Annons:
Etikettfoder
Läst 2313 ggr
[Nude]
2014-03-09 08:15

Foderbyte... igen!?

Jag har precis bytt foder. På rekommendation lät jag det ta fyra veckor och nu har han gått på det nya i två veckor… men magen på honom reagerar hela tiden. Avföringen är för lös för att det ska vara bra, så jag vill söka vidare efter det bästa för honom. Däri ligger problemet!

Hur byter jag foder igen?

  • Kan jag byta så här tätt?
  • Hur länge bör jag vänta i annat fall?
Annons:
[elmaek]
2014-03-09 17:35
#1

Så synd att det inte funkar på honom 😕 Även om man ska se någorlunda OK resultat efter 4-6 veckor kan det ta månader för kroppen att ställa om sig, om man däremot orkar och vill ge det så lång tid är tveksamt.

Kan du inte gå över till det han hade innan, det han ändå är van med och mår bra av? Sen därefter kolla på nytt foder om det är aktuellt?

[Nude]
2014-03-09 18:42
#2

#2 Jag har inget kvar av det gamla och jag vill verkligen inte ge honom det igen. 

Eftersom han blev svårt sjuk när jag försökte byta till Orijen en gång, så blir jag orolig när magen reagerar vid foderbyte. Jag försöker ha is i magen, men det känns rätt jobbigt…

Jag blandade faktiskt i Doggy Professional extra skonsam i maten ikväll. Förra ägarna gav honom vanlig Doggy, så jag hoppas att det här funkar. Gör det det, så kör jag den blandningen till dess det nya är slut och sen får jag se.

Man kan behöva byta foder 3-4 ggr för att hitta det som passar ens egen hund, sa föreståndaren på Arken Zoo när jag var där.

MaaariaS
2014-03-09 19:56
#3

#0 Jag skulle byta foder om magen inte är bra inom två veckor.Max har testat det mesta fodren på zooaffären innan han hitta det hans mage klarar av(och nu ska dom sluta sälja denna maten,så vi får börja testa nya matmärken igen som inte fanns innan 😕)

Ska kolla om affären tar tillbaka mat om han ej äter den(matgaranti)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2014-03-09 20:18
#4

#3 När han inte klarar ett foder, hur gör du nästa byte då?

Det är det jag inte riktigt förstår hur jag ska göra. Gör jag en överföring som vanligt?

Cahira
2014-03-09 21:17
#5

Jag har bytt tvärt förr, en kraschad mage är redan kraschad så att säga. Om du byter till spannmålsfritt så tror jag du törs byta tvärt. Blir liksom ingen större skillnad ifall nuvarande foder gör honom dålig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2014-03-09 22:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Jag slutar helt tvärt, för maten han inte klarar av har ju redan förstört magen.Men när jag ger ett nytt foder så tar jag mindre måltider och ger fler gånger istället så magen inte blir proppfull 🙂

Vet inte om det är så bra dock,men blanda en ny mat, med en mat han inte klarar av ,verkar enligt mej dumt, för då vet man ju inte vilken av maten han blir dålig av.🤔

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Cahira
2014-03-09 22:36
#7

Ja man får tänka lite annorlunda med "maghundar".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2014-03-09 22:46
#8

#7 Ja absolut 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2014-03-10 07:15
#9

#6 … men så sant. Det tänkte jag inte alls på. Var bara ivrig att bli av med det nya! Faen också….

Så här stod det på en sida om spannmålsfritt hundfoder och det skriver jag under på. "Att välja rätt hundfoder måste vara ett av de största dilemman man kan ha som hundägare."

Visper
2014-03-10 08:51
#10

Jag ger mina hundar VoH som bas. Blandar med lite uppblött torrfoder. Samma torrfoder får de som mål nr 2 eller sök godis på promenad. Detta torrfoder varierar eftersom hundarna ledsnar och vill ha ny smakupplevelse. Torrfoder kan vara allt från spannmålsfritt till….. Magarna funkar riktigt bra på detta sätt.

[Nude]
2014-03-10 09:33
#11

I morse fick han sitt gamla. Grannen hade fått det som var kvar, men jag fick tillbaka det av henne. Jag tog halva portionen med Doggy Professional extra skonsam. Efteråt låg det bitar det gamla på golvet. Det verkar som om vi är rörande överens om att det fodret ska vi lämna.

Sticker strax till Arken Zoo för att diskutera spannmålsfritt!

MaaariaS
2014-03-10 17:40
#12

#11 Va bra, hoppas du hittar nått bra foder han gillar och klarar av 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2014-03-10 19:02
#13

#12 Tack!

Jag fick prata med en som kunde, så nu testar vi spannmålsfritt Four Friends Dermacoat och jag köpte även färskfoder kycklingburgare.

Jag går alltså tillbaka till det gamla och så fort magen stabiliserat sig, så börjar jag överföringen till Four Friends… sen får vi se… för ingenting är givet!

Annons:
Cahira
2014-03-10 22:14
#14

#13 Hoppas detta är sista bytet nu :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2014-03-10 22:34
#15

#13 Ja det är bara att testa sej fram,tyvärr😓

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2014-03-11 10:48
#16

På den kunniga Arken Zoo-tjejens inrådan köpte jag också Pro-kolin på apoteket, en pasta som binder. Han fick två omgångar i går och i morse bajsade han som en gud… 😎

Det gjorde att jag idag började överföringen till Four Friends. Jag håller tummarna för att han klarar det fodret! Det är inte spannmål han reagerar på, men om spannmålsfritt ger mindre pormaskar, så är det sån foder han ska ha.

[elmaek]
2014-03-11 15:38
#17

#16 Håller tummarna!

[Nude]
2014-03-11 19:17
#18

#17 Tack, elmaek!

Upp till toppen
Annons: