Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3690 ggr
Fridaaaa
1/31/14, 10:36 AM

Hur ser man att hunden fryser?

Gör en ny tråd ang det, får att inte göra OT i annan tråd.

Roxy fryser ibland, om det blåser kallt och/eller visst antal minus, inte så länge hon springer på, men stannar hon osv så börjar hon småfrysa. Och då börjar hon att smådarra och så. Jag vet till 100% att hon fryser då och vet andra som lärt sig samma sak samt att man lär sig att läsa av sin hund också om den fryser eller inte.

Var diskussion om att inte hunden fryser när den bara darrar eller liknande, men jag håller inte med ang den teorin utifrån egna erfarenheter samt ställen jag läst på (som jag anser är tillförlitliga).

Tycker detta är en intressant diskussion och många egna åsikter, erfarenheter och tycken som delar sig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CelsiusT
1/31/14, 10:41 AM
#1

En hund kan darra av många olika orsaker. En hund som darrar fryser inte per automatik. Men en hund som fryser kan mycket väl darra, även om den inte behöver darra när den fryser. 

Det är väldigt individuellt om hunden darrar när den fryser eller inte, men jag tror nog vanligaste orsaken till darr inte är att hunden fryser om man tittar på hundar över lag. Däremot kan det för vissa individer oftast handla om köld då dom darrar. Så det gäller att läsa hunden och se om den visar andra tecken som kan härleda darrandet till köld eller andra orsaker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
1/31/14, 10:49 AM
#2

#1 Ja det vet jag att de kan darra utan att frysa också. Man märker ju det beroende på vilket sammanhang det är också, som du säger också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/31/14, 11:02 AM
#3

En hund kan darra för att slippa frysa helt klart, den reglerar sin kroppsvärme till att inte börja frysa. Men sen, precis som vi, kan hunden börja darra just för att den fryser. Det gäller såklart att läsa av sin hund och lära känna den! 

Om jag ska ta Molly som exempel och hur jag läser av henne:
De stunder vi bara ska utanför porten för nattkiss eller morgonkiss så får hon inte kläder på sig då vi är ute i max 2 minuter. Visst darrar hon som ett asplöv MEN om hon ändå självmant väljer att traska lite längre bort så är det uppenbart att hon accepterar kylan och fryser mindre fastän hon darrar. Men om hon prompt drar mot porten och darrar så är det uppenbart att hon fryser och inte vill vara ute längre. 
De stunder hon har sina kläder på sig och vi är ute längre så läser jag av henne som så att om hon ställer sig på bakbenen med frambenen på mina lår, då är det dags att bära henne (nåt jag lärt henne sen valptiden, vill hon upp i famnen pga kyla eller dylikt så får hon visa det) men traskar hon på bra och går före mig och verkligen visar nyfikenhet för omvärlden.. ja, då klarar hon kylan bättre helt enkelt. 

Det gäller att läsa av sin hund, det är allt det handlar om. Inte enbart utgå från att hunden darrar eller drar upp tassarna osv. Man måste lära känna sin hund och läsa av den. Molly lyfter upp tassarna och ibland klarar hon av kylan och ibland vill hon in så jag kan inte utgå efter ''Jaha, men hon lyfter på tassarna då är det dags att gå hem'' eller ''Jaha, men hon drar mot porten men lyfter inte på tassarna.. ääh, då klarar hon ett tag till!'' Det går bara inte att utgå från sånt för som alla vi vet så är hundar EXPERTER på att dölja smärta och obehag in till det längsta.. 
Visar Molly obehag, genom att agera på olika sätt olika gånger vi är ute, så plågar jag henne inte. Det gör jag bara inte. Jag lyfter mer än gärna upp henne för att vila tassarna om vi är långt hemifrån. Jag avbryter mer än gärna vår planerade långpromenad för att Molly visar att hon inte klarar det. Jag vill inte plåga min hund och för att undvika att plåga henne så måste jag läsa av HELA henne, kroppsspråk som minsta lilla ändrade beteende rent allmänt, och sen agera efter det. ''Jaha, nu jagar Molly ifatt mig för att komma upp i famnen..'' - Då stannar jag och plockar upp henne. 
''Jaha, morgonkisset var inte så behagligt eftersom hon drar mot porten!'' - Då går vi in.
''Jaha, hon kan tydligen röra sig ifrån porten lite för att nosa mer… då är vi ute lite längre då!''
Man får läsa av hundens beteende och skilja på olika tecken ens hund ger för att visa just obehag och dylikt. Att enbart gå efter att hunden lyfter på tassarna för att visa kyla är lite mer trams för mig, för så fungerar det inte för alla.

[Nude]
1/31/14, 1:29 PM
#4

Fridaakesson: Det här är en jättebra tråd att lägga som en egen, trots att den mycket väl passar in på den tråd jag tror du syftar på. Ligger den som en egen med adekvat överskrift så blir det lätt att hitta. Det är vad jag strävar efter…

Kanske du har lust att sammanställa det du får fram och lägga som en artikel? Det skulle passa väldigt bra den här årstiden när vi alla undrar! 🌺

[_annaH]
1/31/14, 1:52 PM
#5

Asså den tiden jag haft Dexter så har jag lärt mig att se skillnaden på hans darrningar. Ibland kan han darra precis innan vi går ut, för han är spänd/förväntansfull. Men då är det små darrningar som kommer och går. 
Ute utan kläder så är darrningarna kraftigare och konstant samt att han alltid har ett ben i luften. Och vill inte gå alls, vill te.x inte kissa. Dessutom så får han köldkramp i tassarna, i början skrek han efter en kort stund i snön. Så varma skor för honom är ett måste. Idag går han faktiskt inte ut utan skorna. Han tvekar vid dörren, när skorna åker på så går han ut direkt.

Fridaaaa
1/31/14, 2:14 PM
#6

#4 Se vad som kommer fram här 🙂

#5 Ja det är så jag upplever det också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: