Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 1607 ggr
[Nude]
3/17/14, 1:52 PM

Glad efter vet.besöket!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Veterinären gick med på att skriva ut behandling mot Generell demodes utan undersökning. Jag sa att jag verkligen inte vill att de ska skrapa djupt ned i huden på honom igen. Han har gjort det två ggr förut och det är lite för läskigt. De tar en skalpell och skrapar och skrapar så att de kommer ända ned till hårsäckarna och det är djupt och inte nåt roligt alls. Jag bad också om medicinen för min egen skull för jag kan inte släppa oron och de lyssnade på mina skäl.

Sylvester ser hemsk ut i huden sen magen kraschade vid foderbytet, visserligen kan det vara ett vanligt utbrott av pormaskar pga. fel foder, men jag vill inte chansa. Har inte hårsäckskvalstren Demodex tagit fart den här gången så gör det ingenting. Han blir iaf av med mask i magen om han skulle ha såna.

Nu ska jag behandla honom tre ggr med fyra veckors mellanrum mellan varje och jag kan slappna av och hans sommarhud kommer bli lika fin som förra året.  🌺☀️

Bilden är tagen på vintern 2012 och han var på bättringsvägen, så ni kan ju tänka er hur det såg ut när det var som värst. Även då var det en kraschad mage pga foderbyte och det tog fem månader av daglig omsorg för att få honom frisk. Generell demodes kan leda till döden, så visst är jag orolig!

Annons:
Cahira
3/17/14, 7:51 PM
#1

Hoppas det inte är allvarligt och att det löser sig för er! 🌺

Var noga att tvätta händerna regelbundet eftersom smuts både från händer och från huden kan plugga igen porerna när man kelar med sin lilla fis. Du kan testa köpa tvättservetter för bebisar och tvätta av damm och annan smuts som lägger sig på huden och se om det gör någon skillnad. Att bada med olivolja som någon sa kan vara en ide med. 

Finns även de som mjukgör och rengör hudar (sin egna och nakendjurs) med kokosfett eller kokosolja. 

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e0ec3ead4ebea52d6004c28-kokosfett-som-hudkram

Kan vara värt att testa kanske?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
3/17/14, 8:21 PM
#2

#2 Tack för dina fina tips!

Jag tror inte det är allvarligt, men eftersom jag inte vet det med säkerhet så gick jag till veterinär och fick medicin för behandling.

Jag använder redan Kung Markattas ekologiska kokosolja som är oslagbar efter bad. Innan bad använder jag E-vitaminolja och jag badar honom varje vecka. Utom när det är kall vinter, då blir det varannan vecka!

Hudproblemet kom när magen kraschade pga foderbyte och har alltså inte med smuts att göra.

Cahira
3/17/14, 8:53 PM
#3

Åh toppen. :)

Ah förstår. Ja man vet ju aldrig så skadar inte att bolla ideer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lillabambina
3/18/14, 7:39 AM
#4

Woho! Hoppas det blir bra nu då! =)

Upp till toppen
Annons: