Annons:
Etikettkläder-tips-frågor
Läst 7655 ggr
Hildgrim
2014-01-28 22:17

Klär jag hunden för mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är första vintern jag är med nakenfis och jag har börjat fundera på om jag pälsar på henne för mycket? Jag kanske är för nojig helt enkelt. Jag försöker utgå ifrån vad jag själv skulle vilja ha på mig. Samt att jag helt enkelt känner efter hur hennes kroppstemperatur verkar när vi är ute.

Idag var det 2 minusgrader och snö ute när jag promenerade. Då såg jag en naken CCD som bara hade på sig ett vanligt täcke. Själv så hade jag klätt min hund (mexare) i skor, fleeceoverall och ett täcke på det.

Jag förstår att det är individuellt och att CCD har mer hår på fötter/huvud/svans och kanske klarar sig lite bättre av den anledningen. Men borde inte vilken nakenhund som helst frysa av att bara ha ett täcke om det är minusgrader ute?

Hur tänker ni med kläder och temperaturer? Har ni några egna riktlinjer ni utgår ifrån?

Annons:
FjantYoda
2014-01-28 22:23
#1

Yoda fick gå ut till bilen i morse med bara täcke å de blev för lite för han, vet ej tempen men nånstans mellan -5 och -10 så frågade om han ville komma upp och de ville han så då bar jag han direkt han hade hunnit kissa. 

Är det minusgrader så får han ha overall på sig, oftast även skor beroende på hur länge vi är ute, ibland om vi bara ska kvällskissa på nån minut så åker bara täcket på eftersom de går fortast, men promenera i minusgrader är det skor + overall som gäller!

i -12 så tog svärmor ut han i fleeceoverall + skor, kom tillbaks efter 10 min för han frös.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

MMEB
2014-01-28 22:46
#2

Jag har fleeceunderställ med långa ben och lång hals, regnoverall och vintertäcke på min nakenkille. Då är han nöjd så länge vi inte står still för länge. Jag har haft mycket kläder på honom sedan han var en liten puppy så han är van vid det. Min mammas nakentik köptes som ett halvår och hade gått hela vintern med knappt några kläder och hon är faktiskt inte lika frusen. Kanske blir de härdade? Jag vet inte. Jag valde att klä på honom mycket kläder för han älskar värme och varför ska han ens huttra? Jag tror det viktiga är att vad man än väljer så ska man hålla sig till det. Har man väl valt att klä på ordentligt så kan man inte tröttna och ta på mindre och mindre. :)

Intehärutandär
2014-01-28 23:54
#3

Jag går efter barn-regeln ; sätt ett par fingrar mellan hud och plagg så känner man om de känns kalla eller heta. Beror lite på väder. Idag fick Spike vara utan tossor, men vi upptäckte snart att det inte var bra för dem inte plogat och man fick delvis pulsa, så han blev blöt och kall.

[elmaek]
2014-01-29 08:51
#4

Nu när vi haft allt mellan -3 och -8 grader så duger det bra med fleeceoverall sedan hennes regnkappa över :) Provade ha ett överdrag över fleeceoverallen men då ville Molly knappt gå så provade skippa överdraget och använda regnkappan (som är fodrad) och det var perfekt! :) Sen OM vi får -20 så blir det överdraget men hon klarar sig fint på fleeceoverall och regnkappa över!

Jag utgår efter sunt förnuft bara, vad som skulle vara varmt för Molly :) Att bara ha regnkappan vid -3 funkar inte, hon fryser på tok för mycket.
Brukar även utgå från att studera Molly :) Om hon får på sig regnkappan enbart vid -3 grader (om det så ens är nollgradigt) så kan hon inte stå still utan klättrar på mig rätt snabbt. Om hon istället får fleeceoverallen + regnkappan kan hon vara på marken istället för i famnen :)

Betthina
2014-01-29 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det känner du ju såklart själv men viktigt att veta är att om hunden skakar är det inte för att den fryser, om den fryser visar den det genom att växelvis lyfta på tassarna. Jag brukar bara ha en vanlig tunn tröja vid minusgrader, kanske overall först när det är -10°. Men det beror ju väldigt på: om det blåser, om vi ska vara ute en längre stund eller om vi ska röra på oss mycket, osv osv :)
Plus att huden måste härdas på både nakna och pälsade hundar. Och med härda menar jag inte att slänga ut hunden i en isvak och -82° i luften utan att succesivt härda genom att inte slänga på kläder så fort det börjar bli lite småkyligt i luften :)

http://thinisens.blogg.se

Fridaaaa
2014-01-29 17:30
#6

#5 Även när en hund fryser kan den darra. Inget ovanligt.
Sett det bland annat på våran egna lilla tös samt på vissa av svärmors nakisar.

Vi har bara på våran papillon/puff när det blåser kallt och är minusgrader, får då fryser hon, märks på henne, vill helst inte ens gå ut. Och vi har inte daltat med henne.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Nude]
2014-01-30 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

I inlägget Hur är kineserna hittar du en hel del runt temperatur och kläder. Olika uppfattningar kommer alltid att finnas. Viktigt är då att inse att samma temperatur inte innebär samma kyla i de olika delarna av landet. Kuststädernas 10°C t.ex. är mycket kallare än inlandets 10°C. 

Personligen är jag helt emot att man ska härda, dvs. vänja sin nakna hund vid vårt klimat. I den tredje kommentaren under ovan nämnda inlägg talar jag om varför. Här några citat från denna min egen kommentar.

"CCD utstrålar värme, men de har inte högre temperatur i kroppen än pälsade hundar. Det betyder helt enkelt att hunden är naken, punkt!"

"Det är vårt ansvar som ägare att se till att våra nakna hundar får den värme som pälsade hundar får automatiskt via sin päls".

Förresten… vem skulle komma på tanken att vänja en pälsad hund som råkat tappat sin päls (schäfer, pudel, collie etc) vid vårt klimat genom att låta den gå naken när temperaturen ligger runt nollan?

För mig är det viktigt att hålla min hund både varm och torr när vi går ut och här på västkusten med sina hårda och kalla havsvindar börjar det redan vid de 10 plusgraderna. Vår vinter är bitande kall trots relativt låga grader och alltid mer eller mindre blöt vare sig det finns snö eller ej och det är bara för mig att acceptera.

[_annaH]
2014-01-30 12:03
#8

Om hunden står och skakar riktigt mycket så betyder de alltså att de skakar för att få upp värmen i kroppen? Alltså fryser de när de står o skakar. 

Dexter skakar när han fryser samtidigt som han lyfter tassarna hela tiden. 
Jag kan bara tänka mig hur de måste kännas för dom på kroppen när det blåser riktigt kallt. Själv får man ju ont i hela ansiktet av kylan. Antar att de nakna också får det. 

#5 Varför inte låta hunden härda blåsten och -10? Den måste ju vänja sig vid de också då? Eller?

Jag klär hellre på min hund än låter han lida i kylan bara för att "han måste härda".

[elmaek]
2014-01-30 16:46
#9

Som #7 bifogat bilden, så klär jag Molly och det funkar jätte bra! :)

Roxie
2014-01-30 17:03
#10

Det är Huså individuellt också. Våran puff behöver inga kläder på sig ute när det är kallt. Däremot brukar hon ha overall när det regnar just för att skydda pälsen. Hon traskar glatt på trots kyla och väta :)

// Sofia

[Nude]
2014-01-30 18:44
#11

Inlägget handlar om vinterkläder för nakenhundar. En del svar här kommer från puffägare. Det är viktigt att vi försöker svara på "rätt inlägg", säger jag då och hoppas att ni förstår vad jag menar. Det här är frågeställarens första vinter med en Mexikansk nakenhund, så ordet puff* kanske inte säger så mycket!

*Chinese Crested Dog Powder Puff (puff) är den nakna kinesens kullsyskon som föds med päls. Den nakna heter bara Chinese Crested Dog.

…..

Tillägg: Självklart förbjuder jag ingen att svara. Det jag gör är att jag  uppmanar oss att ta hänsyn till frågeställningen och den handlar inte om pälsklädda kineser! Det är skillnad på naket och pälsklätt, så jag har  markerat puff i de inlägg det gäller. 🙂

P.S. Jag har raderat mina och några andra kommentarer som bara handlade om min kommentar här i denna #11. Dels tror/hoppas jag vi blev  överens och dels hade det inte med sakfrågan i inlägget att göra. Skrattar

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MMEB
2014-01-31 18:19
#20

Hildgrim var har du köpt overallen du har på din? Ser smidig ut! Själv har jag fodrat en regnoverall som jag köpt med vadd oxh ett mysigt tyg.

Annons:
Hildgrim
2014-02-01 10:23
#21

Precis det är bara nakenhundar som är relevant för mig. :)

Jag vet inte om det där med att dom lyfter på tassarna är säkra kort att utgå ifrån? Min hund har iaf inte stått och lyft något på sina tassar sedan snön kom. Däremot blev hon motsträvig på promenaderna . Dessutom blev hennes tassar alldeles röda, och då menar jag riktigt röda.

Sedan jag skaffat skor så har hon glatt travat på framåt (gärna i djup snö) och tassarna har slutat bli röda. Så även om hon inte stått och lyft på tassarna så kan jag inte tolka det på annat sätt än att snön var för kall för henne?

Min hund kanske är extra känslig. Redan i höstas fick hon problem med öronspetsarna som blev torra och såriga när det kalla vädret kom. Detta löste sig sedan jag fixade en lång krage som fungerar som mössa. Hennes brorsa fick samma problem och använder också mössa. Men detta är nog inget problem CCD brukar ha då deras öron brukar vara rätt så pälsade. :)

#7 Jag bor också nära havet nere i skåne. Pappa var nyss här efter att ha varit i sälen och han tycker -2 här nere var mycket kallare än -10 i sälen. :P

Blir inte din hund kall om benen när han går klädd sådär?

#20 Själva overallen har jag sytt själv. Täcket däremot är Hurttas ultimate värmetäcke. :)

[elmaek]
2014-02-01 10:27
#22

#21 Hon verkar vara väldigt känslig :) Om hon till och med fått sår på öronen pga kylan  så anser jag att du klär henne som hon behöver, om besvären försvunnit dvs :) Såren har ju försvunnit sedan hon fick luva, ja då var luvan en bra investering! Och tassarna klarar mer med skorna, ja då behöver hon uppenbarligen skor :) 
Om jag utgår från bilden du delade med dig av i ditt inlägg, det tråden handlar om, så ser det alldeles lagom ut om hon blir varm av de kläderna och inte fryser på tok för mycket :) Sen kanske hon är mer frysen än andra, det är ju så individuellt! Och då är det bara att anpassa promenaderna efter hur mycket hon tål :)

[Nude]
2014-02-01 11:35
#23

#21 Om du menar mig, Hildgrim, om min hund inte blir kall om benen, så handlar det om den blöta snön. Overaller funkar inte för dels kissar han på frambenen när han slarvar med att lyfta benet och dels blir alla fyra benen dyngsura av snön.

Jag köpte en vattentät fleeceoverall, som visade sig bli för trång. Sylvester har gått upp mycket i muskler sen han kom till mig, så den bara ligger här.

Jag har en måttsydd vanlig overall i fleece. Den ska han ha när det är bitande kallt och ingen snö. Skulle tro att jag beställer en ny vattentät Hurttafleeceoverall till nästa vinter.

kena10
2014-02-03 13:24
#24

Jag är en som säkert klär min hund för mycket och går efter hur jag själv fryser. När jag har två tjocktröjor plus jacka, vid bara några minus, har jag svårt att låta min nakna hund med den lilla tunna kroppen springa i en tunn tröja med glest behårade fötter i snön.

Tycker att en sån liten kropp borde kylas ner fortare än min stora. Jag har förstått att de klarar ganska lite kläder om man inte vänjer dem, men nu är hon van, vi går båda med tjocktröjor inomhus (18°)

MMEB
2014-02-03 18:19
#25

#24 det tycker hon säkert är jättemysigt! :)

Hildgrim
2014-02-06 17:14
#26

#23 Det där med kiss är jobbigt. Jag har också problem även fast jag har en tik. XD Hon står inte alltid still och kissar utan ska kravla framåt vilket resulterar i att hon kissar på frambenen.

Jag har försökt lösa det med vattentätt tyg på frambenen (se bild). Men jag är inte så bra på att sy och just den biten har nu börjat ge problem med skavsår så jag ska nog klippa bort det och bara ha fleece.

Jag funderar på om jag skulle köpa Hurttas damasker och trä över frambenen.

FjantYoda
2014-02-06 17:19
#27

Jag slängde på en vattentät overall ovanpå fleecen för att de skulle vara lättare att tvätta, funkar fint hittills! Tänkte oxå på Hurttas Damasker!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Rebornlady
2014-09-13 18:08
#28

Om min har för tunna kläder så kissar hon inte ute om det är snö, utan när vi kommer in!

Cahira
2014-09-15 02:58
#29

Frodo kissar inte heller om det är för kallt så med tanke på att nakenhundarna älskar värme så tänker jag hellre för mycket än för lite. Är inte direkt bra för nerver och leder att bli för kalla. Kroppen ska ju hålla länge.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaN
2014-09-19 15:19
#30

Vår fjant var med i stallet igår, och då hade han fleeceoverall på sig. det var väl mellan 10-15 grader under tiden vi var där. Han fick ett fleecetäcke att sitta på medan jag släppte ut hästarna. När hälften av hästarna vart ute så satt han och skakade. Tog min halsduk och virade om halsen på honom och efter det slutade han skaka. Gick till o med bort från fleecetäcket och satte sig på golvbetongen istället…  så han trivs med något om halsen när det är kallt. 

håller just nu på att sy upp lite nya kläder plus att jag bett min mor att sy ett gäng också åt oss. Så vi har ombyten både inne (t-shirttyger och jersey) och fleece och vind/regntäta overaller att ha ute och i stallet. Och eftersom han är en riktig pissenisse som ofta kissar sig på både framben och bakben så vill jag ha flera uppsättningar att byta mellan så han har rena kläder medan resten går i tvättmaskin.

Funderar på att skaffa skor till honom också för att se om det hjälper när det blir kallare. Kommer ju bli ett antal timmar i stallet framöver i vinter.

(han har vart boende på annan ort i 1½-2 år och vi fick precis hem honom igen. :) )

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FjantYoda
2014-09-20 02:37
#31

Har skor på min under vintern, och han har redan haft overall i stallet, var inte jättevarmt, gråmulet/regn i luften och vi skulle vara ute en tid, hellre en varm å glad hund än en kall ledsen. 

Min kissar oxå på sig själv, över magen, på frambenen, nångång har han till och med kissat sig på "bogen" vad de nu heter på hundarna, helt omöjligt att hålla kläder och hund goluktande!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

denisehermansson
2015-02-07 19:04
#32

Hoppas det är okej att försöka väcka liv i en lite äldre tråd, har samma fundering om jag också klär på min hund för mycket :) Är också min första vinter med en nakenhund :)

Jag måttbeställde en fodrad overall men som jag nu märkt ger skav. Jag har kollat runt lite och kommit fram till att många har bara täcken, alltså inga ben som värmer. Behövs det verkligen? Känns som att jag kanske är lite nojig, de kanske klarar sig utmärkt med ett tillräckligt varmt täcke bara som värmer de viktigaste muskelgrupperna? Min hund får skav i vecken på frambenen och på "fotsenorna".

Tycker ni att hurttas täcken är tillräckligt varma för våra nakenhundar? 

Både han och jag gillar gå långa promenader men vill inte tvinga honom att gå kilometer i en overall som skadar.

Tacksam för svar :)


MMEB
2015-02-07 20:16
#33

#32 min mamma klär inte sin tik så mycket, typ en fleeceoverall som vi satt själva bara. Min hund har en fodrad overall däremot. Men alla hans kläder ger skav om han har samma plagg för många gånger. Jag varierar mycket. En overall jag köpt har jag ett underställ/fleeceoverall under för att den inte ska ge skav. Tips är att sy ett underställ i ett lent tyg att ha under de mer hårda ytterkläderna. Akta för sömmar, dragkedjor och liknande :)

MoaE
2015-02-07 21:42
#34

#32 Är det kallt behöver ju de nakna sådana som går ner på benen. Men är det några få plusgrader så räcker det med täcke. Hur mycket kläder hunden behöver beror ju också på hur den är ute, om den håller igång ordentligt håller den värmen uppe på ett helt annat sätt :) Vi har en puff och en nakentik, nakentiken klär vi i fleeceoverall om vi ska ta en promenad men ska hon bara ut på en snabbt för kissning så räcker täcke, hon är vääääldigt seg när hon går och kollar var hon sätter varje tass ;)

Annons:
denisehermansson
2015-02-08 08:30
#35

Tack för era svar! :)

Ska in till djuraffären idag och kolla på en fleeceoverall. Han rör på sig väldigt mycket när vi är ute, gillar att springa och nosa runt. Hittills har han aldrig vägrat gå ut bortsett från när det var så kallt så han fick köldkramp. Fick lösas med skor sen var han ute och kutade igen i -15!

Kan vara det att jag inte har något att byta mellan, har kört på samma overall hela vintern… Han verkar ha väldigt känslig hud och tycker det är svårt att hitta overaller med snälla benslut.


FjantYoda
2015-02-08 14:27
#36

Fick klippa av mudden från fleeceoverallen från Hurtta för han fick skav, men min fjant är väldigt känslig. 

Men på vintern så har han vid promenad overall + skor, om det är riktigt kallt så slänger jag på Back on track täcket på han över.

Ska vi tvärkissa blir det täcke eller naken beroende på väder

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: