Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 2714 ggr
vanessagustavsson
2014-02-05 16:00

Hjälp - Kissar

Hej! Jag skulle vara så tacksam om någon kunde ge mig något tips.. 

Jag går ut med min lilla kines var 2-3e timme, kan vara ute i 50 min men hon gör ändå inte ifrån sig, utan direkt när hon kommer in så är det första hon gör är att kissa inne. Ute på promenader har jag med mig godis och berömmer henne när om hon gör i från sig ute! Försöker göra promenaderna roliga, och att hon ska förstå att hon gör rätt :)

Gör hon ifrån sig inne skäller jag absolut INTE på henne för jag tycker det är fel! Gör hon inne går jag ist ut med henne på en gång igen, men det funkar inte det heller.

Jag har köpt piss off och sprayar där hon brukar kissa. Vissa gånger kan och till och med hoppa upp i sängen och kissa, någon som vet varför? 

Kan man köpa något tikskydd eller funkar det inte? För det känns mer som hon försöker markera.

Annons:
Intehärutandär
2014-02-05 19:15
#1

Spike gjorde samma sak, till det blev barmark igen. Då var han ca 7 mån. Försökte med allt innan, men det blev nog 4-5 "olyckor" ute på hela vintern. Men så fort det blev rent, så blev han rumsren direkt. Att de gillar säng och t ex mattor är för de vill ha mjukt under, då de gör sina behov. Främst bajsning då. Sökte allehanda tips och hjälp förra vintern, här och hos uppfödare. Vad jag kom fram till var att det inte är helt ovanligt för nakenfisarna. Spikes puffbror var den enda som var rumsren runt 3-4 mån.

Cahira
2014-02-05 20:02
#2

Svårt att kissa om man fryser = spänner sig/kniper är väl min första tanke. Andra är nog trygghet, om det luktar andra hundar på toaplatsen så är det inte lika tryggt att göra behoven där.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kaffekopp99
2014-02-06 10:47
#3

Hej, 1, kolla hos vetten så det inte är UVI eller annat fysiskt fel. 2, när du ser hunden kissa säger du missnöjt NEJ! Det är inte att skälla på hunden utan att vägleda, det där är fel. 3, Var inte ute så länge som 50min i kylan utan gå samma trista lilla runda istället, så hunden hittar "sina" pinkställen. Avdramatisera kissandet och hela promenaden så det inte blir stress och iver över allt möjligt utan det är en ganska tråkig runda då man ska kissa. Leka, hälsa på andra hundar osv gör man vid andra tillfällen. 4, sluta använda sprayen, det gör bara att det stinker hemma och blir otrivsamt för människorna & hunden kissar på andra platser. 5, några tar bort vattnet vid läggdags, det är fick inte tillåtet. Jag gör det inte och tycker inte det ska behövas. Det är några tips, du verkar ha provat mycket redan men kanske hjälper det ändå.

Betthina
2014-02-19 20:36
#4

När du har varit ute med henne och ni går in så var med henne hela tiden så du ser när hon börjar kissa - dvs. ta henne på bar gärning. Bär ut henne och instinktivt så fortsätter hon att kissa där ute (förhoppningsvis) och det är då all beröm, godis och roligt kommer :D Givetvis inte skälla och banna när hon kissar inne men bara visa henne: "det är Här du ska kissa" och inte säga var hon inte ska :) Lycka till :)

http://thinisens.blogg.se

Visper
2014-02-19 23:15
#5

Min puff var inte säkert rumsren förrän vid 1,5 år. 

Det fungerade jättebra ett tag tills han tyckte att det var mycket lugnare att knöla ihop filtar eller kuddar under magen och kissa i dem. Jag uppfattade det som att han blev störd och stressad ute och när han sedan slappnade av gick det bättre. Ibland kunde han bara ligga på mage i min säng och det blev en stor pöl under honom. Tyckte att han såg förvånad ut ibland…

Jag bannade honom aldrig! Såg inte ens missnöjd ut. Efter puberteten blev han uppenbarligen lugnare och efter "sängvätarperioden" har han aldrig kissat eller bajsat inne.

Ta det lugnt. Det löser sig med tiden och alldeles säkert i sommar när det blir trivsammare ute.

En valp kan inte knipa lika lite som en bebis.

Lycka till!!

Underbarn
2014-02-19 23:22
#6

Min hund är iof en hane och är rumsren egentligen men han kissar inne (revirmarkerar) om han delar hem med andra hanhundar (han bor ensam nu eftersom jag flyttat och han sköter sig exemplariskt) hur som helst.. Vet hon om att hon gör fel när hon kissar inne? Min hund kissar ju ex inte när andra ser på. Råkar jag få han på bar gärning och säger "NEJ" då slutar han direkt och springer iväg - då tar jag ut honom. Bajsar gör han bara inne när vi varit dåliga på att ta ut honom och då skäller jag inte alls eftersom det ändå är mitt fel och inte hans. Han bajsar isf bara på mattor x) Jag tycker att du absolut kan "skälla" lite (genom ett bestämt nej räcker) En sak som hjälpt oss är att stänga av vissa rum. Vi har ett allrum som går ihop med köket och där ville hundarna jämt kissa på natten (även om de kom ut 23.00 eller 02.00 och sedan 07.00 igen… Jämt) och då slutade dom kissa inne. Bara genom att stänga av det rummet med en barngrind på natten. :)

Annons:
Betthina
2014-02-20 07:46
#7

#5 oj:O Min nakenhane var rumsren vid 9-10 veckor någonting :P

http://thinisens.blogg.se

[elmaek]
2014-02-20 09:26
#8

Klä på hunden varmt om det är kyligt ute, har märkt på min hund att hon har svårare att kissa om hon fryser. Så varma kläder på.

Sen kissar hundar oftast inne och inte ute om dom känner sig lite otrygga ute. Dvs om din hund mestadels kissar inne men typ aldrig ute så är din hund otrygg ute i stort sett, hunden finner ingen ro att kissa då det helt enkelt inte är tryggt ute enligt hunden och då är det lättare att kissa inne i tryggheten.
Så… var på samma ställe i början, gå inte in förrän hunden kissat och när hunden kissat så beröm och belöning.

Märker det på Molly också vissa gånger när hon liksom lägger mer fokus på omvärlden, då kissar hon inte… då går jag till vårt ''trygg-ställe'' och då tar det inte lång tid förrän hon kissar.

Kaffekopp99
2014-02-25 07:39
#9

Hur har det gått?

vanessagustavsson
2014-03-25 23:05
#10

Oj har inte varit inne här på ett tag, tack för alla svar! :) Nu går det jätte bra, kan hända någon olycka inne när hon blir glad bara annars gör hon allt ute :)

LinaN
2014-09-19 15:24
#11

En tanke som slog mig är ju att när jag haft samma problem med katter, de har kissat på andra ställen än i lådan och mer reviraktigt. så har jag ställt en låda där de brukar kissa också.  (lite samma princip som om de kloar på soffan ställ en klöspelare precis framför stället) en liten hund kan ju kissa på låda som nödlösning om det är för kallt/blött osv och man inte får dem till att kissa när de är ute. Kanske slipper man kisset i sängen eller på oönskade ställen då…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Trollbjörken]
2014-09-21 19:00
#12

Min tik va exakt likada! Känns som att det är jag som har skrivit inlägget….😂

Nu är hon lite över 1,5 år, fortfarande inte helt rumsren. Pratade med uppfödaren häromdagen som sa att nakenhundar kunde vara lite svårare att få rumsrena, speciellt tikar. Och min är lite så att "om jag kissar inne behöver jag nog inte gå ut" 😉 Sitter gärna i soffan, sängen eller på tyg för då skvätter det ju inte på tassarna…hände rinte lika ofta inne nu som när hon var valp, men nån gång i veckan blir det en pöl inne, förhoppningsvis kommer det växa bort med åldern 🙂

Upp till toppen
Annons: