Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 3016 ggr
Mellmell
2/20/14, 3:00 PM

Har fått sår/märke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla tjej har fått ett sår på frambenet. Funderar på om det är pga att täcket skaver, eller om det är för att hon är där och slickar mycket, för det är hon. Dock vet jag inte om det är pga såret, eller bara en idé som har framkallat det… Just nu smörjer jag med bepanthen och sätter på henne en tunn pyjamas så hon inte kommer åt att slicka….nån mer som har fått sånt här? Hur "fixade" ni det?

Annons:
[Nude]
2/20/14, 3:18 PM
#1

Det ser ut som ett sånt skavsår som min nakna hund kan få av olika plagg. Jag kan t.ex. inte använda resåren runt bakbenen som alla täcken är försedda med. Då får han skavsår på insida lår direkt.

Jag har en Aloe Veraplanta som jag bryter och smörjer med när han får sår. Det finns också aloe veracreme att köpa i t.ex. hälsokostaffärer. Aloe Vera är oslagsbart som sårmedel. Är det ett skavsår blir det fint på några dagar.

Skulle det inte försvinna är det bäst att du går till veterinär!

[elmaek]
2/20/14, 3:29 PM
#2

Håller med #1 :)

Sår uppkommer lätt då våra nakenfisar inte har päls som skyddar dem, det får man ha i åtanke! 
Se till att hon inte kommer åt, det gör saken värre. En pyjamas funkar men om du har tratt så rekommenderar jag att trä på den på henne under tiden salvan verkar :) Jag gillar inte att täcka över sår, vill att dom ska lufta (gammalt eksem-barn är jag, levt med eksem i 16 år i rad drygt) så jag föredrar tratt! :)

Intehärutandär
2/20/14, 4:05 PM
#3

Tycker också det ser ut som skav. Råd har Du fått ovan. Spike har fått det av ett halsband. Tyckte jag köpte ett bra fodrat halsband, men där man öppnar/stänger är det metall direkt emot huden som kan ge skav ibland. Eller ja. nu på senaste. Halsbandet har han haft i snart 1 år.

[Nude]
2/20/14, 7:48 PM
#4

#3 Jag har också gått igenom det där med skav av halsband. Det senaste jag gjorde var att sy på fleece runt hela halsbandet. Det blev hur bra som helst. Fleece är tacksamt för krokiga handstygn syns inte… *ler* Man behöver alltså inte vara sömmerska. Jag rullade på fleecen två varv och sen sydde jag.

Mellmell
2/20/14, 8:43 PM
#5

Men va dum jag är! Har ju aloe veragel i en låda…tänkte aldrig på det :P då smörjer vi med det! Tyvärr har jag ingen tratt, men hon ska till veterinären på tisdag och få spruta så då kan de ju även kolla och ev kan jag ta med tratt hem :) alltid bra att ha liggandes ifall nått skulle hända…

[elmaek]
2/21/14, 9:19 AM
#6

#5 Ja, fråga om du får en tratt av dom :) Hoppas dom är snälla och ger bort en, annars kanske du kan köpa en billigt? :) Tycker tratt är bra, då får såret lufta samtidigt som gelen får verka utan att hunden är där och slickar :)

Annons:
[Nude]
2/21/14, 10:28 AM
#7

#6 Var köper man en tratt?

[elmaek]
2/21/14, 11:21 AM
#8

#7 Oftast får man hos veterinären :) Kan även köpa där vad jag vet!

Intehärutandär
2/21/14, 11:44 AM
#9

#4 Jag fundera på att bara limma fast en "flärp" precis innanför låset. Som man kan lägga för då man satt på halsbandet?

vilding
2/23/14, 8:18 PM
#10

Man kan även köpa tratt  i vissa djuraffärer tex Djurmagasinet.

I alla fall i Göteborg :),

Upp till toppen
Annons: