Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 2064 ggr
Intehärutandär
2/13/14, 4:26 PM

Tik + Hane

Jag vill helst att Spike ska ha en hane till sällskap, men nu undrar jag hur en hane (kastrerad) och tik skulle gå ihop?

Anledningen till att jag ens funderar på detta är att min kusin som fött upp Spike fått två nya kullar nu. Men mest tikar. En hane som är pp och redan lovad.

Annons:
Torreador
2/13/14, 4:30 PM
#1

Vi har haft kastrerad hane och tik ihop och det funkade utmärkt :-) 

Personligen tycker jag att det är den kombinationen som funkar bäst. 

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Bjallstal
2/13/14, 5:23 PM
#2

Vi har en tik(steriliserad) en kastrerad hane och min kinespojke på 9 mån(ej kastrerad) har inte varit något problem alls :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Intehärutandär
2/13/14, 7:09 PM
#3

Det låter skönt att höra. Då behöver jag inte stänga alla dörrar, så att säga. 🙂

Bjallstal
2/13/14, 7:20 PM
#4

Nej då :) kommer gå hur bra som helst oavsett vad det blir för tillskott i familjen :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fridaaaa
2/14/14, 9:57 AM
#5

#2 Kastrerad väl? Sterilisering gör man sällan idag.

Ja jag tror nog att kastrerad hane med tik brukar fungera, men två hanar kan fungera bra med, beror på personkemin 🙂
Men kan ju bli bråka om man har otur vid löptikar, vet dem som varit med om det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Underbarn
2/19/14, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är min hane (kastrerad) med två tikar. Funkar hur braa som helst! Han är inte nå intresserad av dom när dom löper. Vita tiken bor han mest med och hon har gett upp vid löpning och visar inte sitt intresse mot honom längre (förr var hon på honom och red över han och försökte, någon gång parade de sig - när han var kastrerad - men inte längre). Båda är 4/5 år. Vi har en liten yorkie hane också som inte blev med på bild, funkar bra med han också (okastrerad) :) han är ju dock som tokig när vita tiken löper (den andra tiken bor inte hos oss, ägs av min kusin som tar med sig henne till oss ibland) men eftersom min kastrerade hane inte bryr sig i tiken är det lugnt. Yorkie hanen är så pytte liten att han inte kommer åt tiken så de parar sig inte däremot blir han stressad och slutar äta så vi skickar iväg honom på lite semester under löp ;) Dessa 4 funkar också bra med min kusins andra hund - en kastrerad hane så vi har en liten flock som funkar jätte bra :D två kastrerade hanar två tikar och en fertil hane. Har ytterligare en tik men hon är sådan bitch att hon ibland ryker ihop med ena tiken (på bild till höger) och min kastrerade hane! Men köper du en valp och hon växer upp med hanen borde det funka klockrent

Annons:
[Nude]
2/19/14, 11:36 PM
#7

#5 Hanar kastreras och tikar steriliseras. Det är bara olika benämning på samma ingrepp beroende på vilket kön det handlar om, så att säga.

Underbarn
2/19/14, 11:42 PM
#8

#7 jag har lärt mig att det är en myt. Kastrera gör man oavsett kön. Steriliserar gör man på ex viltdjur på zoo där men vill bevara hormonerna, honor kan då fortsätta löpa. Könskörtlarna tas bort på en kastrering - även livmoder. Vid strelisering lämnar man kvar könskörtlarna och tar bort sädesledarna/äggstockarna.

Intehärutandär
2/19/14, 11:45 PM
#9

#6 Tack för infon. 🙂

Vi nöjer oss tills vidare med att Spike kan kalla sig "storebror"  och farbror nu till många tikar. De ska ta en till kull på puffen då det är lämpligt, då är jag först i kön. 🙂 Och vet nu att könet inte spelar så stor roll.

Upp till toppen
Annons: