Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 2316 ggr
[elmaek]
1/23/14, 9:32 PM

Tränings schema?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni något ''tränings schema'' till era hundar? 🙂

Jag som har en alert hund som verkligen behöver motion och mental träning håller igång ganska mycket! Detta gör vi varje dag:

  • Morgonrundan: tills hon gjort sitt, ibland längre promenad. 
    Lunchpromenad, eftermiddagspromenad, kvällspromenad och så en nattrunda (samma som morgonrundan). Sammanlagt 60-90 minuter och ibland mer.

  • Gömmer godis under filtar, på höga höjder och konstiga ställen så som i skor, på stolar, lister osv så Molly får arbeta med nosen (det bästa hon vet).

  • En promenad/dag slänger jag ut godis lite överallt.

  • Tränar trix och små lydnad.

  • Tränar balansen genom att sätta henne på en pilatesboll.

Molly är verkligen alert, det går sällan att ha flera latdagar i rad för hon blir tokig. Men dock är all mentalträning på max en timme/dag :) Hon tar bara emot godis/mat som belöning så vill inte göda sönder henne helt! 😎 Men det funkar bra på henne, har gått efter det schemat i två dagar och hon ligger verkligen och chillar mellan varje pass :)

Kul och se hur ni har det med era hundar!

Annons:
Fridaaaa
1/23/14, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nä har inget träningsschema, blir inte som jag planerat ändå, så tar dag för dag, lättare att anpassa det så 🙂 Och mina dagar ser olika ut.

Sedan är Roxy bara valp med så lär in grunderna nu: Sitt, ligg och inkallning 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/23/14, 9:43 PM
#2

#1 🙂

[Nude]
1/23/14, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sammanlagt är också vi ute mellan 60-90 minuter/dag. På morgonen är vi ute tills han har bajsat och det tar ca 15-20 minuter fram och tillbaka.

På lunchen är vi ute 45-90 min beroende på väder och är vädret okej kör vi alltid någon aktivitet, även om det bara blir en kort stund ibland. Eftermiddag och kväll är det mörkt och då går Sylvester lätt in i spaningsläge. Han håller stenkoll på mörkklädda män och det blir jobbigt för oss båda, så jag väljer att skona honom till dess han är mogen. Det blir alltså bara ut och kissa och in igen.

En vacker dag räknar jag med att kunna gå ut i mörkret utan problem. Fram till dess lägger jag mycket tid på att vara en ledare med lugn och bestämd energi i alla situationer. Det går bättre och bättre.

Dessa aktiviteter bedriver vi:

        INNE

  • Godissök var och hur som helst.

  • Kvällsmaten lägger jag i en stor aktiveringsqula alternativt placerar jag ut hälften runt om i sovrummet så han får söka.

  • Aktiveringsspel - har jag rätt många att variera med.

  • Studsbollar som inte går att bita sönder och även kan användas som godisgömma. Jag skickar iväg en sån inomhus och han springer efter när de studsar. Det är favoriten för närvarande. Jättebra för att gnugga bort plack och massera tandkött.

    UTE

  • Godissök ute i snön eller några st minifrolic som jag fäster på grenarna på en låg buske, s.k. godisbuske. 

  • Bollkastning med "amatör-apportering".  Bollen är tung och har ett långt snöre, så jag får iväg den rejält utan att ha "kastararmar". 

  • Dogparkouren ligger nere eftersom det är för halt så skaderisken blir för stor.

[Nude]
1/24/14, 12:00 AM
#4

P.S. Nu ska jag plocka fram min pilatesboll. Vilken bra idé om balansträning för våra hundar.

Intehärutandär
1/24/14, 6:42 AM
#5

Har inte heller specifikt schema då jag är sjukskriven för utmattning. Vissa dagar blir det bara kiss i trädgården och sova mest. Andra dagar långpromenader, lek med grannhunden och godissök. Maten är han kinkig med, så den lägger jag i godisboll, så äter han. Har lite jag behöver lära honom ännu, då jag orkar. Fot t ex. Det vill han inte. Han gillar att dansa eller vinka. :)

[elmaek]
1/24/14, 7:57 AM
#6

#4 Godisbuska ska jag göra i vår! 🙂
Ja, det gjorde Molly rätt trött också :) Kanon och träna balansen så dom måste hålla koll på sin kropp så dom inte faller av! Håll bara i bollen och Sylvester så inga olyckor sker!

#5 Godisbollar är perfekt faktiskt! :) Hoppas du mår bättre snart förresten! 🌺

Annons:
[Nude]
1/24/14, 8:47 AM
#7

Vi tränar mycket fotgående. Han vill gärna ligga lite före, men drar inte stenhårt i kopplet, så som han gjorde när han kom. Hur lite han än drar är det dock för mycket för just mig.

Att gå fot är väldigt bra hjärngympa det med. Det kräver  koncentration av hunden, så 15 minuter motsvarar 30 minuter "gå-som han-vill". Något att tänka på när vädret inte inbjuder till några längre turer.

Jag blandar alltid promenaderna med "gå fint" och "nosa". Han får inte nosa utan kommandot, men vi har varje dag långa sträckor där han får göra det. Då använder jag min egenhändigt gjorda "kaninlina" som är på ca 7-8 m.

[elmaek]
1/24/14, 11:38 AM
#8

#7 Tack för bra tips!

Fridaaaa
1/24/14, 11:45 AM
#9

Någon som har tips på vart man kan köpa aktivitsspel?
Köpt ett men de hade bara den sorten och de andra jag sett har varit svindyra :S

Aktiveringsboll har Roxy också 🙂 Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att den låter ibland när hon rullar den haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/24/14, 12:00 PM
#10

#9 Ska kolla upp lite åt dig nu på en gång! :)

Fridaaaa
1/24/14, 12:04 PM
#11

#10 Gärna! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/24/14, 12:05 PM
#12

#9 Här är lite tips på vad jag tycker är bra :) 

http://animail.se/dogpyramid-nina-ottosson-17-cm-rosa.html
Denna har jag till Molly, hon tycker den är jätte rolig! Du har ju dock en boll redan men ja, ett tips bara! :)

http://animail.se/kong-classic-rod.html
Klassiska Kong! Fyll med färskfoder, leverpastej eller mjukost eller vad du nu än vill :) 

http://animail.se/buster-dogmaze-beige.html
Denna är rätt dyr (jag hade tur som fick min gratis av en bekant) men rätt effektiv :) Ett tips bara!

http://www.grizzlyzoo.se/aktiveringsleksaker-Petcare/aktivitetsspel/
Denna var billig! :O

Fridaaaa
1/24/14, 12:13 PM
#13

#12 Tack! Den första eller andra där finns liknande på Maxi tror jag det var i stan, tror Börjes med har hmm får kolla det.👍

Hon äter färskfoder, får inget torrfoder alls, men kanske går att använda den till godis också?

Liknande sista har hon 🙂 Man sätter ner "pluppar" med godis under men är även sådan funktion också på :)
Tack för tipsen!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[elmaek]
1/24/14, 12:16 PM
#14

#13 Aktiveringsleksaker är bra att ha, man kan inte ha för många! :P Molly brukar få aktiveringsleksak när vi andra äter middag, slipper hon ''plågas''.

Ja, vad som funkar nog i Kong :) Man kan även frysa in dom (om du fyller med t.ex färskfoder) t.ex på sommaren så har dom aktivering + svalkar ned sig :)

Fridaaaa
1/24/14, 12:17 PM
#15

#14 Ja visst är det bra 🙂
Fast färskfodret har ju tinat upp, så går ju inte att frysa en gång till i så fall :/ Går inte att dela det fryset på rulle 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/24/14, 12:22 PM
#16

#15 Men om det är halvtinat och man lägger det i frysen i ca 30 minuter borde det inte vara större fara? :)

Fridaaaa
1/24/14, 12:29 PM
#17

#16 Nej borde inte vara någon fara då :P
Kom på: Mush-bullar borde gå! :P Fast står att det ska ges upptinat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/24/14, 12:38 PM
#18

#17 Hmm… alltså, om dom är lite kalla borde det inte vara någon fara? Speciellt om man bara ger det då och då på sommaren för att svalka hunden liksom.

Fridaaaa
1/24/14, 1:19 PM
#19

#18 Menar du mush? Hmm vet faktiskt inte :/ Men om de är kalla nej borde inte vara någon fara :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
1/24/14, 1:28 PM
#20

#19 Menar Mush ja :) Ja men.. då så. Då är det bar att pressa ner det i en Kong medan det är lite smått kallt fortfarande så är det lite svalkande för hunden på sommaren sen :)

Annons:
Cahira
1/24/14, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är vi mer aktiva på sommarhalvåret eftersom de flesta aktivteter sker utomhus och vintern är extremt sträng här borta. Digger är knappt ute vintertid för att artrosen gör för ont på honom. Ixxi vågar jag inte ha ute för länge pga örnarna som är väldigt hungriga såhär års, samma med Frodo som har problem med tasskramp just nu. Apache däremot är en riktig räv och föredrar att vara ute hur kallt det än är. Vintertid sitter han ute från 10-11 till 16 ungefär och vägrar komma in förrän dagsljuset försvinner. 

Med Frodo lär jag bara grunder just nu. Tålamod, inte bitas, rumsrenhet m.m. 

Ixxi och Digger är seniorer som inte vill jobba längre, men de får nosa upp kattmat på mattan ibland. 

Apache tränar jag 1-6 ggr i veckan inför freestyletävlan beroende på hur taggade vi är. Balans, koordination, kroppkontroll, tålamod, avstånd och annat inför sommaren. Nu med valp har det blivit åt det mindre hållet men han klarar det fint. 

I somras blev det cykling varje morgon innan hettan kom, hundarna fick följa med efter traktorn eller fyrhjulingen då det inte var för varmt (Ixxi fick åka i min famn) och kolla korna, svalka sig i sjön m.m. och med Apache blev det massa stockklättring, balansträning, skickande över stockar, freestyleträning, m.m. ute flera gånger om dan. Under sommaren är alla hundar lösa ute från morgon till kväll om inte vädret är så varmt att jag oroar mig över överhettning. Inne svalkar vi oss med ACn och vilar upp oss för nästa pass om det behövs.

Men sommaren är högaktiv iallafall. Kalvarna ska kollas varannan timme ungefär både vår och sommar 24/7 och så länge det finns dräktiga kor kvar och hundarna får ofta komma med under dagtid. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
1/25/14, 10:34 AM
#22

Zooplus har lite grann nu aktiveringssaker med rabatt :D
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesport_hundelegetoej/intelligenslegetoej

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: