Annons:
Etikettkläder-tips-frågor
Läst 3777 ggr
[Nude]
2014-02-06 15:57

CC och klädstorlekar = problem???

Jag börjar tro att min Sylvester är ovanligt bred om bringan och förhållandevis smal om midjan. Idag kom min efterlängtade Hurtta Slush Combat i en storlek där alla mått stämde och den passade inte. Samma som med Hurttas vattentäta fleece som ligger här till ingen nytta. Jag blir tokig. Imorgon åker slushen som en retur och jag vågar inte beställa nästa storlek eftersom skillnaden bara är 10 cm i halsvidd. Nedtill på benen fanns tryckknappar, men vi hade inte en chans att knäppa nån knapp för det satt tajt runt hans pinnsmala ben ändå?

Sylvester har 36/37 i rygglängd, jag beställde 40 och marginalen på bröstvidden var +10/12 cm. Lik förbannat sitter overallen åt som en grodmansdräkt. Den spänner över bröstet och jag får inte plats ens med en tunn bomullsoverall under. Jag försökte.

Har ni samma problem? Är Chinese Crested en svår ras att klä?

I så fall kan man undra varför alla kläder sys efter kroppsformen på pälsade hundar?

Annons:
Intehärutandär
2014-02-06 16:02
#1

Jag har bara haft problem med linnen. De har jag knutit upp med gummisnodd. De är bra i längd, fast för vida. Så han kissar rakt in. Men jag har som sagt inga Hurtta-plagg. Hans overaller sitter perfekt. Jackor med.

Cahira
2014-02-06 17:15
#2

Därför jag planerar att sy själv. Sparar pengar och väntetid på frakt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-02-06 17:17
#3

Har du någon bild på Sylvester? Jag blir bara nyfiken på hur han ser ut om han är för grov för Hurttas kläder. ^^

Jag har ingen CCD utan en mexare och jag har motsatt problem. När något passar i rygglängd så är resten väldigt stort. Förutom benen som alltid är alldeles för korta. Jag brukar få modifiera majoriteten av alla köpekläder. 

Mitt tips är att Ikea har billiga symaskiner. XD

[Nude]
2014-02-06 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Det var ännu värre innan jag hittade Hurtta. Jag vet inte hur mycket pengar och frakter och returfraktkostnader jag lagt på felköp, så jag har helt slutat med Dobaz och dylikt. Miniinthebox skulle jag aldrig köpa nåt ifrån. När jag hittade Hurttas Ultimate vintertäcke, blev jag överlycklig.

Jag har en vanlig fleeceoverall och en bomullsoverall som jag måttbeställde innan jul. Hon fick alla mått hon skulle ha och lik förbannat så spänner de över bringan. Här om dagen köpte jag fleecetyg för att sy in en kil framtill, men hur kul är det.

Det är väl bara att acceptera att det inte finns någon overall som passar min Sylvester. 

#3 En bild säger kanske inte så mycket. Jag har en jättebra symaskin, men den använder jag bara för att lägga upp, laga eller förändra. Jag skulle aldrig gå på att sy själv.

[Nude]
2014-02-06 20:42
#5

På bilden på #4 är han gratiselev hos en hundmassör under utbildning. Han ser väldigt konfunderad ut, men sitter snällt kvar… De' e' min vovve de' ❤️

Kaffekopp99
2014-02-07 07:38
#6

Hej Nude! Det är precis samma sak här, Glöm Hurtta! Mina tjejer är 37cm långa båda två men puffen drar längre även med halvpäls som nu, hon behöver minst 40, men naken kan inte ha så stort. Proportionerna är helt fel för våra CCD så om du inte sur själv är tipset att kolla de grupper som finns på FB där folk syr på måttbeställning. Sök på "Chinese crested kläder". Kram K

Annons:
Kaffekopp99
2014-02-07 07:44
#7

P.S Dock är inte alla så bra på att sy allväderskläder, jag har köpt Dobaz, från Estrillinis Kennel. Se bilder nedan. Bilderna kommer från hemsidan (Estrillinis Kennel).

Kaffekopp99
2014-02-07 07:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dobaz (bild från hemsidan Estrillinis)

PJ's
2014-02-07 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På Facebook finns sidan "sy till djuren" där det finns mönster för att sy, folk som syr upp på beställning, tips och råd. Jag hade inte sytt sedan jag var i tonåren (27 år nu) men gav mig på att sy en fleeceoverall till min nakenfis. En halv meter fleecetyg kostade mig 50kr, av den fick jag ut två fleeceoveraller. Jag sydde dom av två olika mönster, den senare blev bäst och passar PJ jättebra :)

PJ's
2014-02-07 08:37
#10

Benen blev lite långa så han trampade ur dem men det avhjälptes genom att vika upp mudden :) nästa gång ska jag göra benen på overallen kortare, man lär hela tiden :))

[Nude]
2014-02-07 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för alla goa tips!

Nu blev jag glad… liksom. Det finns fler än jag som har svårt att hitta kläder till sin nakna hund, som till råga på allt är en hund som behöver kläder.

Jag vill iaf rekommendera Hurttas Ultimata vintertäcke. Med de blöta vintrar vi har på västkusten, kan vi inte ha bara en vanlig fleeceoverall. Den blir dyngsur direkt och förvärrar saken. Jag behövde en Slush Combat att ha ovanpå, tyckte jag!

På bilden visar vi Hurttas Ultimata. Den går ned över rumpan och är toppen i kombination med Hurttas gröna regntäcke när det är riktigt surt ute. 

Ska ta och kika in på Dobaz igen.

Cahira
2014-02-07 18:44
#12

Jag ska göra en experimentering innan nästa vinter då frodis är lite större, om min plan fungerar så kommer jag ha en jacka/overall som är vattenavstötande och varm.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaaariaS
2014-02-08 00:02
#13

Max kan inte ha någon overall från hurtta,ena storleken är för liten och beställer man storleken över så är den jätte mycket förstor ,tyvärr, hurttas grejor är fina.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
[Nude]
2014-02-08 07:28
#14

#13 Ja, nu har jag äntligen accepterat att det är så med Sylvester också. Vet inte om jag har lust att gå tillbaka till att pröva andra märken heller. Började ju där och det var inte så bra med det heller. Vissa hundar hamnar tydligen mellan storlekarna och då är det bara så!

Jag har alltså skaffat overaller

1. utanför Hurttas kollektion

2. inom Hurttas kollektion

3. måttbeställning

… och ingenting har suttit bra! // Nu lägger jag ner det!

Visper
2014-02-15 00:07
#15

Var förbi djuraffären idag. Hurtta har kommit med nya storlekar och har vissa plagg anpassade för de våra. Storleken heter typ 30 L (L som i Lagom). Det ska passa Vinthundar och CC. Jag hoppades hitta slush combat i 35 L men det verkar inte finnas. Chansar på 30L det ska i alla fall passa min lille puff som får tovor av allt jag sätter på honom.

[Nude]
2014-02-15 09:18
#16

#15 Tusen tack för infon. Det kanske dröjer ett tag innan de har fått in den nya storleken i alla kollektioner. Du ger mig iaf hopp om att en dag hitta den ultimata overallen till Sylvester. Jag hade faktiskt gett upp och jag hade bestämt mig för att sluta försöka med Hurtta fler ggr. Eftersom jag är förtjust i deras täcken och tillbehör, känns det här väldigt bra. :))

[Wildfires]
2014-02-17 00:07
#17

Jag har inte direkt samma problem till min kines. Min syter syr alltid kläder till våra hundar eller så testar vi kläderna på hundarna i affären, och passar det inte så köper vi inte. :) Har aldrig beställt från internet kläder till min kines.

[Nude]
2014-02-17 08:36
#18

#17 Då bor du bra. Många av oss har inte tillgång till affärer med de kläder vi önskar. Då är det Internet som gäller och man lär sig vilka hundwebbshoppar som är suveräna. Dessutom är allting billigare på nätet, om man inte bor i Stockholm förstås. Där finns det säkert billigt IRL också eftersom konkurrensen är större.

Jag har två hemmasydda overaller, men är inte intresserad av hemmasytt. Jag behöver rejäla, högkvalitativa, praktiska, välsittande, vattentäta uteplagg för blöta höstar och våta/kalla vintrar. Övriga årstider är han naken, ibland med ett tufft sollinne och de köpte jag skitbilligt på en Dobaz rea! :)

Upp till toppen
Annons: