Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 644 ggr
PJ's
2/19/14, 8:23 AM

Träna kommandot ligg

Någon som har något tips? Att dra godis framför honom funkar inget vidare med en glad och knäpp PJ som ska ha godis till varje pris ;) Sitt och snurra och hit har lärts in utan problem :)

Annons:
[elmaek]
2/19/14, 9:32 AM
#1

När han väl ligger ner så brister du ut glatt ''LIGG vad duktig du är, LIGG!'' … en ger du godis. Upprepar berömmet och när din hund blir alldeles ivrig så vet du att han uppfattat att han gjort nåt rätt.

Om han kan ''stanna'' så säger du ''stanna'' medan han ligger ned och upprepar berömmet och belöningen.

Kör detta med Molly då och då när jag vill träna in nåt nytt, hon fattar galoppen väldigt fort och så har vi klarat av ett nytt kommando!

PJ's
2/19/14, 1:15 PM
#2

Tack för tipset :)

Betthina
2/19/14, 8:32 PM
#3

Fortsätt precis så, det är det enklaste sättet för de allra flesta individer att lära sig ligg Men ge inte upp. Han ska ha lagt sig ner innan minsta tillstymmelse till godis. När han väl lagt sig ner så är det godis igen och beröm, beröm, beröm, beröm (passa på att nämna ligg också).

Kör det gång på gång på gång (med mellanrum så att du inte kör slut på honom såklart) och succesivt så väntar du längre med att ge godis :)  Jättebra tips av #1 men försök att inte blanda in andra kommando i ett annat då det kan vara förvirrande (såvida det är ett nytt kommando som ska läras in). Är det ett nytt kommando eller ett nytt trick så ska det helst vara fokus dit och endast dit; då blir det lättast för både dig och hunden :)

Lycka till

http://thinisens.blogg.se

Cahira
2/19/14, 8:40 PM
#4

"Tryck" ned hunden in på diagonalen. *svårt att förklara*

Denna video är om hur man lär in säkert stanna men hon tar upp sitt/ligg/stå växlingar med. Där finns det jag försöker förklara. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Betthina
2/19/14, 8:42 PM
#5

Ja jättebra att köra växlingar men inte under inlärning ett nytt kommando. :)

http://thinisens.blogg.se

Cahira
2/19/14, 8:43 PM
#6

#5 Jag har inga problem med växlingar under inlärning alls. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Nude]
2/20/14, 9:27 AM
#7

Det finns alltid olika sätt att utföra inlärning på, så jag har insett att det handlar om att hitta den metod som passar just mig och min hund. Därför kan man inte riktigt säga att det ena är rätt och det andra är fel. Så länge vi inte pratar om absurditeter, förstås!

PJ's, välj ut de förslag som känns bra för dig och testa dig sen fram. Till slut hittar du den metod som funkar. Misstag har jag gjort på min väg, men jag fortsatte hela tiden att söka efter det som fungerar för oss.

Det viktigaste för mig har dock varit att hitta mitt eget inre lugn. Det var då som mitt arbete med att få Sylvester i balans började ge hållbara resultat. Att vara lugn och bestämd och handla kärleksfullt i alla situationer är mitt A och O.

Lycka till

Denna kommentar har tagits bort.
[Nude]
2/20/14, 2:02 PM
#9

EXTRA: Ovanstående kommentar är borttagen bland annat pga. medlemmens oförmåga att skriva vänligt när hon känner sig kränkt. Det här var inte första gången hennes kommentar innehöll attityd, så hon har nu försetts med skrivförbud och ansvarig för iFokus har informerats.

Det är så viktigt att vi uttrycker oss vänligt i våra kommentarer vare sig vi känner oss kränkta eller ej. Att håna någon är illa, att håna offentligt är bedrövligt illa.

Chinese Crested iFokus har högt i tak när det gäller de frågor vi ställer. Lågt i tak blir det bara när man uttrycker sig oförskämt. Då säger vi stopp!

PJ's
2/20/14, 8:25 PM
#10

Tack för alla fina tips och råd! Har missat det otrevliga inlägget men skönt att det verkar löst sig. Ska prova mig fram med de tips ni gett mig :)

Cahira
2/20/14, 10:21 PM
#11

Min valp är otroligt studsig och slåss med tassarna men den metoden jag länkade ovan får tassarna att stanna i marken och det blir så tydligt vad det är jag vill. 

Vad för metod du än hittar så önskar jag dig lycka till! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: