även tandborstben när jag gå hemifrån så att han har nått att göra och inte får ångest av att jag går.Jag har även gjort isbitar med tandbortsben i så han får i sej med vätska(ges oftast på sommaren dock)Och sen gillar han vissa grönsaker som gurka och morot bla.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rebornlady
3/26/14, 4:52 PM
#19

Min Elsa, mest powder puff har fri tillgång till Magnussons torrfoder och så får hon 4 kycklinghjärtan varje dag och en rå kycklingvinge varannan/var tredje dag.

Varför? Det passar henne fint, har fått mkt bättre päls och bajsar inte ens hälften av vad hon gjorde när hon kom.

Godis, köper mest en grön påse som heter Walky Bites, lätta att dela.

Upp till toppen
Annons: