Annons:
Etiketttassar-klor-och-skor
Läst 3212 ggr
Dinis
2014-03-11 12:35

klippa klorna

Hur ofta klipper ni klorna på er hund? Vi försöker göra de ca varanan vecka. Är det lagom? Vår hund hatar verkligen det o jag vet inte hur jag ska göra längre. Hon skriker verkligen så fort jag kommer nära klon. Tips o råd om hur jag ska göra så de blir bättre uppskattas. jag är rädd att klippa i pulpan så funderar på att gå o få hjälp med klo klippningen.

Annons:
Emo
2014-03-11 12:42
#1

Har du testat att bara fila med en nagelfil?

Visst tar det en fruktansvärt lång tid, men vovven kanske inte uppfattar det som lika hemskt som med kloklipparen.

Så småningom kanske det blir lättare även med kloklipparen.

På mina två senaste hundar filade jag klorna med en Dremel.  Det går inte med denna. Inte ens med kloklipparen går det bra, så bara för att testa tog jag min egen nagelfil och det var inga problem att jämna till klorna med den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lillabambina
2014-03-11 14:15
#2

Min pappas hund är livrädd för att klippa klorna för det min pappa och hans sambo gjorde var att när bimbo, som hunden heter, stretade emot så höll de fast, krånglade och allt blev bara en dålig upplevelse.
men sen jag började göra det så går det faktiskt helt okej. hon finner sig i det.

Så här gjorde jag:
1. lät henne lägga sig bekvämt bredvid mig  och lade fram en hög med godis så att hon såg den och gav henne en bit.

2. Lade fram klosaxen en bit ifrån oss. Så fort hon såg den reagerade hon med att vilja gå men jag sa stanna och gav godis + kelade.
Gör detta tills hunden slappnar av och inte fokuserar på saxen.

3. Flyttade saxen närmare och upprepade steg 2.
  Detta varierade jag med att flytta över saxen från vänster sida om oss till höger och vice versa.

4. Började klappa och hålla i tassarna (utan att hålla eller låtsas om saxen som ligger nära oss). Gav godis och pratade lugnt berömmande.

5. Höll i saxen med ena handen och tassen med andra. Lade ner tassen och ge godis. (såg också till att hon fick nosa/slicka eller vad hon nu vill göra på saxen)

6. Klippte med saxen i luften en bit ifrån och gjorde precis som i steg 2-3 och till slut steg 4-5.

7. tog fram en klo och utan saxen i handen kollade jag hur mycket jag kunde klippa utan att komma åt pulpan. De första gångerna klippte jag knappt hälften av längden som egentligen behövde klippas.

8. Såg till att hon var lugn genom att ge godis medan jag höll klon framme sen UTAN att göra en stor sak av det så klippte jag klon,
Lade ner saxen en bra bit ifrån oss (för att visa att "faran" var över), gav godis och väntade lite innan jag upprepade steg 4-8.

Kom ihåg att inte stressa!!
Det skadar varken hunden eller dig att bara kela och umgås och jobba med detta.
Att man "bara" får klippt några klor eller en tass spelar ingen roll det är ett framsteg värt att räkna!
Det blir lättare för var gång. Numera så lägger sig bimbo fint och ser bara lite lidande ut när hon ser saxen men hon ligger kvar och finner sig i behandlingen. (hon får fortfarande godis).

[elmaek]
2014-03-11 15:39
#3

Här klipps det varje söndag, då badas även min tös och får peeling osv 🙂

Bra råd har du redan fått ser jag, hoppas det blir bättre!

Dinis
2014-03-11 15:55
#4

#1 Nagelfil ska jag nog ta o testa istället. Jag klipper av klorna rakt av eller vad man kan säga, är de korrekt att göra så? #2 Tack så jätte mycket för tipset:)

Emo
2014-03-11 16:13
#5

#4 Visst är det rätt att klippa rakt av, men har man hunden i sängen är det mycket mindre "rivigt" om klorna är rundslipade.Skrattar

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Fridaaaa
2014-03-11 18:08
#6

Ca 1 gång/månad, behövs inte oftare 🙂
Öva öva, berömma när hon gör rätt. Kanske ta en klo/tass i taget, och inte alla på en gång, och göra det till en positiv upplevelse

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Dinis
2014-03-11 19:02
#7

Tack för era svar o tips:) Kan ju passa på att fråga när jag ändå skriver här. Vi badar vår puff i en balja i badkaret men det är lite jobbigt för rygg o knän. Hur har ni löst de med badet?

Fridaaaa
2014-03-11 19:08
#8

#7 Jag sätter vår i en vask, har en "slabbevask" i badrummet (alltså inte vanligt handfat eller så), där jag duschar henne 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-03-11 19:16
#9

Kloklippningen går bra så länge jag är lugn. När jag var rädd för att klippa i pulpan (har gjort det) så spände jag mig och det kände Sylvester som blev orolig. Ju säkrare jag blivit på att klippa, ju lugnare blir jag och ju lugnare blir han.

Han tycker inte jättemycket om det, men sista gången verkade det nästan som om han skulle somna och han får godis efter varje tass.

Jag klipper var och varannan vecka. Bättre att hålla efter så man bara behöver ta lite när det ska till. Det ger också hunden chans att vänja sig lite snabbare. Dessutom är det viktigt med kortklippta klor när man dogparkourar.

En bra klotång är viktigt. Jag har också en klofil köpt hos veterinär och en kloslip. Nu när jag kan, så tycker jag att tången är överlägset bäst.

Lite då och då går jag till ett proffs, så hon får klippa igenom och visa mig om jag missat nåt. Varje gång jag gjort det har jag lärt mig lite mer.

[Nude]
2014-03-12 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Jag köpte en miniliten pall som jag sitter på med en liten badbalja framför mig på golvet. Det går hur bra som helst och det är absolut bättre för ryggen än att hänga över en badkarskant.

Alla har inte en tvättstuga med slabbevask och Sylvester får inte plats i den vask och det tvättställ jag har. Annars vore ju det en perfekt lösning.

FjantYoda
2014-03-12 18:40
#11

Vi far till en hundtrimmare som har drop in klippning ca en gång/vecka, Yoda hatar det och de blev till en jobbig grej för oss båda så då beslutade jag mig för att fara dit och låta någon annan klippa

första gången så vred han sig som en mask, pep och dom fick vara två stycken - en som höll och en som klippte

Sen har det gått bättre och bättre, jag har stått på ena sidan och hållt i han lite och senast gick 3 tassar utan att någon höll fast han, sen sista tassen är hans problemtass, han har tidigare haft ett väldigt ömt sår just där + råkat klippa i pulpan så den får man helst inte röra!

när han inte vill så vrider han sig, piper och försöker småbita i ens händer så vi kör på munkorg hos klipparen och det funkar fint

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Dinis
2014-03-12 18:50
#12

Vi har ingen vask att duscha henne i tyvärr annars hade det varit perfekt.

Här är de som sagt badkar som gäller men kommer inte på någon bra lösning så baljan kommer upp lite.

-Cissi-
2014-03-13 16:04
#13

#10 Var har du köpt baljan? Skulle behöva köpa en till min katt :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
[Nude]
2014-03-13 17:10
#14

#12 Varför inte ställa baljan på golvet då och sitta på en pall.

#13 Faktum är att jag hittade den på loppis. Helt ny och fräsch av märket Hammarplast och jag gav en tia!

-Cissi-
2014-03-13 17:32
#15

#14 Det var juh ett fynd :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: