Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2901 ggr
Lillabambina
2014-03-09 04:33

Nu ska tomrummet fyllas med naken kärlek!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så, för att göra en lång historia kort, att min stora blandrashund dig alldeles nyligen av etylenglykolförgiftning. Sorgen var överväldigande. Jag tog det långt hårdare än vad jag trott för i min uppväxt var djurens födsel-liv-död så nära inpå och naturligt för mig (Min pappa var bonde m,m) så min hjärna var helt införstådd i vad som skulle ske och viss det var ledsamt men inget mer med det. Men.. Jävlar vad jag grät och skakade av ångest i tre efter det. I Fredags var första dagen då jag kände nä nu.. Jag saknar min Goa lurviga hund och vad jag än gör kommer han inte komma tillbaka så istället för att pinas av både saknaden och det ångestfyllda tomrummet han lämnat efter sig så åkte jag och min sambo till Linda på kresolit kennel och träffade en underbar liten nakenfis! Har aldrig tidigare varit i närheten av dem så tjusningen var enorm! Efter att ha suttit i valphagen några timmar så bestämdes det att vi skulle sova på saken. Det har inte gått en vecka ens sedan han dog men idag tog jag beslutet att jag kommer inte klara av att hantera både saknaden av honom och det enorma tomrummet så jag ringde Linda och sa att jag vill för allt i världen ha just den där nakenfisen! Så på onsdag får jag träffa honom igen när jag åker dit och betalar sedan hämtas han den 24mars då han är 8v och två dagar gammal

Annons:
Lillabambina
2014-03-09 04:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden ovan är tagen bara några timmar innan han dog

Tarotstollan
2014-03-09 06:01
#2

Så fruktansvärt ledsamt att missta sin älskling på det viset. Det var väl en flatcoated blandning av det jag kan se på bilden och väldigt fin!

Grattis också till den nya lilla älsklingen! Ser jättegullig ut!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cahira
2014-03-09 07:08
#3

Beklagar förlusten! Men lycka till med sötvalpen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-09 07:14
#4

❤️Jag beklagar verkligen din sorg och jag önskar att du finner all den tröst och framför allt glädje genom din lilla valp.

Jag säger också hjärtligt välkommen in till oss här på CC iFokus! ❤️

Lillabambina
2014-03-09 16:55
#5

Tack så mycket alla! Det ska bli spännande att utforska vad lillkillen och rasen har att bjuda på =) Ja min blandras var en mix av mestadels flat sen schäfer och kanske lite b.collie

[elmaek]
2014-03-09 17:31
#6

Beklagar sorgen ❤️

Det står inte så mycket om Chinese Crested Dog på nätet. En sällskapshund är allt som står, att rasen är bra på agility och behöver en bestämd uppfostran och är livlig och energisk. Vilket stämmer. MEN nu ska jag tipsa dig om fler egenskaper jag själv upplevt men också fått berättat för mig från väldigt kunniga personer inom rasen:

CCD kan vara tuffa, det är ingen porslinshund utan en tuff hund som är hård och som man säger ''stor hund i liten kropp''. Detta gäller inte ALLA utan det finns individer som är mer åt sällskapshunden och sen finns det individer som är mer tuffa och hårda.
CCD är teaterapor. Mer än gärna kan dom få för sig att pipa lite mer för att få uppmärksamhet, dom kan halta och spela döende för att få uppmärksamhet. Det sägs mycket att denna ras inte är en första-hund ras utan man bör ha lite kött på benen när man tar sig an denna ras. Individen (så folk förstår att jag pratar om individer som är hårdare än andra individer) testar dig livet ut. Glömmer bort med flit, eller ignorerar rättare sagt, vad du lärt den för att se hur långt denne kan komma med att leka dum och därmed testa din uthållighet och ditt tålamod. Så upprepning och bestämda regler är faktiskt vad som gäller oftast.
En CCD kan gå i timmar, har du varit ute i en timme så är dom bara uppvärmda i stort sett. Med tanke på att dom klarar av fjällvandring så säger det ganska mycket om deras uthållighet. Så du kan verkligen arbeta med denna ras, ingen liten ras som kräver försiktighet och dylikt utan det är en arbetande ras mestadels.

Pratar dagligen med min vän som är expert inom denna ras, tar hem hundar och bygger upp dom och har haft Dogo Correntino men hon står fast vid att CCD ÄR mer krävande än Dogo Correntiono, likt vad många kunniga CCD-ägare säger.

Jag ville bara tipsa om vad du kan få för individ. Allt handlar om individen! Medan vissa föredrar soffan föredrar andra att arbeta arslet av sig, majoriteten oftast. Teaterapor som försöker komma fram i livet genom att tycka synd om sig själva för att testa dina gränser.. ha det i åtankarna men framförallt så granskar du din egna individ och ser vad denna behöver och kräver, självklart! 🙂 Man bygger relation och arbetsmoment efter individen, såklart! Men ha det i åtanken att denna ras är oftast tuffa och hårda. Urhundar är vad dom är, har mycket instinkter kvar från förr. Vakthundar är dom faktiskt också, därför en hel del skäller vid besök. Sägs att rasen vaktade små bebisar förr i tiden för dom hade så varm hud som gav bebisen värme sedan larmade dom på en gång om dom kände en annan människas doft i hemmet.

Så ha det i åtanken.. det är ingen porslinshund utan en tuff rackare!

Annons:
[Nude]
2014-03-09 18:46
#7

#6 Vilken superb information. Skulle gilla skarpt om du skrev ned det som en artikel också! Då skriver jag en rad om det och länkar till din artikel från huvudartikeln "Fakta om Chinese Crested Dog". Självklart med texten "medlems egen erfarenhet" … eller nåt sånt!

Många skulle bli glada över att få ta del av all den kunskap du och din vän har!

Cahira
2014-03-09 19:01
#8

Jag håller med om att det är tuffa hundar men att de fejkhaltar skulle jag vara försiktig om att sprida. Det KAN ju vara riktig smärta och bör alltid undersökas av veterinär för att vara säker. 

En annan info som är viktig är att många kineser har känsliga magar. Vi matar spannmålsfritt av den anledningen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-03-09 19:04
#9

#8 Tack för den infon, Cahira! Jag har nämligen börjat misstänka känslig mage på Sylvester! Är det vanligt hos CCD, så kanske min känsla inte är så fel.

MaaariaS
2014-03-09 19:52
#10

#8 #9 Ja min kille är också väldigt känslig i magen 😕

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cahira
2014-03-09 21:15
#11

#9 Jo det är tyvärr vanligt vad jag vet. Så fort han får godis eller annat med spannmål blir han lös i magen och otroligt stinkfisig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

FjantYoda
2014-03-10 00:28
#12

lite OT, märker ni någon skillnad på huden om era hundar får mat med spannmål eller inte? Upplever att Yoda förutom att han blir fisig av spannmål får mer finnar när han får i sig spannmål, och större mängder så blir det nästan blaffor!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Cahira
2014-03-10 01:03
#13

#12 Inte helt omöjligt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[elmaek]
2014-03-10 07:37
#14

#7 kan jag göra :)

[elmaek]
2014-03-10 07:45
#15

#8 Sunt förnuft får man ha gällande besvär hos sin hund. Men faktum är att CCD ÄR teaterapor, var mer dit jag ville komma. Dom fejkar mer än gärna för att få uppmärksamhet. Piper mer än andra osv osv. Kanske borde formulerat mig annorlunda, absolut. Sunt förnuft gäller alltid. Men Molly har faktiskt haltat EN gång i sitt liv på tre sekunder och pep för att sen leka glatt som tusan.. så visst kan dom! Men upprepad halt kollar man ALLTID upp, det vet alla :) Har pratat om detta mycket med en kunnig vän som kan sin grej!

[elmaek]
2014-03-10 07:48
#16

#12 Spannmål ger obehagliga hudbesvär för vår ras tyvärr. Vi ser alla besvär hos våra CCD eftersom ingen päls döljer huden. Men om man kunde raka ned en pälsad ras till en CCDs utseende skulle deras hud också troligen vara förfärlig :)

Lillabambina
2014-03-11 11:26
#17

Jättebra info! Tack!
Min sambo är den som är mest skeptiskt till att jag valt en CCD. Dels för att han tror att en sån hund inte tål så mycket, kommer inte kunna hänga med i hans schappendoes tempo osv.
Men till slut lyckades jag övertala honom att låta mig skaffa en CCD (att jag fyllde 25år samma dag var verkligen behjälpligt)

Tidigare har jag aldrig gått på hundkurs eller liknande, men nu så är jag anmäld och klar till en valpkurs som börjar i april och jag har som plan att efter det bygga på med lydnad och agility så gott det går.

FjantYoda
2014-03-11 12:24
#18

Nu är ju min blandras med pudel och papillon oxå, och min bonusfarsa hade den åsikten när vi var på besök i stugan att "de ger ju inget att fråga om dom ska med på morgonpromenad för den där lilla orkar ju inte" de två andra hundarna var en golden/tollare och en engelsk springer spaniel, och den "där lilla" höll jämna steg med dom andra och hade fortfarande energi kvar när vi kom hem igen!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: