Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 966 ggr
[Nude]
2014-01-31 17:12

Hur långa träningspass?

Jag undrar hur långa pass man bör köra när man lär sin hund något nytt? Någonstans har jag läst 5 minuter, vilket blir en ganska lång tid när man har en supersnabb liten racerhund som gör allting i en rasade fart och som inte kan sitta still när det finns det godaste godiset i mattes godisväska.

Jag funderar på att lägga in lite "sitta still" som pausmoment, men undrar om den ribban blir för hög för. Att skillnaden blir för stor mellan aktivt och passivt.

Hur gör ni?

P.S. Jag kör passivitetsträning emellanåt, men har precis börjat, så några resultat kan jag inte prata om… än på ett tag! Länken går till ett riktigt bra inlägg av reverse på Klicker iFokus!

Annons:
Cahira
2014-01-31 18:03
#1

Jag tränar tills hunden börjar tappa fokus. :) För Ixxi är det 10 minuter, för Apache är det ca 20 minuter. :) För valp ca 3 minuter. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-01-31 19:14
#2

Sylvester tappar inte fokus utan han är precis hela tiden, så det blir för mycket. Ditt svar gör i alla fall att jag förstår att det är okej, så som vi gör. :)

Cahira
2014-01-31 19:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag brukar ta en paus då Apache slår över. Han brukar slå över i stress/oförsiktighet då han är trött i huvudet men har för mycket energi kvar i kroppen, så att busa eller ta en promenad brukar hjälpa. Ibland kan man ta promenaden precis innan träning med så kommer man åt hjärnan lättare. Han har blivit jättemycket duktigare att fokusera på arbete nu med träning, även om han fortfarande har mycket unghund kvar i sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-01-31 20:17
#4

Att ta en promenad innan träning är att rekommendera. Det kände jag till, men jag gör det tyvärr för sällan för efter våra raska promenader är jag inte riktigt på alerten själv, får jag erkänna. Jag tror inte på det om jag själv ser det som ett "måste". Vi behöver vara i form båda två, så jag fortsätter som jag gör till dess vädret blir varmare. Då får jag helt enkelt börja rasta av honom innan vi vidareutvecklar våra träningsstunder. En cykeltur kan aldrig vara fel i sammanhanget och vi cyklar mycket sen jag skaffade en dogspringer till cykeln. Tack för hjälpen, Cahira! 😃

Fridaaaa
2014-01-31 20:26
#5

5-15 min i regel. Fast då är det inte enbart samma sak vi tränar.
Är det en helt ny grej och det är bara det som tränas in är det 5 min/träningspass, inte mer.

Med Roxy promenerar vi inte innan, det biter inte på henne. Den stora lunsen däremot lyssnar för det mesta bättre om hon blivit lite "tröttare" annars kan hon bli för uppspelt 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-02-01 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Delar med mig en liten bild på Apache idag där han satt med alla fötter på en liten stock :) Ibland att busa ute kan trötta hunden rejält men människan behöver inte göra så mycket. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[elmaek]
2014-02-01 09:00
#7

Här kör jag bara på.. Molly har en bra on- och off-knapp och vet att när jag går ifrån så är det slut och jag lägger snyggt in ''slut'' så hon har en susning om att det är över :)

Gäller det nya saker så kör jag faktiskt tills Molly förstått greppet, jag vill att hon visar mig ca 3 gånger att hon förstått begreppet utan osäkerhet sen avslutar jag :) Och då brukar vi köra i kanske 5 minuter
innan. Har en snabblärd tjej alltså!

Godissök, då ber jag henne fint sitta kvar på sin bädd medan jag sprider ut godiset i mitt rum sedan får hon söka så går jag till bädden och gömmer godis under alla hennes filtar så det blir lite mer komplicerat. Det tar kanske 5-10 minuter. 

Trix hon redan kan går på kanske 3-5 minuter. 

Sen om vi ska lära nåt nytt så visar jag om och om igen med klickern som hjälp, sedan lägger in ord och sedan upprepar och när jag tycker vi kört lagom tid så avslutar jag som sagt med 3 upprepningar där hon får visa att hon förstått vad jag vill :) 

Har aldrig tänkt på att det kan bli för mycket mellan passivitet och aktivering, antar det är rätt individuellt :P Molly har som sagt en bra on- och offknapp..

[Nude]
2014-02-01 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Vi tränar "dogparkour" under övriga delen av året. Då är vi ute och har hunnit promenera, så han blir inte överivrig som nu. Så här års gör vi det inte pga halk- och skaderisken. Vi har sällan så torr vinter som du har på din bild. Här är det vått och halt och ojämnt och inte förenligt med den sortens övningar.

Balansträningen på pilatesboll, var det jag i första hand tänkte på när jag ställde frågan om "hur länge". Det ingår i vår parkour. Jag vill passa på att träna upp hans balans och självförtroende inomhus, så när vi kör igång med parkouren på riktigt igen, så har han ett bra startläge.

Hur som… vi kommer verkligen inte upp i fem minuter inomhus, men jag nöjdförklarar mig med det och väntar på en annan årstid! Lite "sitta still" kommer jag att lägga in.

[elmaek]
2014-02-01 09:09
#9

#8 Pilatesbollen körde jag i kanske 5 minuter i början, eller när godiset tog slut :) Allt beroende på hur Molly tog det.. hon fann det rätt bekvämt så kände att jag kunde köra klart till godiset tog slut, ungefär 3-5 minuter.

[Nude]
2014-02-01 09:36
#10

Det jag har lärt mig av Era svar är att det jag gör är så man gör. Tusen tack för det. Att bli bekräftad i det jag känner, stärker mig i det jag gör.

Mina två prio inomhus är i vinternuläget balans på pilatesbollen (tack för tipset, elmaek) och passivitetsträning.

Passivitet gör sig bättre utomhus under promenad, men det går ju inte med nakenfisar så här års. Inomhus gör jag istället så att när vi kommer in efter halv-fem-kisset, behåller jag kopplet på och går in och ställer mig på mattan i rummet (för värmen) med Sylvester i kopplet. Sen står jag bara där!

Han blir väldigt förundrad och tittar med förväntan upp under lugg. Jag bara står kvar och tittar så lite som möjligt på honom. Jag sneglar bara lite och när han börjar lägga sig tillrätta och jag ser att han slappnar av, då droppar jag godis ovanifrån och utan att han ser att det kommer från mig. Allt enligt länken om hur man tränar passivitet.

Det här tar tid. Det tog ca 20-25 min innan han förstod att det inte kommer att hända något mer. För att inte jag ska dö av uttråkning under tiden, ställde jag iPaden på bordet och kollade något bra på swefilmer.com 👍

[elmaek]
2014-02-01 10:02
#11

#10 Ibland behöver man bekräftelse för att veta att man är på rätt spår och inte liksom skadar sin hund i träningarna så att säga 🙂

Pilatesbollen är underbar! Det krävs mycket av ens hund att hålla balansen och finna balansen i kroppen. Man verkligen ser hur dom koncentrerar sig!

Det där om passivitet ska jag också träna på! Att bara stå stilla, sen när våren och sommaren kommer, utomhus och när vi kommer in ska jag bara stå stilla tills Molly sätter sig eller lägger sig! Vad smart! Tack :)

[Nude]
2014-02-01 11:50
#12

#11 Förkovringen går med en rasande fart. Nu hoppar han upp och ned hur lätt som helst från golvet och jag har flyttat ut bollen nån decimeter från fåtöljen. Det sista var att jag satte bollen lite i darrning, så han verkligen fick hålla balansen en kort stund och det gjorde han.

Betthina
2014-02-03 08:33
#13

Nu har jag inte läst vad de andra har skrivit men det beror väldigt på men det ligger ungefär där om du tränar nya trick och liknande, i alla fall hos mina två. Du kan träna längre om det är trick som de redan kan. De fyrbenta blir väldigt trötta i huvudet med träningen:)

http://thinisens.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: