Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 10444 ggr
[Nude]
2014-03-15 09:47

Pormaskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter sex veckor med nytt foder, varav de fyra första gick åt till själva överföringen, ser Sylvester ut så här.. på hela kroppen och ned över lår och utsida ben.

I måndags gick tillbaka till det gamla fodret och dagen efter började jag med att föra över honom till spannmålsfritt och senare även färskfoder.

Har ni några bra tips för att få bort pormaskarna förutom att kleta in honom med olja och mjukt skrapa bort det värsta?

P.S. Han ser faktiskt värre ut än på bilden! Han är liksom svart över rygg och lår.

Annons:
Michaela-N
2014-03-15 09:59
#1

Är det verkligen pormaskar? Går dom att klämma ut? (uppmanar dig inte att göra detta dock)

Intehärutandär
2014-03-15 10:26
#2

Jag peelar Spike vid varje bad, så åker de få han har på rumpa/lår med sköljning sedan.

[elmaek]
2014-03-15 10:41
#3

Har hört att honung blandat med kanel ska vara superduper bra mot pormaskar! Några matskedar honung (ej värmebehandlat) och några teskedar kanel, blanda och använd som peeling! 🙂 Har inte testat själv men ska som sagt vara väldigt populärt inom CCD-världen..

Själv skrubbar jag med skrubbhandskar, ska testa honung + kanel senare!

FjantYoda
2014-03-15 13:15
#4

Följer! 

Här använder vi olivolja och ibland skrubbvantar.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[elmaek]
2014-03-15 13:41
#5

#4 Olivolja har jag precis börjat med 🙂 På med olivolja, skrubba med skrubbvantar sedan schampo. Tycker du det fungerar bra med olivolja? Har hört en del prisa olivolja till skyarna nämligen.

FjantYoda
2014-03-15 13:54
#6

#5 han har ju fortfarande endel pormaskar, ofta för jag snabbduschar han men dom gångerna vi har använt olivolja och masserat å man blir ju helt full i pormaskar om händerna så verkar ju ploppa bort massor! Nackdelen är väl att Yoda tycker det är gott med olivolja så han försöker komma åt att slicka bort det! 

Sen duschar jag han med ett Espree schampoo, tror de ska vara aloe vera i det. 

Har alltid en flaska olivolja stående i duschen och använder det själv när jag duschar :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
[Nude]
2014-03-15 14:00
#7

#1 Har varit hos vet. i veckan för att visa upp och för att höra mer om hårsäckskvalstret demodex och det finns inget som tyder på Generell demodes i det här stadiet! Måtte det vara förbjudet med ett återfall i den hemska sjukdomen…

Vad skulle det kunna vara om det inte är pormaskar?

Jag hade en liten burk med ringblommeskrubb. Den testade jag på honom i badet nu, men jag tyckte inte jag såg någon större skillnad.

Jag har smort in honom med Kung Markattas ekologiska kokosolja, så om en stund ska jag se om det går att försiktigt skrapa bort nåt.

[elmaek]
2014-03-15 14:31
#8

#6 Ja, Molly älskar också olivoljan 😃 Hur länge brukar du massera? 🙂 Det är väl bra för blodcirkulationen också kan jag tänka mig?

Underbarn
2014-03-15 22:22
#9

Min hund har också pormaskar, det värsta skrapar jag bort och vissa går även att klämma (han reagerar inte). Men sedan finns det små som inte går bort och jag gör ingenting åt det faktiskt… Peelar eller skrubbar han aldrig och badar han bara med vanligt hundschampoo eller parfymerad mild tvål… Porerna skadar väl inte?

[elmaek]
2014-03-16 08:14
#10

#9 Pormaskar är inget farligt. Det man ska akta sig för är att OM man klämmer så ska det vara med rena fingrar så inga bakterier kommer in i porerna, då kan det orsaka infektioner 🙂

[Nude]
2014-03-16 08:14
#11

#9 De där som inte går att försiktigt skrapa bort sitter liksom nere i huden. Är det så för dig också? Min uppfattning är att de är nya/omogna och att man inte kan göra så mycket åt det. Inte en enda släppte efter badet igår. Klämmer gör jag aldrig!

Eftersom det i mitt fall kom massor vid ett foderbyte, så tror jag att jag behöver släppa taget om det och ge huden tid att återhämta sig. Nu får han sitt gamla foder som bas, så går jag in honom på det spannmålsfria Four Friends! Han äter allt med god aptit, så hittills går det bra. Viktigast är att magen fungerar och det gör den verkligen. Bättre än någonsin!

Underbarn
2014-03-16 16:50
#12

#11 ja precis så :)

Upp till toppen
Annons: