Annons:
Etikettfoder
Läst 1493 ggr
Cahira
2014-03-10 01:05

CCD och spannmål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom foderfrågan börjat dyka upp tänkte jag starta en tråd om just kineser och foder med spannmål. Hur blir din hund om h*n äter spannmål? Märker du nån skillnad i huden/pälsen?

Frodo klarar inte av spannmål alls, blir stinkfisig och lös i magen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
FjantYoda
2014-03-10 01:30
#1

Min blir väldigt gasig och får sämre hud, ibland blir det STORA blaffor till finnar så han äter spannmålsfritt.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
2014-03-10 07:12
#2

Spannmål: vete, havre, korn, råg, majssläktet, rissläktet, hirs, rågvete, durrasläktet, fonio och teff.

Vad ger ni Era hundar för spannmålsfri mat?

Har någon hittat ett foder som minimerar pormaskar?

[elmaek]
2014-03-10 07:52
#3

Får Molly i sig spannmål får hon utslag som liknad brännässleutslag.. fisig och dålig i magen blir hon också.

Idag får hon Mush Vaisto och VoH, båda färskfoder.
När Molly gick på färskfoder tidigare så vart pormaskarna mindre faktiskt, får se vad som händer nu!

Intehärutandär
2014-03-10 09:47
#4

Spike har ätit samma foder hela tiden (förutom någon provpåse) och mått bra hela tiden. Finnar i nacken hade han 1-2 st då han var valp. Och han äter det 'värsta' fodret om man ska läsa hundforum. Doggy.

[_annaH]
2014-03-10 09:57
#5

Som valp fick Dexter VoH. Sen tog platsen i frysen slut. Fick knappt in 1 korv. Så började med standardt. Han har fått massor av finnar/porisar. Magen är dock bra. 
Flyttar nu i april så då kommer vi börja ge VoH igen till Dexter :). Har märkt att han äter sämre sen jag slutade med färskfodret =/.

[elmaek]
2014-03-10 10:06
#6

#5 Molly äter också sämre om hon inte får färskfoder… hon slukar maten på 1 sekund nu :P

Annons:
[_annaH]
2014-03-10 10:09
#7

#6 Dom har insett att de finns godare mat än torrfoder 😉

[Nude]
2014-03-10 11:13
#8

Jag hade turen att få en expedit på Arken Zoo som kunde sin sak. Jag valde det spannmålsfria Four Friends Dermacoat, som även innehåller Aloe vera. Aloe veran drar som bekant ut slaggprodukter. Hon rekommenderade Dermacoaten eftersom den var mest lik Eukanuba och E hade iaf hans mage fungerat på. Jag köpte också ett paket VOH kycklingburgare för att toppa maten med något gott.

Tänk om Sylvester visste vilket himmelrike som väntar honom, men först behöver jag stabilisera magen, så på hennes inrådan köpte jag Pro-kolin på apoteket att använda ett par dagar tillsammans med hans gamla foder. När magen är stabil börjar jag en överföring på minst 12 dagar.

Det här känns som en bra början till att hitta rätt i foderdjungeln!
**
Tack för en intressant tråd!**

[elmaek]
2014-03-10 12:25
#9

#8 Önskar Molly gillade det fodret du köpte 😐 Hon vill seriöst bara rulla sig i det…. hahaha.

Hoppas det funkar bra på han nu!

FjantYoda
2014-03-10 12:39
#10

Yoda han får VOH Exklusive eftersom han dessutom är väldigt svårfödd, han har dessutom tack vare maten fått så mycket bättre aptit! Vi hade Iams ett tag och det slutade med att han vägrade äta om han inte var tvungen men förstår han ändå, hade inte heller velat äta om magen blev jättegasig! 

Sen bytte vi till Taste of the wild, fast valpfodret då eftersom bitarna var mindre och de funkade väl hyfsat, han åt det mycket bättre men frågar vi han så är inget som färskfoder, han hoppar runt och studsar av glädje så fort vi nämner mat nu :D

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Nude]
2014-03-10 13:48
#11

#9 Vilket av det jag köpte rullar hon sig i?  🙂

På Arken Zoo får man smakgaranti, så funkar det inte får jag pengarna tillbaka på torrfodret. Känns bra, så nu är det bit för bit och dag för dag som gäller.

Jag är nyfiken på färskfodret också. Det låter på de flesta som om det är en bra grej, men jag vill blanda ut det. Mest för min egen bekvämlighet skull. I slutänden blir det förstås det som är bäst för Sylvester.

[elmaek]
2014-03-10 14:15
#12

#11 Four Friends Dermacoat 😃

Vad bra att dom har det!

Ja, vill ge torrfoder på kvällen egentligen för att Molly ska behålla sin mättnadskänsla men det går inte för oss..

[Nude]
2014-03-10 14:36
#13

#12 Okej, ja.. jag får se var vi hamnar. Just nu är det ett oskrivet blad.

Var köpte du din Standartsäck? Jag har mailat Häromi och frågat om de har smakgaranti vid Internetköp. Jag tror inte de har det, men frågan är fri.

Annons:
[elmaek]
2014-03-10 14:38
#14

#13 Jag håller tummarna för er! 🌺

På Animail, men har hällt över säcken i min fodertunna dum som jag var 😕 Har lagt ut den på annons men det är svårt att sälja djurfoder.. annars åker det väl till Hundstallet eller till någon som behöver!

Fridaaaa
2014-03-10 18:20
#15

Jag ger spannmålsfritt till Roxy.
Spannmål i liten mängd är ingen fara för hundar men bör inte utgöra största delen av utfodringen som stort sätt alla torrfoder i matbutikerna tyvärr gör. Jag kör på Mush och färskfoder.

Hon är dock inte naken men är så överlag på hundar när det kommer till kost 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-03-10 22:09
#16

Detta är vad Frodo äter just nu. Har ju annorlunda utbud här och tyvärr väldigt liten frys. 

http://www.nutrisourcedogfood.com/purevita/grain_free_turkey

Magen mår bra men vi har enorma problem med mjäll ännu. Får se om sommarvärmen gör skillnad, hört att vinterns torra luft kan vara stor bov.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-11 10:55
#17

#16 Det ser väl bra ut med Purevita som foder. Kalkon är dessutom något som befrämjar aminosyran tryptofan, som i sin tur bidrar till serotoninbildningen. Sylvester får plaque off och Omega3 i en skiva kalkon varje morgon!

Upp till toppen
Annons: