Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 992 ggr
[Nude]
2/27/14, 9:25 AM

Undersökning - RESULTAT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undersökningen "Hur gammal är din hund" var tillgänglig under en veckas tid. Vi fick 50 svar, vilket visar på god aktivitet i gruppen. Det gör mig glad och jag tackar Er alla för deltagandet!

Anledningen till undersökningen var att jag tyckte att de flesta CCD här inne verkade väldigt unga… Jag hade fel. Vi som var aktiva på sajten under den aktuella veckan, har 17 valpar/unghundar och 31 vuxenhundar.
………….

De olika åldrarnas egenskaper och hundens mentala utveckling är något man bör ta hänsyn till, anser Svenska Kennelklubben. Det gäller såväl vad och hur man tränar och tävlar, som hur man tillgodoser hundens behov.

0 - 1 år: 17 st

I unghundsåldern kan hundägaren börja se vilka eventuella bekymmer som är att vänta i framtiden och vad som verkar vara lämplig sysselsättning. Det är det dags för oss ägare att genom fostran och träning forma vår hund så de nedärvda anlagen kommer till sin rätt.
……….

2 - 3 år: 14 st.

Hundar blir vuxna och mogna att ta eget ansvar i tvåårsåldern. Efter det förändras inte hundarnas medfödda egenskaper. Det är i den åldern hunden är mogen att ta itu med sin livsuppgift, antingen som jakt-, tjänste-, tävlings- eller sällskapshund. Det är också först sen han har blivit vuxen som han, enligt Svenska Kennelklubbens krav och rasklubbens rekommendationer, är lämplig att användas i avel.
…………

4 - 12 år eller äldre: 17 st.

En hund är i sin blomning och sin fulla kraft vid 3-5 års ålder. Vid 6-7 år är din hund en pålitlig och erfaren Medarbetare. Visst går det att lära även gamla hundar att sitta, men då har hunden precis som vi människor, lagt sig till med en del vanor som kan vara svåra att bryta.

Vid 8-9 års ålder börjar hunden bli gammal.*

Ålderskrämpor är till stor del genetiskt betingade hos både hund och människa. Blir din hund så gammal som 13-14 år försämras ofta både hörsel och syn, precis som hos en åldrande människa.

- Texten är saxad ur artikeln "När blir hunden vuxen" från Agrias hemsida. www.agria.se

*Vidare info om hur man räknar om en hunds ålder till människoår hittar du här.

Annons:
[Nude]
2/27/14, 9:30 AM
#1

ANGÅENDE DE VALDA ÅLDRARNA I SVARSALTERNATIVEN:

Med facit i hand skulle jag ha modifierat de olika åldrarna lite mer. Jag är dock övertygad om att ni förstår ändå och har överseende med ett sådant faktum. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Nude]
3/12/14, 6:02 PM
#4

Undersökningen är avslutad! Jag har dock lagt till dig, MetalMii

Upp till toppen
Annons: