Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 903 ggr
[Nude]
2/19/14, 2:45 PM

Dimmigt idag!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken dimma vi har haft hela dagen idag. Man ser inte mer än 50 m framför sig och på 50-75 m kan man se att det kanske är något som rör sig där framme.

När jag kopplade loss Sylvester kretsade han runt mina ben och jag förstod att han kände sig osäker. Till slut var det lättare att hålla honom kopplad.

Det här var nåt nytt, så när jag kom hem började jag söka på "hundens syn" och nedanstående text är saxad ur en artikel på Veterinären.nu

………
Hundar kan inte skilja mellan rött och grönt. De färgerna upplevs troligen som olika nyanser av grått. Däremot kan hundar se blå och gula färger och där vi ser två nyanser av grått kan hunden uppfatta åtta. Vi ser detaljer fem gånger bättre. De detaljer som vi kan urskilja på 100 meters avstånd ser hunden först på 20 meter.

En boll som ligger mitt på gräsmattan kan verka helt osynlig för hunden som springer förbi på en meters avstånd. Samma hund kan två minuter senare se grannens katt komma gående på 500 meters håll. De har bra syn i skymningsljus och en förmåga att upptäcka rörelser på långt håll.

Hundar ser sex gånger bättre i mörker än vad människor gör, men vi anpassar oss snabbare till mörker än vad hundarna gör. Därför kan många hundar verka väldigt osäkra de första minuterna av kvällspromenaden men så snart de anpassat sig ser de bättre än både husse och matte tillsammans.
…………..

Jag blev ändå inte riktigt klok på hur han såg i dimman, men han visade iallafall tydligt att han inte trivdes trots att han kan se många fler nyanser av grått än vad jag kan. *smile*
**
Vad har ni för erfarenheter av hund i dimma?**

Annons:
Intehärutandär
2/19/14, 5:58 PM
#1

Vi har sällan dimma här, så jag lär nog aldrig få veta. Ibland har jag sett det en tidigt höstmorgon på riksvägen. 

Fast att de ser lite olika märks ju ibland. Spike hoppade rakt in i nätet häromdagen. Såg så roligt ut (han gjorde inte illa sig). Har ett lågt nät runt en del av trädgården, som är ca 40-50 cm högt. Det hoppar han över lätt som en plätt, det har varit mest en gränssättare för honom. Han skuttar lätt över till grannen vid snabbkissen, det är förvisso mys med hundlek och matte-tjöt. Men inte alltid då man står halvt påklädd och får kuta i sandaler och pyjamas. Så nu satt jag upp en rad till med grönt nät. Förhoppningsvis vet han nu att det inte går att hoppa mera. 😃

[Nude]
2/19/14, 10:19 PM
#2

#2 Grönt nät, ja! Kanske problemet låg i färgen. Han kunde inte se det mer än som en nyans av grått. *fniss*

Faktum är att det var första gången sen Sylvester flyttade hem till mig som det var så tät dimma. Det händer alltså väldigt sällan trots att havet ligger precis utanför vår knut.

Intehärutandär
2/19/14, 10:45 PM
#3

#2 Det är mycket möjligt. Som människa tycker jag att han borde sett lite skillnad med brun buske bakom, fast han kanske hoppade av ren vana eller för han hörde grannhunden och blev glad. Snopet blev det i vilket fall. 😃

[Nude]
2/19/14, 10:57 PM
#4

#3 ❤️

Upp till toppen
Annons: