Annons:
Etiketttillbehör-koppel-selar-bäddar-osv
Läst 4329 ggr
Kaffekopp99
2014-01-23 07:46

Hundvagn !!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några månader sedan fick jag syn på en HUNDvagn hos Stockholms hundmode. Så löjligt och jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, Men många hade en sådan och berättade om fördelarna, -man kan gå in i butiker med hundarna i vagnen och behöver inte lämna dem utanför -man kan smidigt åka buss/tunnelbana osv även om man har fler än en hund -man kan använda den som en "Dramaten" och lägga saker i den när man handlat (om man saknar bil är det guld) Alla som haft barnvagn vet hur smidigt det är… -man åker gratis på bussen i Sthlm (?) -på utställningar är det smidigt istället för att bära på en bur -om ens hund är sjuk och inte orkar gå långt speciellt om man även har en hund som vill och kan gå långt -om man har en valp och ska vara ute längre stund blir det en trygg vrå och vad det var mer.. Så jag tänkte om. Har ingen bil och släpar runt kassar varje dag från mataffären, Måste lämna sonen och hundarna utanför och här där vi bor nu (inte länge till, hurra!) är det alltid knarkare och alkisar där som pratar med honom, så då blir det svårt att hinna handla när jag ska promenera med hundarna flera gånger om dagen, hämta/lämna på skola (vill ej lämna hundarna utanför) & handla.. Hela dagen blir att gå och bära, Eftersom jag är sjuk blir det för jobbigt.

Annons:
Kaffekopp99
2014-01-23 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Eftersom jag är sjuk i MS orkar jag inte alltid utan blir jättetrött och "kraschar" ihop. På bussen kan jag ha båda i knäet men inte alltid man får sittplats och puffen är som en målsökande missil på tuggummi och snus, hon dammsuger golvet och blir smutsig, naken är jätterädd och skakar, försöker gömma sig under saker.. Har även ett barn med NPF som behöver lite extra hjälp så det är svårt att åka kommunalt med hundarna och barn.. Så jag har köpt en vagn! Gud vad löjligt men oj vilken lättnad! Hundarna har ben. De får gå till och från affären men kan vara i vagnen när jag handlar, det besparar mig en promenad, De kan också vara med i vagnen vid skolan & jag sparar en promenad till. Tyvärr blev ju vagnen snodd av katten :) Det får rum två CCD i den utan problem, men bara en skogkatt.

VildaVittra
2014-01-23 08:00
#2

Ursäkta, men jag tycker inte att man får ta med djur in i mataffären bara för att de sitter i en vagn. Allergiska kan fortfarande reagera.

Sen skulle jag skämmas ögonen ur mig över att lura mig till att åka gratis på bussen, jag betalade när barnvagnen jag fraktade var tom. Gör folk sådant riskerar vi att bi av med den förmånen som exempelvis SL har. 

#1 Jättebra att du känner att det fungerar bättre för dig med vagn. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2014-01-23 08:46
#3

Anser inte att man ska ha hund med sig in i butiker. Finns bland annat allergiker, inte så vettigt i matbutik mm. Nej direkt olämpligt!
Bättre att lämna hunden hemma eller hos någon man känner anser jag.

Men fördel då om man behöver gå långt och inte kan bära valpen såklart, eller om man reser och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nude]
2014-01-23 08:54
#4

Det låter praktiskt med en vagn, förutom det faktum att hundar inte är välkomna överhuvudtaget i mataffärer och matserveringar. Inte heller på apotek. Det är förbjudet och alltså inte en fråga om att tycka att man inte får.

I övriga affärer/gallerior är det upp till affärsinnehavaren. Sitter det inte en skylt mot hundar på entrédörren, så är det fritt fram. Fast jag brukar kliva in lite försiktigt i alla fall, för att visa hänsyn om någon reagerar.

Att åka gratis på bussen är väl skitbra när man har MS och kanske behöver åka mer buss än vad andra behöver! Jag åker aldrig buss.

#1 Grattis till ett bra köp som passar dig och dina behov, Kaffekopp99. 🎈

VildaVittra
2014-01-23 09:55
#5

#4 Så om man har hund ska det vara gratis, men är man rörelsehindrad så ska man betala?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Nude]
2014-01-23 17:21
#6

#4 MS är ett rörelsehinder och att då få med sig två hundar på en buss är inte lika lätt som för oss som är rörelseobehindrade. Praktiskt är då att ha dem i en vagn och att det innebär en gratis åktur är ju bara en bonus och självklart ingen anledning till inköp av ett så dyrt hjälpmedel.

Frågan handlar inte heller om att åka gratis buss eller inte. Det jag är ute efter är att stötta Kaffekopp99 i ett köp som är bra för henne i hennes situation. Det är det vi gör här inne, stöttar varandra.

End of story!

Misstag är okej, det gör vi alla… och en gång är ingen gång! Fler gånger blir attityd. Ytterligare kommentarer på samma tema med samma attityd raderas alltså per omgående enligt ett tidigare beslut i medarbetargruppen!

Respekt och medkänsla! <3

Annons:
VildaVittra
2014-01-23 18:01
#7

#6 Jag vet det, jag vet också att när man är för dålig för att åka buss, måste man ta färdtjänst, vilket kostar pengar.

Min attityd är exemplarisk, du skulle däremot läsa iFokus Skrivregler, dvs den om att läsa inlägg positivt i första hand.

Sedan är det ytterst olämpligt att uttala sig om huruvida någon okänd har förmågan till medkänsla eller inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Nude]
2014-01-23 18:48
#8

#7 Min avslutningsfras handlade inte om dig, utan om den inställning jag själv försöker hålla till allt som sker här inne. Men när det kommer en kommentar med  attityd är det mitt ansvar att sätta ner foten. DET var vad jag gjorde utifrån kommentar nr #2.

Fler kommentarer ang. detta raderas obevekligen!

Kaffekopp99
2014-01-23 19:27
#9

Hej! Jag återgav de fördelar som jag fick höra från de som redan ägde en hundvagn, jag kommer dock inte ihåg att jag förespråkat plankning på bussar här eller någon annanstans med hjälp av en hundvagn, det vore i mina ögon ett desperat grepp för att undvika biljettinköp och jag skulle snarare tycka synd om den som valde en sådan metod enbart av den anledningen. Den uppmärksamme ser ett frågetecken efter det påståendet. Att jag inte förstod det uppenbarligen. Gällande att ha hundarna i affärer så är det en helt annan diskussion än denna. Jag lägger ingen egen värdering i fördelarna som andra sett i vagnen och berättat för mig om, kan bara intyga att idag åkte jag tunnelbana -med biljett för pensionär, inte för att fuska utan för att jag faktiskt är pensionär. Under resan fick hundarna vara i vagnen från spärrarna här hemma till spärrarna där vi klev av och det var väldigt smidigt, den rädda var inte lika rädd som vanligt tex. Det var även smidigt att packa det jag köpte i vagnen och balansen blev bättre när jag drog den framför mig på hemvägen.

Kaffekopp99
2014-02-01 06:11
#10

Har varit "i" mataffären med vagnen nu, ställde den hos kassörskan vid kassan och hundarna känner sig trygga i den så det var smidigt, körde hem kassen i vagnen sedan. Väldigt smidigt! Men om man inte har någon man känner lite som "vaktar" vagnen när man handlar är det inte en bra ide att ha den som en "Dramaten". Ingen superlösning alltså. Bäst är den nog i kommunaltrafik (men man ska betala!) för det var sååå mkt lättare när man har fler än en hund att åka med.

[Nude]
2014-02-01 08:49
#11

Så jättefint att det fungerar så bra!

Upp till toppen
Annons: