Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 3170 ggr
Cahira
2/6/14, 4:13 AM

Raka eller inte?

Står och väger fram och tillbaka just nu om jag ska raka ned Frodo eller inte redan nu. Tänkte vänta till i vår men hans hur är supertorr och hans mjäll blir bara värre och värre och mina insmörjningsbad verkar inte direkt hjälpa. Gör lite ont i mattehjärtat att se honom ha sån klåda av den torra huden.

Så ett plus vore att det skulle vara lättare att smörja. 

Minus, det är kallt ute. Motargument: Han kan ha kläder och pälsen är inte speciellt värmande men misstänker att den fortfarande håller kvar någon del värme. Men handen på hjärtat så kan vi inte riktigt ha honom ute nu heller, även om de på vädret påstår att "värmen" står bakom hörnet med mildare väder. 

Så vad är bäst för hunden? Jag har ingen aning just nu. Vore dock superskönt att kunna behandla den torra huden med aloe vera utan att behöva bada honom efteråt som motarbetar det hela. Olja blir flottigt och är inte så smidigt på en valp. Olja i maten verkar inte göra skillnad. 

Vi har jättehårt vatten så känns som att det inte spelar roll vad för produkter jag använder så torkar vattnet ut. Märker det på mig själv efter dusch med att huden blir mycket torrare av vattnet vilket jag aldrig haft problem med förr. 

La in det på "hudvård" då detta är mer ett hudproblem än ett pälsproblem även om han mest troligen är en dåligt pälsad puff. Eller jättehårig naken, nåt mellanting iallafall. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Nude]
2/6/14, 9:04 AM
#1

Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, men faktum är att jag hade först kontaktat en veterinär. Det kan ju vara en hudsjukdom som behöver  behandlas med mediciner.

Att raka ned honom och behandla huden direkt låter inte som om det skulle vara fel ändå. Precis som du säger, så finns det kläder att skydda honom med. Han är garanterat mer besvärad av en torr och kliande hud än att vara naken.

Sylvester fick hudsjukdomen generell demodes förra vintern (men det är nåt annat än det du beskriver). Jag smorde honom med olivolja var och varannan dag och han knöt an väldigt mycket under den processen. Tänk själv att få en värmande och god massage med olivolja, aloe vera eller annat  i mattes varmt smekande händer. Himmelriket….

Kaffekopp99
2/6/14, 10:53 AM
#2

Jag håller med Nude, Mjäll är svamp och en svampinfektion behöver behandlas med rätt medel. Är huden inte svampig utan torr kanske du ska he extra vätska? Jag vet en del som ger buljong i vattnet för att det ska smaka lite och drickas upp. Lax är bra, aloe Vera är bra. Om det inte spelar er någon roll med pälsen är det bara att raka och använda kläder?

Cahira
2/6/14, 2:55 PM
#3

Han dricker bra, men för att han skulle få i sig olivoljan i maten så fick jag blöta fodret och det har gått bra, så han har fått i sig både olja och foder. Det är en rekordkall vinter här och jag tror verkligen att det har med kylan att göra. Tanken var att raka ned, smörja och om det inte heller funkar då ta till veterinär för djupare undersökning. 

Jag tror det får bli så. Nedrakning, smörjning och om det inte funkar, veterinärutredning. Men huden är BARA jättetorr och "flaky", inte röd eller irriterad eller så. Så jag själv tror det är kylan + det hårda vattnet vi har. Om jag har rätt eller inte återstår att se antar jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2/6/14, 3:44 PM
#4

Jag hade gjort som du, men ville inte ge det rådet som första alternativ, du vet!

Cahira
2/6/14, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Förstår helt!

Gud så hemsk huden var! Jag blev rädd att raka för många gånger på samma ställe för jag var rädd att huden skulle spricka eller nåt. Han stod inte helt stilla (förväntat) så rakningen blev jätteojämn och han ser lite tigrerad ut nu. Ska ta en omgång till senare för att försöka snygga till men just nu så fyller det sin funktion iallafall. :)

Jag fyllde ena handen med en HÖG aloe vera gel, gned in i händerna för att värma och drog över hans rygg på vardera sida. SLUUUUUURP, allt var borta innan jag nådde svansen! Men OJ vilken skillnad på huden nu! Den ser MYCKET friskare ut! 

Så jag känner att jag gjorde rätt. :) Och han blev jättesöt och beter sig som en RIKTIG kinesvalp just nu! Rejsar runt och leker med blottade tänder! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/6/14, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hur många har minst en sån här bild på sin fis? 😉

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2/6/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Cahira
2/6/14, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Han är inte stilla många sekunder! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/6/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Söt och snäll liten rabiat ekorre! 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/6/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Efter smörjning 1:

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/6/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Efter smörjning 2: 

Kommer bli en process, men oj så välbehövt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2/7/14, 9:41 AM
#12

Han e ju jättesöt som rakad och tänk så skönt han måste tycka att det är när matte smörjer in den torra huden. Lycka till med behandlingen.

Kaffekopp99
2/7/14, 5:49 PM
#13

Vilken skillnad mellan 1 och 2! Oj!!

Annons:
Cahira
2/7/14, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Tre smörjningar igår, ingen idag än så länge och hans hud ser enormt mycket friskare ut!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/7/14, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

"Är du klar snart?"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2/8/14, 8:35 AM
#16

Nååmen, så pööt man blev!

Fridaaaa
2/8/14, 10:32 AM
#17

Himla söt han blev som rakad! 😃 Jätte söt innan med, blev som en annan hund nu. Skönt att det har blivit bättre med smörjandet 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2/8/14, 11:13 PM
#18

Tack båda två! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: