Annons:
Etiketttassar-klor-och-skor
Läst 2051 ggr
[Nude]
2014-01-25 13:43

Tassar i snö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rått, kallt och ogästvänligt är det ute idag, men…
VI HUNDÄGARE GÖR DET I ALLA VÄDER!

Annons:
[Nude]
2014-01-25 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Q. How do cats and dogs walk on snow and ice without their paws freezing?

A. Many animals are equipped with an impressive supply of blood vessels under a well-designed layer of soft yet tough padding, which is why they generally don’t need to boot up to take a walk when there’s snow on the ground. But don’t expect cats or dogs to do as well in the cold as their wild relatives such as the lynx or wolf, both of whom have feet that can really stand up to snow and ice. Our domesticated animals, on the other hand, can and do suffer from prolonged exposure to bitter cold.

Kopierat från vetSTREET

Cahira
2014-01-26 02:06
#2

Under tämjningen från varg till tamhund så tappades vargens temperatur i tassarna på ca 1 plusgrad, hundarna däremot svettas under tassarna så hettan får iskristaller att bildas lättare. 

Läste jag i någon artikel i en tidning för en herrans massa år sedan. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2014-01-26 08:24
#3

#2 Intressant, Cahira! Det ger oss även ett etologiskt perspektiv på fenomenet tassar i kyla. Sånt gillar jag.

Cahira
2014-01-26 21:53
#4

Jo jag tyckte det var väldigt intressant med. :) Var jättemånga år sedan jag läste det så jag minns inte ens vilken tidning det var, men tror det var HUNDliv eller canis. :) Eller Fido på den tiden den tidningen fanns. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: