Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 7070 ggr
[dog-emmi]
2014-02-07 12:02

Rakning?

Har hört att många rakar sina nakenfisar, men måste man göra det om man har en sällskapshund eller är det någon slags utställnings grej?

Annons:
Fridaaaa
2014-02-07 12:04
#1

Jag rakar i ansiktet, har dock en mix men hon har mycket päls i ansiktet annars och irriterad vid ögonen och munnen. Så väljer att göra det ändå 🙂 Nog lite smaksak också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
2014-02-07 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Man måste inte om man inte ställer ut :) Jag ska raka min tjej på våren och sommaren men sitt burr får hon ha på vintern så hon inte fryser!

Intehärutandär
2014-02-07 18:23
#3

Absolut inte, det är en smaksak. Jag klipper Spike kort på nosen bara. Annars växer det rakt in i ögonen.

Cahira
2014-02-07 19:17
#4

Man gör som man vill. Finns olika hårighetsgrader och finns de som är superhåriga och de som inte är håriga alls. Man väljer ju själv hur sin hund ska se ut. :) Jag rakade ned min dåligt pälsade puff för att kunna smörja huden bättre då den var extremt torr. Finns de som inte ens rakar ansiktet på sina puffar och sparar ut till skägg. :)

http://www.dogsindepth.com/toy_dog_breeds/images/chinese_crested_powder_puff_h02.jpg

Din hund, ditt val! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2014-02-08 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser min kines blandning ut…Han rakas inte pga av att han är livrädd när man håller på runt ansiktet med rakapparater😕

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2014-02-08 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det gör man som man vill.

Själv rakar jag på sommaren eftersom de fjuttiga strån han har på rumpan bara ser feliga ut då. På vintern får han behålla allt eftersom jag tror att det kan hjälpa till att hålla värmen lite grand. Det skapas luftfickor som håller värme, lite som "lager-på-lager-filosofin" för oss människor (inbillar jag mig).

Jag är osäker på om jag kommer att raka hela ansiktet igen. Däremot kommer jag klippa kindskägget med en vanlig sax, så att det inte växer nedanför käkbenet.

Varför jag funderar på att inte raka ansiktet:

1. Hela ansiktet betyder att även morrhåren ryker och det är hundens känselspröt. Har de såna är det för att de behöver såna, tänker jag då!

2. Trots att jag varken vill eller kan ställa ut Sylvester, så diskuteras det i utställningssammanhang att man ska förbjuda ansiktsrakning. Jag tror, eller vill i alla fall tro, att diskussionen förs med tanke på hundarnas bästa. 

Sylvester rakad och orakad! ❤️

Annons:
Cahira
2014-02-08 23:21
#7

Det är ju en smaksak helt klart men vad gäller morrhåren så behöver inte hundarna dom längre då de bor inomhus, får mat gratis och inte jagar i mörker i gräs och snår. Om de har dålig syn eller liknande är det en annan sak, men vår halvblinda hund använder inte morrhåren för fem öre. 

Jag brukar klippa morrhåren med sax innan jag kör maskin så det ska vibrera mindre då det är rätt obehaglig känsla för hunden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-02-09 09:30
#8

Är det vanligt att man behöver raka den nakna varianten? För att den ska hålla sig naken menar jag. :)

Fridaaaa
2014-02-09 10:09
#9

#8 Ja. Nakna får till exempel "skägg" som #2 har 🙂 Och även på kroppen, beroende på vilken hårighetsgrad dem har osv. Om man ska ställa då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-02-09 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Jag håller inte med dig där, Cahira. Morrhåren handlar om avståndsbedömning och det behövs väl även om de bor inomhus och får maten serverad.

#8 Det finns en behåringsskala som går från 1-5, där 1 står för helt naken och 5 står för rätt mycket päls. Femmorna kan vara svåra att skilja från sina pälsade kullsyskon Powder Puff. Det syns i armhålorna och dessutom har pälsen en annan kvalitet. // Jag lägger upp en bild på hur Sylvester såg ut när jag köpte honom. Han var 18 månader då. (Idag är han snart 3½ år och har ryggfena och bara lite fjun kvar på rumpan.) Här inne har jag fått honom klassad som en 3:a. Jag rakar bort ryggfena och rumpfjun på sommaren för att det ser bättre ut.

Vill man trimma sin nakenhund, så är det valfritt.

// Vi hade ju faktiskt inte svarat konkret på din fråga, Hildgrim. Vi fastnade i hur vi själva gör. Hoppas du är nöjd med det här svaret för närmare än så lär vi inte komma. 😉

Cahira
2014-02-09 22:34
#11

#10 Raser med mycket skägg har så mycket päls över morrhåren att de drunknar i all päls. Ixxi dvärgschnauzer har haft både rejält skägg och blivit nedklippt och hon har inga problem med något oavsett hur långa eller korta morrhåren är. :) Men nog om det. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Betthina
2014-02-10 10:55
#12

Det är inget måste men personligen så tycker jag det är finare. Jag gör det för min egen skull samt att jag är aktiv i ringarna.

http://thinisens.blogg.se

Hildgrim
2014-02-15 21:33
#13

Av nyfikenhet, på denna nakenhetsskala, hur många av skalorna är så pass nakna att dom ej behöver rakas?

Sen är jag också nyfiken om det brukar det gå bättre för nakna varianter högt upp på skalan på utställningarna? För om hundarna får rakas så spelar det väl ingen roll hur mycket hår dom har på kroppen?

Jag är ny i utställningsvärlden (har egentligen bara gått på en utställning + några träningar) men på denna korta tiden har jag noterat att hundarna i utställningssammanhang verkar väldigt håriga (förutom på kroppen då) mot den gemene kinesen man ser ute. Det är nästan så det ser ut att dom har pälsstövlar på sig. Helt släta ben och sen poff kommer massa hår på en gång.

Jag vet inte om det ligger någon sanning i denna notering eller om det bara är slumpen. Det är inte speciellt många tillfällen som sagt.

Annons:
Hildgrim
2014-02-15 21:34
#14

Och förresten så försöker jag inte på något sätt dissa rasen och dess nakenhet. Jag är bara intresserad av hur det fungerar. Det är så mycket variation hos ccd mot dom andra nakenraserna. :P

Cahira
2014-02-16 02:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Man brukar kunna se på cresten hur hårig hunden är på kroppen. Grad 1 är nästan helt naken på fötterna och har bara lite crest på huvudet och svansen, 2 har lite mer och så vidare. 

Denna bild finns lite här och där på internet så hoppas det är okej att jag lägger upp den trots att bilden inte är min.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-02-16 12:23
#16

#15 Vilken kanonbild.

Vet du var du hittade den? Om jag får länken, så lägger jag in den i din kommentar. Vi har en regel om att vi får låna bilder, men inte utan länk till ursprungssidan (om det finns någon ursprungssida).

Cahira
2014-02-17 03:14
#17

Första gången jag såg den var på chinesecrested.no men den verkar inte funka där längre. 

http://dayviews.com/olycksflikkan/512243531/

http://fabulousprincesslolita-2011.blogspot.com/2011/11/21-november_21.html

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-02-17 08:24
#18

#17 Tack! Vad bra att länken fanns. Vi behöver vara noga med det. 😉

Upp till toppen
Annons: