Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 1035 ggr
[Nude]
2014-03-12 09:28

UNDERSÖKNING! Vad har du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon menade att det skrivs mest om den nakna hunden i olika forum. Själv tycker jag att jag mest ser pälsade CCD's på bilderna hos oss, så nu undrar jag:

Vad har du för hund/-ar: pälsad eller naken?

Foto, Wikipedia.

Annons:
Lillabambina
2014-03-13 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min Algot som jag får hem om 1 1/2 vecka är naken. Som det ser ut nu kommer han ligga mellan grad 2 och 3 i hårighet.

Cahira
2014-03-14 01:52
#2

Nedrakad dåligt pälsad puff har jag. :) (saknar underull)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-14 08:59
#3

#2 Har puffar underull över huvud taget!? Det trodde inte jag!

Cahira
2014-03-14 09:09
#4

#3 Jo jag sökte ju massa info om skillnaden mellan hårig naken och puff och skillnaden i regel var att puffar har underull. Men det finns genetiska puffar som saknar underull med, sk dåligt pälsade puffar och det är Frodo. Han har pufftänder så är ganska säker på att han är puff. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
2014-03-14 09:54
#5

Nä puffar har ingen underull vad jag vet?

// Sofia

Cahira
2014-03-14 19:31
#6

Hos den hårlösa varianten får inga större hårförsedda fläckar förekomma någonstans på kroppen. Hos den hårlösa varianten skall den typiska huvudtofsen (”crest”) helst börja vid stopet och smalna av mot nacken. En lång och ymnig huvudtofs är att föredra, men en gles kan accepteras. Hos powder puff består pälsen av underull och en slöja av långt hår, vilket är karakteristiskt.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-chinese-crested-powder-puff-fci288.pdf?epslanguage=sv

Står om det överallt verkligen. Googla på powder puff underull så får du massor med träffar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Nude]
2014-03-16 08:28
#7

#6 Då har jag lärt mig något nytt och vad intressant faktum. Det hade jag aldrig trott.

För övrigt är det enligt undersökningen just nu slagsida på pälsade chineser. Jag hade fel när jag trodde att de flesta här inne har valpar/unghundar. Får se om jag får rätt när det gäller känslan av att de flesta har pälsade chineser!?

Roxie
2014-03-16 09:05
#8

Ja där ser man! Jag tycker inte att puffpälsar är så tjocka. Är nog därför jag trott det :)

// Sofia

Visper
2014-03-16 17:52
#9

#6 Det som skrivits om puffpälsar stämmer inte på någon av mina hundar.

Ingen underull på någon av dem eller kanske enbart underull. I min värld är underull den päls som fälls vår och höst. Våra hundar fäller inte. 

Jag får väl bege mig till en utställning och spana på pälsar eftersom mina puffar inte stämmer med kennelklubbens beskrivning. Den ena kanske har täckhår men den andra har en gles underull. Det går att se huden och han är frusen. 

#2 kan du lägga in et foto. Nyfiken.

Cahira
2014-03-17 01:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Jovisst kan jag det. :) Hans behåring är konstig, han är kortpälsad/strävhårig på fötterna, gles päls på bröstet (framför magen), kort päls på svansen och relativt tät men inte pufflik päls på kroppen och rätt så gott om fluff på huvudet. Han är fem månader nu och nedrakad, så lägger upp en bild från då han var 16 veckor och innan jag klippte ned honom för att kunna återfukta huden bättre. 

Det är förvisso valppäls men den var konstigt vågig, tunn och kändes inte som vanlig puffvalppäls så försökte kolla om han kunde vara en "varulv". Men kom i kontakt med en kvinna som har en kines som ser ut som Frodo och var DNAtestad och han var en dåligt pälsad puff. 

Oavsett vad han är så är han min gosefis. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-17 08:20
#11

#10 Precis så är det! Oavsett vad våra hundar är eller ser ut eller hur de uppför sig så är de våra snuttehjärtan … FOR EVER! ❤️

i fokus
2014-03-17 17:10
#12

Svarade pälsad. Har ingen egentligen men ville se resultatet, haha.

[Nude]
2014-03-17 18:30
#13

#12 Det gillar jag inte. Undersökningen blir fel om fler gör så och då ska vi sitta och räkna bort. Har du inte ens en CC och inte heller är medlem på den här sajten, så tycker jag det var oschysst. På plussidan ligger att du talade om det!

Annons:
Intehärutandär
2014-03-17 19:00
#14

#13 En tanke till framtiden. Ha ett val kallat "vill bara läsa" eller liknande. :)

i fokus
2014-03-17 20:11
#15

13 Det var absolut inte meningen att göra dig upprörd, förlåt. Jo, jag tycker också att ni borde lägga till ett sådant alternativ, det är säkert många fler som gjort det utan att skriva kommentar. Då blir det fel ändå.

i fokus
2014-03-17 20:14
#16

:)

[Nude]
2014-03-17 20:24
#17

#14
#15 Förra gången jag gjorde en undersökning, så valde jag att göra "en kluring". Där fanns inget visa-alternativ, så jag trodde att göra en vanlig "undersökning" skulle ha det alternativet automatiskt. Målsättningen var alltså att ha det alternativet med. Med de två undersökningar jag har gjort hittills, så vet jag att det är ett alternativ jag lägger till själv!

#15 igen.. Det var ju inte hela världen, men jag ville markera att det inte var riktigt schysst. Bättre att skriva en kommentar och fråga hur läget ser ut.

Fridaaaa
2014-03-17 20:27
#18

#17 Fast man kan inte skriva en kommentar innan man har röstat.
Och gör man en undersökning kan man klicka i alternativen om och om igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-03-17 20:41
#19

Det stämmer, man kan inte se svaren eller kommentera förrän man röstat. 

Men nästa gång så. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-18 08:00
#20

#18 och
#19 Då kan man skicka ett meddelande. Vad som helst utom att rösta på nåt man inte har. Det här handlar inte om personen som gjorde det. Det handlar om att markera att låtsasröstningar inte är okej!

Finns det inget alternativ som gör att man bara kan kolla, så finns det inte och då får man acceptera det… alternativt skriva och fråga i ett eget inlägg eller via PM.

P.S. Har man väl gjort en "undersökning" eller "kluring" och missat "visa resultat", så kan man inte bara lägga till det utan man får göra om alltihop från början igen. Hade man inte behövt det, så hade jag självklart lagt till alternativet redan vid första försöket och man lär så länge man lever! 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: