Annons:
Etikettfoder
Läst 1663 ggr
[Nude]
2/5/14, 2:12 PM

Foderbyte?

Jag har gått över från Eukanuba sensitive skin till Standart. Efter exakt 14 dagars successiv övergång är Sylvester klar för 100 % av det nya fodret fr.o.m. imorgon.

Sen igår kväll har vi kört 50 g Standart och 5 g Eukanuba och NU börjar han bli lös i magen. Så lös så att det kletar på vintertäcket. Jag har märkt de sista dagarna att det har blivit lite lösare! Är det för att han får "för mycket" av det nya fodret, eller vad tror ni?

1. Ska jag fortsätta och köra enbart Standart från imorgon och se hur det blir…

2. eller, ska jag backa lite och låta övergången ta längre tid?

Annons:
Fridaaaa
2/5/14, 2:49 PM
#1

Hade nog personligen backat lite, och låtit övergången ta lite längre tid. Testat det till en början i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2/5/14, 8:10 PM
#2

Håller med att jag hade växlat lite längre. Alternativt ge mer kalcium i form av råa ben, men utan märg som är laxerande.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/5/14, 8:10 PM
#3

Alternativt, malda äggskal i maten för kalciumet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2/6/14, 8:55 AM
#4

Tack för Era intressanta svar.

Nu har han faktiskt inte bajsat Visserligen är också det tecken på en mage i olag, men jag vet ju inte han fått i sig något ute. Jag bestämde mig för att ge det den här dagen med full dosering eftersom det var dags för det. Märker jag att det inte ser stabilt ut, så går jag omedelbart tillbaka flera steg.

[Nude]
2/6/14, 11:05 AM
#5

Slutrapport från en bajspåse! All clear… 🤓

Jag ville verkligen inte gå tillbaka eftersom jag byter bort Eukanuba sensitive skin av en anledning. 😕

[elmaek]
2/6/14, 12:36 PM
#6

Backa! Det är stor skillnad på Eukanuba och Standardt när man jämför innehållet.. och en förändring kräver en lugn och seg övergång! :)

Så backa, ge mer Eukanuba och lite Standardt (bara några kulor) och fortsätt ge några få kulor Standardt så magen vänjer sig alternativt ge några kulor Standardt (4-5 st) under dagarna då och då som belöningsgodis.

Med en lugn övergång så kommer magen vänjas i lagom takt, nu däremot måste magen stabiliseras så backa totalt och börja om! :)

Annons:
[Nude]
2/6/14, 3:42 PM
#7

#6 … men idag var magen bra och jag vet ju inte ens om det var pga fodret. Det kan lika väl ha varit nåt annat, så jag skrev att jag kör full dos enligt schemat idag och kollar läget. 

Jag är med på att jag tar några steg tillbaka, dock inte ända från början. Imorgon blir det 35 gram Eukanuba och 20 Standart. Sen kör jag det i flera  dagar innan jag lägger på 5 g Standart till som jag kör i flera dar. Har ju 4 kg Eukanuba kvar. :))

Tack för tipsen och det blir säkert bra det här. Jag vet ju att hundar kan vara känsliga och att de tål den mat de får så att säga. Kanske Sylvester behöver en extra extralång tillvänjning. Jag hade ändå dragit ut på det under en längre tid än förslaget som jag hittade på Internet. Kanske det inte räcker för just honom.

[elmaek]
2/6/14, 5:37 PM
#8

#7 Håller tummarna! 😃

[Nude]
2/6/14, 8:29 PM
#9

#8 Tack! Det ser faktiskt bra ut nu, så jag både vill tro och tror att det var nåt annat.

[Nude]
2/8/14, 8:40 AM
#10

#elmaek

Jag har backat. Det ser ganska bra ut nu, men jag märker att magen inte hänger med fullt ut och det räcker för att jag ska backa. Inte ända från början, men jag går tillbaka till mitten ungefär. Han får mer Eukanuba än Standart och jag gör som du sa - jag kommer att dra ut länge på hela proceduren.

[elmaek]
2/8/14, 8:58 AM
#11

#10 Magen är perfekta tecknet på hur mycket en hund klarar när det kommer till foderbyte 🙂 
Låter som en klok idé att backa lite!

Som sagt innehåller Eukanuba så mycket mer onödiga innehåll än Standardt (som är ett himla rent foder) så magen behöver vänja sig med att inte behöva och få det där innehållet Eukanuba har. Det tar sin tid för magen att omställa sig till det nya fodret om skillnaden är stor. Vissa hundar klarar sånt här galant medan vissa behöver mer tid 🙂
Så du märker på magen hur bra det går med nya fodret. När magen varit stabil i kanske en vecka kan du öka Standardt lite, lite och minska lite, lite på Eukanuba och sen ge det en vecka och så fortsätter du sådär :) Så länge avföringen är som den ska så vet du att du är på rätt väg (och det allmänna tillståndet såklart)!

Cahira
2/8/14, 11:23 PM
#12

Den som sålde Frodos foder nära oss har gått i konkurs så vi hade inget annat val än att byta och det fanns inte nog med gammal mat för att växla långsamt och att köra flera timmar för lite hundmat hade vi inte riktigt tid att göra. 

Och jag har tur, hans mage klarar det bra. Fast fodren är rätt så lika så kan vara därför. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2/9/14, 10:41 AM
#13

#12 Det kanske har att göra med hur snarlikt innehållet är i kombination med bra mage.
**

Tillägg**: Jag byter till Standart och på deras säck rekommenderas faktiskt hela 4 veckor infasning av nytt foder. På nätet har jag läst 10 dagar, jag körde 14 dagar. Nu går jag in för 4 veckor.

Det är ju så att hundar tål den mat de får. Det deras magar är vana med fungerar. Då blir det logiskt att med en lång och varsam infasning, så blir det bra om fodret har ett bra innehåll.

Annons:
Fridaaaa
2/9/14, 10:43 AM
#14

#13 Ja det stämmer mer med 4 veckor än 10 dagar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2/9/14, 10:36 PM
#15

ja precis, likhet i innehåll gör enorm skillnad! :) Önskar jag visste tidigare att maten inte fanns att tillhandagå där jag trodde det gjorde så jag kunde byta tidigare men jag hade tur att det gick bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: