Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3788 ggr
[Nude]
2014-02-11 11:28

Kastrera eller ej!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en riktigt bra tråd inne på Hundar iFokus, lång och utförlig om för- och nackdelar, med kastrering. Går du i såna tankar och vill veta mer, så in och läs.

Som vanligt handlar det om individen hund och individen människa, vad man gör och hur det blir.

Min hane var kastrerad när han kom, så jag har gjort många sökningar på nätet utan att hitta några vettiga svar. Det tycker jag att jag fick här. 

……….

Tillägg: Bilden lånad från artikeln "Kastrering av hund" i den norska Hundekjöring. En artikel som bygger helt på norsk lagstiftning varför jag tog bort länken. Den som vill läsa kan söka på texten!

Annons:
Cahira
2014-02-12 03:29
#1

Här säljs hundarna till sällskap under kastreringskontrakt. Man är delägare tills man kan uppvisa kastreringsintyg från veterinär, då tillfaller hunden till köparen. Så när det gäller Frodo är det inte så mycket tänka fram och tillbaka på det då jag är lagligt bunden att fullfölja kontraktet.

Ixxi fick massa knölar och knutar så jag kastrerade henne vid rätt så hög ålder (9) och hon mår mycket bättre nu efteråt och är mycket valpigare igen. 

Apache var ju en rescue och alla rescuehundar kastreras innan utplacering. Digger kastrerades innan jag kom hit.

Så i mars kommer alla fyra hundar vara kastrater. 🙂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

PJ's
2014-02-12 08:06
#2

Intressant läsning. Min hanvalp är 17 veckor. Jag har funderat på kastrering men sambon vill absolut inte. Vår valp har blivit säkrare och säkrare ju mer social o miljöträning han fått av oss. Åka buss är fortf lite läskigt men trappor, höjder, stock och sten är numera mest kul :) människor älskar han. Han är ju lite osäker så frågan är om man ska vänta med kastration till dess att det verkligen skulle behövas och inte i förebyggande syfte.. Hade en JRT förut som jag lät kastrera, han blev lugnare och mer harmonisk.

[Nude]
2014-02-12 08:44
#3

#2 *ler*
I den norska artikeln står det "…även om manliga hundägare gärna är skeptiska till att ta bort testiklarna på sin fyrbente kamrat".

Jag kan inte påstå att jag kan se mäns kastrationsångest som ett godtagbart kriterium för att inte kastrera!

Läs du igenom den länkade tråden igen. Lägg ihop det du hittar med din egen erfarenhet av din JRT och fatta ett beslut utifrån det. Inte utifrån sambons obehagskänslor (som visserligen är lite manligt charmiga, på något vis… *ler igen*).

PJ's
2014-02-12 14:00
#4

Haha! :) män och kulor, heligt. Ska läsa igen :)

TjockaBerta
2014-02-12 16:49
#5

#3 Samtidigt som de aldrig skulle lyfta ett ögonbryn om det var tal om att kastrera en tik..

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: