Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 2915 ggr
Fridaaaa
2014-02-21 10:49

Snart kommer fästingarna

Hört på olika håll att de redan börjat komma, sluppit det här än så länge men man vet aldrig.

Vad använder ni för fästingmedel/halsband till era hundar?
Funderar på vad jag ska ha till våra sen när fästingarna kommer igång. Använd petwise innan till den stora, första gången för den lilla. 
(scalibor och de på apoteket går helt bort för våran del, för mycket gifter)

Bärnsten och b-vitamin biter heller, fått tips om det innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Underbarn
2014-02-21 12:48
#1

Använder ingenting och nästan aldrig haft en fästing på några av mina djur (ett 20 tal olika kaniner som är ute varje dag, en utekatt, tre hästar och 4 hundar) :) de har ändå bott på landet med HÖGT gräs och mycket skog. Hittat EN fästing på vår katt efter 8 år, efter att vi faktiskt flyttat från landet in i ett centralt villaområde (by) och en fästing på en av hästarna när den var på bete. Hundarna har aldrig blivit drabbade :) men jag skulle nog provat använt ett halsband isf :)

Fridaaaa
2014-02-21 13:25
#2

#1 Kaniner har jag bara fått max 2 fästingar på under alla år.
Ena honkatten har fått 1-2 st på de 3 åren vi haft henne, den andra katten är tyvärr fästingmagnet.
Lillan får en del Roxy vet jag inte än eftersom hon inte upplevt vår & sommar än.

Vi har gått om fästingar. Men vet inte vad jag ska använda, aldrig det som finns på apoteket, bara massa gifter som jag inte tänker utsätta hundarna för😮 Så är svårt att veta vad man ska välja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
2014-02-21 16:31
#4

#3 Vart köper man e-vitaminolja? Aldrig sett.
Ja känner igenom pälsen och så gör vi dagligen 🙂 Dock lätt att missa på den stora hunden tyvärr 😕

Använder aldrig pincett, har en Tick2, betydligt bättre än pincett, kofot och snara som finns 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
2014-02-21 19:43
#5

Bra tråd! Funderar också på hur jag ska göra.. Är extra orolig då tiken fick borrelia förra året =/. 
Dexter hade faktiskt inget fästingmedel eller nått förra året. Hade endast 2 fästingar som upptäcktes tidigt =).

Visper
2014-02-21 19:47
#6

#3 intressant. Bor i värsta fästingområdet. Mina hundar tål inte fästinghalsband. Scalibor har gått Ok. Men det nyaste fungerade inte. Kan man undvika gift! Fantastiskt. Liten glasflaska? Hur stor?

Annons:
[fabienne]
2014-02-21 22:30
#7

#3 Jag hörde att tea-tree oil är giftigt om hundarna slickar i sig det, och att det då skadar levern. Jag sökte lite snabbt och det verkar ligga något i det i alla fall. Man bör nog vara väldigt försiktig.

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-1999/Farliga-reklamrad-om-tea-tree-olja/

[Wildfires]
2014-02-21 23:06
#8

#3 Det låter ju skitbra. 
#7 Usch ja då får man nog vara försiktig, man kanske får tvätta av dem efter man använt det?

Vi har använt schampo som luktat lavendel(bara på vår/sommaren annars använder vi ett lite mildare schampo), antagligen ska inte fästingar gilla lukten av det. Vet inte om det funkar men vi brukar inte få så mycket fästingar även fast vi har långhåriga hundar och de lätt fastnar i pälsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Visper
2014-02-22 14:53
#10

Skulle vilja ha något förebyggande. Troligen finns inget mer än att vara uppmärksam och gå igenom pälsen efter utevistelse och plocka. Kom hem från skogen i somras med 60 fästingar som antingen kröp runt eller satt sig fast på Ruffe. Många av hundarna här har fått fästingburna sjukdomar som inte är att leka med.

[Nude]
2014-02-22 16:46
#11

#10 Oj, har ni så mycket fästingar i Vagnhärad och vilken tragedi med de hundar som insjuknat. Går det att undvika skogspromenaderna eller består närområdet mest av skog?

Fästingar är också en fråga om var man bor. På västkusten är vi relativt förskonade.

Fridaaaa
2014-02-22 16:51
#12

#10 Uppmärksam är vi dagligen fast vill gärna ha något som gör att det inte blir så många, om de får det.

Skogen går vi alltid i på sommaren, njuter av att kunna gå där, samt att det är vad vi mestadels har häromkring med. Risk även i trädgården såklart.

Hmm se vad jag finner som fungerar bra som inte innehåller gift.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Underbarn
2014-02-22 18:43
#13

#11 här i Hälsingland också :) även norra Dalarna där jag bott

Annons:
Visper
2014-02-22 19:13
#14

#11 Tyvärr bor jag mitt i spenaten. Fast det har sina fördelar. Alla hundar vi möter känner vi väl. Att ha hundar lösa är inget problem. Mini med trafik. Vi har en utekatt som vi är mest oroliga för när stockholmarna kommer.

[Nude]
2014-02-22 19:55
#15

#14 Ja, tyvärr får vi ta det onda med det goda där vi valt att bosätta oss.

Tyvärr är fästingar endast "onda". Det är faktiskt den enda av de kända djurarterna på vår jord som inte har någon vettig uppgift i näringskedjan. Fästingen lever på blod och har som enda funktion att vara värddjur för encelliga parasiter (borrelia och TBE) och själva blir det minsann inte sjuka… sjuuukt!

Intehärutandär
2014-02-22 21:05
#16

#10 Hua. Jag har inte ens sett en sjätte del av det i hela mitt liv. *ryser*

Här är vi förskonade från fästingar. Hade en papillon förr, hon hade två fästingar totalt i sitt liv. Spike har aldrig haft någon. Hoppas han slipper, men vi går aldrig i högt gräs eller vid andra buskar än dem som omger vår trädgård.

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
2014-02-24 03:12
#18

#10 Måste ju gått igenom ett fästingnäste!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Visper
2014-02-24 21:30
#19

#18 Ja absolut! Det hände min dvärgtax också men bara en gång på de 12 år han levde!

Strategi:

Kortklippta puffar.

Ingen hund ligger på gräsmattan, vi har altan.

Frontline i värsta fall.

Om någon av hundarna får en masa fästingar på sig blir det dusch och schampo i rödaste rappet.

Kaffekopp99
2014-02-25 07:45
#20

Jag har testat naturprylar och olika örter då, Halsband, Klippa ner, Det har inte funkat. I juli gav jag upp och Frontlineade alla djuren. Katten kom ändå hem med en fästing i slutet av november då Frontline gått ur. Kommer göra puffen och katten direkt när värmen kommer och naken när hon fått första fästingen. Det är inte för att jag älskar Frontline (har verkligen testat allt annat som finns) utan för att skydda både dem och oss människor mot borrelia och tbe eller vad det heter. Mitt ansvar som förälder. Har vänner som lider av sviter efter borrelia och en som fått hjärnhinneinflammation efter fästingbett. Så better safe than sorry..

Annons:
Kaffekopp99
2014-02-25 07:47
#21

Stavfel.. Vet inte hur man jag ska redigera med nya layouten så ni får leva med det :)

[Nude]
2014-02-25 08:28
#22

iFokus kan inte medlemmar redigera, så jag gjorde det åt dig. Hope you don't mind… 😉
Du tänkte kanske på fejan när du skrev "den nya layouten" för där man kan redigare både inlägg och kommentarer nu för tiden.

Fridaaaa
2014-02-25 08:31
#23

#22 Jo medlemmar kan visst det redigera sitt inlägg upp till en timme efter man skrivit, samma med en tråd 🙂
Vet dock inte hur det är via mobilen men borde gå där med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-02-25 08:38
#24

#23 Ja, det stämmer. Tack för rättelsen!

#21 Till höger om "Bra inlägg" står dt "Anmäl" och sedan står det "Hantera". Där har du den timmen på dig att redigera.

Cahira
2014-02-25 22:10
#25

De håller på att lägga ut förändringar och från mobilen är det en ny layout. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-02-26 08:03
#26

#25 Jo vet men jag har testat via mobil och fungerade för mig att hantera då 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
2014-02-26 10:47
#27

Jag vill bara slå ett slag för detta med att ALDRIG dränka en fästing som bitit sig fast. Då menar jag dränka i sprit, olja och annat som kan rekommenderas.

Fästingburna smittor som borelia smittar när fästingen "kräks/spottar". Det är i fästingens saliv som dessa bakterier finns nämligen. När man dränker den i något så kommer den utsöndra bakterierna av ren automatik (källa: min sjuksköterskeutbildning).

Så ni vet om det! När jag var liten så baddade man fästingarna med alsolsprit så de dog innan man plockade bort dem. INTE bra.

// Sofia

Annons:
[Nude]
2014-02-27 11:15
#28

#27 Oj, tusen tack för den infon. Det blir då rakt ingen oljeutblandad Tea tree här igen. Jag raderar alla mina inlägg om den blandning jag använt. Tack ännu en gång, Roxie.

Roxie
2014-02-27 11:55
#29

#28 Så lite så! Jag hade själv ingen aning om detta förrän vi hade föreläsning inom mikrobiologi & immunologi förra året.

// Sofia

Fridaaaa
2014-02-27 11:58
#30

Ja det är därför man inte ska trycka på fästingarna heller, då sprids giftet istället tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-02-27 14:17
#31

#30 Holy shit…. det blir då rakt inga promenader genom fårhagen i sommar…. punkt! Där kryllar det av dem. Det går ca 60 fästingar på ett får, har en fårfarmare talat om. 😈

Visper
2014-02-27 19:10
#32

#31 Inte bara jag som har det…

Jag vet allt om dra ut utan att klämma ihop.

[Nude]
2014-02-27 19:50
#33

#32 Det var min nästa fråga! Hur drar man ut utan att klämma ihop!

Roxie
2014-02-27 19:56
#34

Man ska alltid ta tag framför kroppen, inte i kroppen :)

// Sofia

Annons:
Visper
2014-02-27 20:07
#35

Bästa plockaren är enligt min erfarenhet den som ser ut som en pytte liten kofot. Den sätter man mellan fästingens kropp och hundens hud. Då blir ingenting klämt.

Jag har både katter och hundar och har testat allt utom bärnstenshalsband som verkligen inte kan fungera.

Roxie
2014-02-27 20:13
#36

Jag har försökt mig på den som ser ut som en kofot, gillar den inte, då den alltid skär av fästingen istället. Jag föredrar öglan faktiskt!

// Sofia

Fridaaaa
2014-02-27 20:27
#37

#33 Jag använder den jag länkade till i #4, skitbra och klämmer inte fästingen heller 🙂
Tycker varken ögla eller kofot är bra,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Visper
2014-02-28 01:47
#38

#36 Det har inte hänt mig. Man hittar väl sin favvoplockare! Huvudsaken är att få bort dem snabbt.

vallhund
2014-02-28 06:17
#39

KL

Jag kan inte redigera från mobilen, inte ens trycka på anmäla.

Vad gäller mycket fästingar så bodde jag för länge sedan en bit ut i Sthlms skärgård, där fick den långhåriga svarta hunden ca 100 st om dagen, med ExSpot vart det mindre än 10, klar förbättring mao.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Nude]
2014-02-28 07:07
#40

#37 Kollade in länken till Tick2 och insåg att det är en sån jag har. Tycker ändå inte om den, men har förmodligen inte fått in den rätta knycken än. Det blir till att träna med varje fästing som kommer. Gladast blir jag om jag slipper träna. :)

vallhund
2014-02-28 12:35
#41

#40 själv föredrar jag pincett, en sån som är som en gripklo o inte mosar fästingen. Om fästingen mosas så sprutas maginnehållet in i djuret den suger blod från med ökad risk för smitta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cahira
2014-02-28 19:14
#42

Jag har en pincett med brett utrymme mellan klamrarna som greppar fästingens huvud bra och får ofta med hela mundelarna och allt. 

Vi har TONVIS med fästingar, och två olika arter. Tack och lov är det den mer sällsynta som bär borrelia, andra är ofarlig och bara äcklig. Den större KÄNNS då den kryper på en och dom älskar att hoppa upp på Ixxi och vänta tills hon ligger i sängen för att sedan krypa på mig mitt i natten. HUUU!!!! 

Jag har spindelfobi och jag har lärt mig tycka om/föredra spindlar över dessa sexbenta äckel. http://2.bp.blogspot.com/_uD-HPArXmYc/SH0vCGU69CI/AAAAAAAABFQ/AF80xbTgNOs/s1600/wood%2Btick

Vad vi måste passa oss för är hjärtmask från myggorna. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Visper
2014-03-05 17:29
#43

Vårtecken. Nattpromenad med någonting svart fastkletat i pälsen på frambenet. EN MÖRDARSNIGEL!!!

För att återgå till fästingarna…

Fästingar finns i olika arter och genomgår fyra storlekar under sin utveckling. De allra minsta är som svarta miniprickar . En sådan liten gav min man TBE för några år sedan. Den hade satt sig på hans lilltå. Ett rent helvete hade han. Vaccinera er!!

Jag har haft Borrelia i stort sett varje år och den smittan har kommit från otäckingar  av olika storlek. Det är inget nöje att ha vovvar i sängen sommartid. Det krypertpå hela kroppen och är oftast inbillning. Jag får väl lära hundarna att det är på vintern det går bra att mysa med husse och matte på nätterna.

https://www.fasting.nu/om_fastingar.html

Fridaaaa
2014-03-05 17:41
#44

Ja jag försöker fortfarande hitta ett bra fästningmedel eller annat mot fästingar :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2014-03-05 23:57
#45

#43 På sommaren får man ha enfärgade ljusa sängkläder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Nude]
2014-03-06 09:01
#46

#44 Ja, den här tråden har tyvärr gjort mig mer förvirrad än innan. Jag har ingen aning om vad och hur längre. Sjutton också att både olja och Tea tree gör att parasiten fästing spottar ur sig parasiten Borrelia och även TBE och att Tea tree är giftigt för hunden.

Så fort fåren kommer in i hagen, så kommer jag gå runt. Fästingarna finns förstås där utan får också, men det är då antalet exploderar.

Jag går ofta runt hela året, så det är ingen stor grej att göra det hela sommaren. Sylvester blir orolig "i trånga utrymmen" och stigarna är smala och väl frekventerade, så jag skonar honom gärna från dessa möten. Det blir då min bästa fästingbot.

För övrigt får det bli Tick2 eller pincett trots att jag inte lyckats särskilt bra med såna, men vad har jag för val. 🤢

Upp till toppen
Annons: