Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2729 ggr
[Plumskaniner]
2014-02-23 08:32

Skaffa chinese crested.

Jag har funderat på det här med hund i säkert ett halv år. Inte förs för några veckor sedan fick jag med familjen att bli intresserade och flera timmar per dag har gått åt på att kolla kennlar m.m. Min mormor har mopsuppfödning och tycker att detta är en strålande idé, haha kanske för att jag är det enda barnbarnet som tycker om hundar. 
Tanken är att hunden ska följa med mig till skolan och komma hem på helgerna. Och kravet för att få ha hund där är att den ska vara över ett år m.m. 
Min mormors krav är att hunden ska ha stamtavla och alltså vara renrasig samt vara en tik och helst något ras som inte så många har i mitt område. 
Fick upp ögonen för chinese crested, först powder puff, men även den nakna. Har läst om den och känner att wow, den hunden är verkligen något för mig. Har kollat igenom hela skks lista med raser, men tycker ärligt talat att chinese crested är den enda rasen som jag tycker ser bra ut, förutom pudel och griffon samt petit. Men nakenhunden är iaf den som jag anser är absolut bäst för mig. 
Saken är den att jag har hittat en perfekt hund, så som jag har letat. Den är två år, står jätte mycket gott om den, har stamtavla och uppfödaren tänkte ha henne både som avelshund och utställningshund men fick sälja henne pga familjeproblem. Min mormor var så på då hunden lät så bra, så jag fick ringa och prata med tjejen som har henne nu. Lät verkligen som en toppenhund och eftersom att varken min pappa eller lillasyster sa något om att det lät dåligt så fick jag lite förhoppningar.
Så fort min mamma kom hem från jobbet blev det verkligen kaos. Hon sa rätt ut att dom aldrig skulle kunna vakta hunden då dom skulle skämmas om dom gick ut med den och liknande. Jag sa då att mormor kunde göra det, och det slutade med att speciellt mamma sa att jag kunde köpa en sådan ful hund när jag gått ut gymnasiet och flyttat. 
Jag ska ringa och prata med mormor och se vad hon tycker, kanske kan hon och morfar hjälpa mig i pengarväg, men hur hade ni gjort? Jag tror ärligt talat inte att jag kan hitta en bättre hund..

Annars kanske ni kan komma med så många fördelar ni kommer på? Så kan jag argumentera lite med mamma sen ;)

Annons:
Tusen
2014-02-23 08:52
#1

Måste först fråga hur du tänkt dig med att ha med hunden i skolan. Är det ens tillåtet?

[Plumskaniner]
2014-02-23 09:02
#2

#1 - Skolan är 13 mil ifrån mig så bor på skolan. Kommer hem på helgerna, och ja, det är tillåtet. Finns en linje där man kan läsa om hundar så är väldigt många som redan har med sig en dit.

Fridaaaa
2014-02-23 09:11
#3

#1 Finns skolor man får det, alltså gymnasie. Vi fick det på vår gymnasieskola då det var ett naturbruk med bland annat hundinriktning.

TS: Trist att din mamma går på utsidan av hunden och inte insidan! Man ska ju inte främst välja hund efter utseende, trist att hon inte tänker så 😕 Men kan ärligt säga, att jag var inte förtjust i nakisar innan eller puffarna men när svärmor skaffade en nakis och sedan fler samt puffar blev jag mer och mer kär 🙂 Så hon kanske med hade vant sig?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Plumskaniner]
2014-02-23 09:13
#4

#3 - Ja men precis, går på en likadan skola.

& ja, jag har länge försökt att visa så söta bilder som möjligt, läst om hur bra dom är men hon svarar alltid lika bittert haha.. Kanske behöver hon se en för att ändra sig, och ja, förmodligen lär hon vänja sig så att hon inte tycker att det är så himla farligt.

Fridaaaa
2014-02-23 09:17
#5

#4 Ja jag tror det med. Svärmors gubbe var med sån "den måste ha kläder på sig" mm, men nu sitter han med dem nakna i famnen också och kelar, fast han är sådär till att erkänna att han gillar dem 😉
Håller tummarna för dig!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bjallstal
2014-02-23 20:32
#6

Jag har aldrig gillat kineserna direkt, speciellt inte dem nakna. Men nör jag elv sjuk och fick lägga ridningen och sälja hästen så tyckte mamma att jag skulle köpa en hund som inte kräver så mycket men som orkar hålla gång. och mamma, som alltid älskat kineser, övertalade mig stt åka till en uppfödare och "bara titta". hon hade en kull med valpar på 7 veckor, jag lev helt kär, både i valparna då och i de vuxna hundarna. hade en nakentil som lade sig i mitt knä i solen och låg där i två timmar medans vi pratade. sedan åkte vi hem och kvällennefter ringde jag och tingade puffhanen. Och här sitter jag nu med en puff på nio månader och planerar att köpa en naken om några år ;) Man måste ge rasen en chans och träffa dessa underbara hundar innan man ska uttala sig om dem. Till och med min pappa som är anti småhundar och speciellt kineser sitter min med älskling i knäet och myser ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[_annaH]
2014-02-23 21:54
#7

Oj va jag fick höra av min pojkvän,pappa och bror att Dexter var såå ful innan jag fick hem han! Idag är han den sötaste hunden som finns enligt dom ;). Lätt att säga att en ras är ful men äger man en egen så får man en heltny syn på rasen :)

Cahira
2014-02-23 22:20
#8

Se om din hund (och kanske du själv?) kan bo med din mormor ett tag så din mamma kan lära känna hunden och vänja sig vid utseendet. Hon kommer smälta för deras charm hon med. :) 

Din mormor kanske kan stå på kontraktet och sådär. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Underbarn
2014-02-23 23:14
#9

Men vaa?! Ful hund? Dom är bedårande och dessutom är det personligheten man går efter. Min hund är inte vacker, men SÖT och hans personlighet gör honom underbar. :) Jag skulle då promt köpt mig en nakenhund ändå och struntat i min familjs åsikter ;) Min familj har två andra hundar, finare än min hund men ALLA ink min släkt (som själva har massor av olika hundar) tycker bäst om min nakenfis för han är så lugn och trevlig, helt okomplicerad till skillnad från de andra hundarna, hehe.

[Nude]
2014-02-24 08:30
#10

Vad tror du om att be din mamma att i alla fall följa med och hälsa på hunden. Eftersom det är en uppfödare som har tiken, så finns det kanske fler Chinese Crested Dogs att bekanta sig med där.

Har du tur så kommer det en liten chinese som förälskar sig i din mamma och sen är nog saken klar… Du har iaf kommit en bra bit på väg!

Kräv/begär att hon följer med och tittar lite närmare innan hon fortsätter säga NEJ. Be din mormor hjälpa dig att övertala henne.

Totalvägrar hon håller jag med dom som undrar om din mormor kan hjälpa dig när du kommer hem från skolan.

FjantYoda
2014-02-24 11:38
#11

Min sambo sa "Nej fy fan aldrig" då jag visade Yoda på annons, gissa vart hunden ligger nu om inte gosar med just min sambo :) 

Själv tyckte jag dom var fula, sen ja kanske lite småcoola ändå, å så växte det fram mer och mer under åren att dom faktiskt är rätt fina ändå å då jag såg Yoda då var det kört! 

Trodde faktiskt att fler skulle gå förbi å säga "fy fan vad ful" än vad de har gjort, oftast så kommer de fram folk och frågar om det är en nakenhund och vill veta mer och känna på huden, vi har ju dessutom fördelen att vi med nakenhundar har en mysig naken "valpmage" att klappa på hela hundens liv ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Underbarn
2014-02-24 20:39
#12

#11 ja den där gosiga nakna magen! Jag gillar INTE att klia hundens mage när de lägger sig på rygg och visar magen för att bli kliad. Men på min nakenfis gör jag det mer än gärna! :) men en pälsig mage.. Nja haha!

Upp till toppen
Annons: