Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 3290 ggr
CaptainBunchie
1/20/14, 5:58 PM

Hur är kineserna?

Har råkat ramla in här ett flertal gången och fallit mer och mer för dessa hundar. Tänkte när jag nu flyttar hemifrån så skulle jag gärna vilja ha någon lite kompis (är några år kvar där dock).

Pratade lite med min mor och hon tyckte också om rasen lite, då hon funderat på att skaffa en mindre hund (dock skaffade vi katt istället, haha), men powder puff-varianten. Men hon hade nekat rasen då hon läst att den var väldigt svåruppfostrad.

Nu vill jag ha era erfarenheter av hur kineser är, då det är den mest trovärdiga källan! :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Betthina
1/20/14, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad roligt att du funderar på att skaffa en kines, själv har jag alltid älskat rasen vilken är långt ifrån svåruppfostrad men klart du måste ha stadig hand med de då de är envisa som åsnor (främst under valpperioden och under "trots"-åldern).
Viktigt är att inte pjåka med de! precis som alla andra småhundar. Klä inte på de så fort vinden tar i, det gör många fel. Huden behöver anpassa sig till vårt klimat. Jag brukar börja ta på min nakna om temperaturen sjunker under nollan. 
De är lättlärda och vill väldigt gärna jobba med huvudet (precis som alla andra hundar). 
Det som många tar fel på är att de är lätta att "underhålla" då pälsvården inte har den fulla existens som det finns hos pälshundar men det är hudvården måste man sköta. 

Lycka till med din hund när du skaffar :)

http://thinisens.blogg.se

Cahira
1/20/14, 6:22 PM
#2

De är kaxiga och är väl det som kan anses som svåruppfostrade. Men så länge du säger "nejdu jag går inte på den där. Även om du är liten så är du en Hund! Jag vet att du är smartare än så" och använder sig av positive reinforcement metoder så är de väldigt lättlärda. 

EXTREMT sällskaplig ras, älskar mänsklig kontakt och närhet redan från tidig ålder. Rasen är väldigt atletisk, snabb och energisk så passar utmärkt med dog parkour, agility, rallylydnad och andra mer fartfyllda sporter så det inte blir långtråkigt. :)

Hård uppfostran funkar inte alls, de tappar bara förtroendet och lusten att lyssna. Man får förtjäna respekten så att säga. 

Väldigt kattlika är de med! Använder tassarna väldigt mycket, inklusive för att tvätta ansiktet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
1/21/14, 2:51 PM
#3

Med anledning av en kommentar som säger att du ska vänja hunden vid vårt klimat känner jag mig nödd och tvungen att bestrida påståendet.

CCD utstrålar värme, men de har inte högre temperatur i kroppen än pälsade hundar. Det betyder helt enkelt att hunden är naken, punkt!

När man ska ta på sin hund vintertäcke beror även på var i landet du bor. Alltså finns inget generellt svar på den frågan. Vid 10°C är det i alla fall dags att kolla väderläget. Det handlar absolut inte om att hunden ska anpassa sig efter vårt klimat. Faktum är att det anses vara djurplågeri.

Själv bor jag på Västkusten och där är det sannerligen de tio plusgraderna som gäller som markör. Med de bitande höst-/vintervindarna från havet blir det nämligen mycket kallare än vad termometern visar.

På sajten Klart.se kan du skriva in din stad, så ser du hur kallt det är och hur kallt det faktiskt känns som.

Det är inte roligt att gå ut med en hund som börjar frysa, så jag är noga med att kolla vädret och klä honom efter det som råder där jag bor. Det är vårt ansvar som ägare att se till att våra nakna hundar får den värme som pälsade hundar får automatiskt via pälsen. Tillvänjning handlar isf endast om de kroppsdelar kläderna inte täcker/ska täcka!

[elmaek]
1/21/14, 3:05 PM
#4

Visst är CCD envisa och kaxiga.. min hund avbryter gärna min yoga genom att sätta sig framför mig och bus-morra och gruffla, slår på min telefon och svansen går i ett. Min hund, Molly, vill gärna ha sista ordet också.. säger jag ifrån, säger hon ifrån. Det gäller VERKLIGEN att vara envisare än hunden, i alla lägen. Man får inte vika sig alls, för då har dom vunnit… smått och gott. 

Det folk missbedömer rasen för är att dom tror det är en soffpotatis men icke. Med tanke på att CCD kan fjällvandra utan problem så säger det ganska mycket. Det är en stor hund i liten kropp helt enkelt. Tänk dig en Rottweiler i en liten kropp (i alla fall Molly). Promenader, få springa löst, besöka skogen, springa av sig med vänner/dig, hjärngympa.. det krävs en del för att fixa den där balansen i sinnet :) 

Men det är också en väldigt glad ras! Molly viftar ofta på svansen, pratar med mig, vill leka med mig, pussas mycket, älskar att se mig på mornarna för då blir jag anfallen (mamma med, hahaha.. släpper inte Molly i hennes rum på mornarna och mamma måste seriöst gömma sig under täcket). 

Kort och gott: En VÄLDIGT livsglad hund som behöver en stadig uppfostran, en ägare som ALLTID är envisare än hunden som mår bäst av väldigt regelbunden motion och hjärngympa.

Betthina
1/21/14, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 absolut har de samma kroppstemperatur som pälsade hundar, absolut. Men de fryser inte när de skakar. Och de måste anpassa sig till vårt klimat så enkelt är det bara. Och självklart ska man klä på de om det börjar krypa sig mot minusgrader men mitt tips till BlossaTossa är att inte pjåka med dem. Jag citerar:

"Viktigt är att inte pjåka med de! precis som alla andra småhundar"

alltså: inte pjåka med hundarna!

"Klä inte på de så fort vinden tar i, det gör många fel. Huden behöver anpassa sig till vårt klimat"

dvs. klä inte på de så fort vinden tar i. Men självklart när det börjar krypa mot minusgrader ska man ta på dem. Men huden måste anpassa sig så mycket att den ska härdas vid Sveriges höst- och vårklimat. 

"Jag brukar börja ta på min nakna om temperaturen sjunker under nollan"

Detta är temperaturer då Jag brukar klä på min nakna, dvs tips som Jag har. Och att kalla detta djurplågeri är brist på kunskap och erfarenhet.

http://thinisens.blogg.se

Intehärutandär
1/21/14, 6:11 PM
#6

Svåruppfostrad vet jag inte vart hon fått det ifrån. Spike var löjligt lättlärd och följer i min skugga. Går t ex till trädgårdsgränsen, men inte längre ifall jag inte ger tecken till det. De nakenfisar jag mött och hört om säger detsamma. Den enda nackdel med rasen är att de kan vara hariga, ha dålig självkänsla, fast det kan man jobba på. De är ju också en väldigt glad hund som älskar dem flesta. Tikar har jag mött som morrar, men det har med osäkerheten att göra.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
CaptainBunchie
1/21/14, 6:20 PM
#8

Låter ju ungefär så som jag uppfattat rasen. :)
Måste ju erkänna att jag tyckte dessa hundar var fruktansvärt fula för inte så länge sen, men efter att jag råkat trilla in här har jag blivit lite kär. :D

Ungefär hur mycket motion behöver de, h/dag?
Att jobba mentalt med pussel, spår och liknande är bara roligt. :)
Förstår ju självklart att det är mycket individuellt, men ja. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[elmaek]
1/21/14, 7:06 PM
#9

#8 På sommaren blir det nästan 2-3 timmar ute och det gör min hund nöjd :) Lite svårare nu på vintern, hon är mer rastlös men försöker vara ute 1 timme/dag.. det är så individuellt!

Cahira
1/21/14, 7:18 PM
#10

Man märker om hunden är harmonisk och nöjd eller energisk och dryg av överskottsenergi. Man kan gå väldigt bra efter det både på mentala och fysiska delen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Chinesecrestedlover
1/22/14, 12:59 AM
#11

Hej!

Måste bara lägga mig i lite… angående när man ska klä på, härda etc. 

Det beror otroligt mycket på individen och att säga att när de skakar så betyder det inte att de fryser är fel, det finns andra orsaker absolut men de kan skaka för att de fryser. 

Jag har två väldigt nakna och väldigt frusna hundar och att inte klä dom när de tydligt visar att de fryser (oavsett temperaturen ute) anser jag vara fruktansvärt elakt. De kan frysa väldigt om det blåser t.e.x. och då spelar det ingen roll om det är sommar, fryser de så fryser de och de lär man sig att se på just sin/sina hundar. 

Har sett hundägare till andra raser som boxer, labrador, golden et.c. som borde ha klätt sina hundar (-15 grader och snö… för några år sedan), de fick köldkramp gång på gång under varje promenad jag gick med dom (jobbade på ett hunddagis under en kort period)… varför denna ovilja att klä sina hundar (i detta exempel sätta på skor) så att de slipper frysa? Förstår verkligen inte varför det skulle vara snällare att låta dom pipa och skrika för att det gör ont eller krypa ihop och huttra (skaka…) för att de fryser, istället för att klä dom så mycket som just den individen behöver och sedan låta även hundarna vara ute och röra sig utan att frysa hela tiden. 

Cain min ena hund äääälskar snö, han blir jättebusig och ska gnugga sig mot snön så fort han får chansen… men bara om han har ordentliga kläder och skor på sig, han är väldigt naken (grad 1) och är väldigt frusen av sig. Utan tillräckliga kläder vill han inte gå, bromsar och vill gå in och får en konstig gångstil som liknar en sönderavlad schäfer. Mina föräldrar trodde att de kunde slippa ta på skor då de skulle ut på en skogspromenad för ett par år sedan… men de fick vända hem från skogen (åkte bil dit) och sätta på honom skorna, han ville inte ta ett steg utan, men med skorna på gick han på och kunde njuta av en vinterpromenad.  

Förra vintern trodde jag att jag kunde strunta i skorna på Sookie då hon bara skulle ut snabbt (rumsrenhetsträning) och kissa men hon lyfte tassarna och skrek som en stucken gris… så hur mycket de fryser är väldigt individuellt…  lyssna på just din hund. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Kaffekopp99
1/22/14, 8:48 AM
#12

Hej! Jag tycker att tanken på att härda en nakenhund för att vänja sig vid kyla är horribel och jämställd med den gamla seden att man skulle härda barn så de blev starka genom att duscha dem i iskallt vatten etc. Bort med det! Blåser det eller är kallt tar man på kläder, olika typer av kläder beroende på väderlek. På sommaren kan det bli kallt om man sitter i skuggan även om det är varmt i solen, då kan en t-shirt vara skönt. Fryser jag så ser jag till att hunden inte heller fryser. Vill jag gå ut i shorts och linne nu? Nä! -->Så då får nakenfisen ha overall. Tycker man att det är pinsamt med kläder har man valt fel ras/fel CCD. PP behöver aldrig kläder, det är om det ösregnar som hon får täcke. En PP är bättre för klädeshatare.

Kaffekopp99
1/22/14, 8:50 AM
#13

Skakandet kan bero på stress, oro, upphetsning och brukar bli bra om hunden blir trygg. Skakandet betyder alltså inte "fryser" per automatik.

Annons:
[elmaek]
1/22/14, 8:56 AM
#14

Att en CCD Hairless skakar utomhus beror i de flesta fallen på att det reglerar sin kroppstemperatur att INTE börja frysa. Sen om det är stressande saker i närheten är en annan femma. Men står ni ute, det är inga människor eller hundar ute eller läskiga saker, på ödemark och hunden skakar om det är små kyligt ute så är det pga att hunden reglerar sin temperatur för att inte börja frysa.

Betthina
1/22/14, 9:22 AM
#15

Hur kan ni argumentera emot mig när ni skriver Precis som jag menar fast med andra ord? 
haha men det är bra att BlossaTossa får mitt tips i andra ord också, en bra pedagogik enligt många :)

http://thinisens.blogg.se

[elmaek]
1/22/14, 9:27 AM
#16

#15 Om du menar mig så har du fel, jag argumenterar inte mot någon. Jag hade inte läst din tidigare kommentar då jag i all hast bara skrev det jag skrev i #14 då jag läste #13 inlägg.

Tillägg: Jag ville bara ge mer information till TS om hur nakenfisarna fungerar, ville absolut inte skapa drama eller nåt utan bara ge information så hon är medveten.

Betthina
1/22/14, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Okej, en gång för alla ska jag förklara:
Huden ska och måste härdas precis som människan härdas. 2 plusgrader på hösten är kallare än 2 plusgrader på våren, vi härdas. Jag menar inte att kasta ut hunden naken i -82 grader så man får in en isbit som måste ställas framför öppna spisen. Men att succesivt ta ut hunden utan kläder på hösten och inte skynda med att ta på kläder för tro det eller ej så har samtliga hundar mer härdad hud än vi redan från början. De nakna förr hade kraftigare hud och klarade mer, varför? De var tvungna att härdas, de var tvungna att anpassa sig själva. Det är först på senare tid det har överproducerats hundkläder. Missförstå mig rätt: jag tycker det är bra med kläder, jag har själv kläder till min nakna.  Och att påstå att jag tycker det är pinsamt med kläder är ju bara idioti. Jag har kunskap och erfarenhet sen långt tid tillbaka och har studerat Chinese Crested Dog under många år vilket ger mig själv bekräfelse på att jag vet. Med det sagt kan jag säga att hundar skakar inte för att de fryser, ett tydligt tecken på att de fryser är om de växelvis lyfter på benen. Skakandet är för att inte börja frysa, för att behålla värmen. 

Detsamma gäller pälsade hundar: en hund har lätt att hamna i ständig fällning när den går med kläder. En hund som fäller ständigt visar obalans i koppen. Alltså en icke helt frisk hund. En obalans i kroppen som kommer av felaktig behandling och skötsel av hunden. Alltså, ni som låter hunden gå klädd ständigt riskerar att göra er hund sjuk!

Om man vänjer hunden vid kyla, lite i taget i korta omgångar, härdas hunden och kommer senare inte bli lika frusna, denna process bryts när man låter hunden ha kläder.

Jag hoppas jag har gjort det tydligt nog nu och att ni äntligen förstår min mening och syfte med att härda huden på både nakna och pälsade hundar. Och återigen: jag har kläder till min nakna och tar på honom om jag vet att vi kommer vara ute länge eller stå still en längre stund eller om det är sjuhelsikes (under ca -15° vinstilla) kallt.

http://thinisens.blogg.se

Betthina
1/22/14, 9:47 AM
#18

#16 nej inte dig:)

http://thinisens.blogg.se

[elmaek]
1/22/14, 9:49 AM
#19

#17 Sen får vi inte glömma att alla är individer. Bara för att kanske 15 eller 100 CCD klarar av att vara utan kläder betyder inte att alla klarar att vara utan kläder. Min tjej klarar inte av att vara utan kläder, man får läsa av sin hund istället för att förlita sig på vad andra människor säger. Det som funkar för din hund kanske inte funkar på min hund eller någon annans.

Det är härligt att du delar med dig av din kunskap, men jag t.ex läser hellre av min hund och anpassar kläder till hur hon mår och fungerar :)

Betthina
1/22/14, 9:53 AM
#20

Absolut! Alla är individer och det har jag inte sagt någoting om heller. Jag har sagt att huden måste härdas. Min nakna som nu är 2,5år har härdats succesivt och Han klarar av att vara ute naken i minusgrader. Sen har jag sagt att hunden visar inte att den fryser genom att skaka utan genom att växelvis lyfta på tassarna. Jag har inte nämnt någonting om att alla hundar måste vara utan kläder vid exakt -10°.

http://thinisens.blogg.se

Annons:
[elmaek]
1/22/14, 9:55 AM
#21

#20 Jag ville bara påpeka det, mest för TS skull också så hon liksom får mer inblick i allt detta med CCD :) All kunskap är bra att få, med andra ord. 

Men precis.. skakningar beror mest på att reglera temperaturen i kroppen, om inget annat är i närheten som gör hunden orolig. Och det där med tassarna stämmer så bra så, Molly lyfter ofta på tassarna när vi är ute nu på vintern!

Cahira
1/22/14, 4:19 PM
#22

Vill bara tillägga att muskler är muskler oavsett vad dom sitter på. Funkar precis likadant på en människa, häst, hund eller råtta. Muskler spasmar för att öka blodtillförsel och för att därmed hålla sig varm bättre. Så vi huttrar för att inte frysa med, men vi upplever ändå som att vi fryser när vi kommit till det stadiet.

Så att säga att hunden inte fryser vet jag inte om jag håller med om, men att de skakar för att hålla värmen stämmer, för så är det på människor med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Betthina
1/22/14, 4:21 PM
#23

Hunden skakar för att hålla värmen, människan skakar för att hålla värmen. vad är det som är oklart?

http://thinisens.blogg.se

Cahira
1/22/14, 4:45 PM
#24

Var ju det jag sa?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
1/22/14, 4:51 PM
#25

#23 Det som skapade argumentationen var ordvalen "härdar" och "vänja sig vid vårt klimat". Ingenting annat!

Den här tråden skapades av en CC-intresserad novis och då är det, ärligt talat, inte helt passande att skriva "hunden måste vänja sig vid vårt klimat". Som sagts i kommentarer så är det alltså en fråga om var man bor i landet och hur de individuella skillnaderna hos våra hundar ser ut.

Att inte pjåka är inte en fråga om blåst och kyla, utan om små hundar över huvud taget, precis som du själv skriver i en av dina kommentarer. Små hundar är lika mycket hund som stora hundar! Konstigare än så är det inte med den saken och nakna hundar är nakna.

Nude .. med en önskan om att diskussionen väder/kläder avslutas här och nu, eftersom inlägget i sig inte innehåller den frågan. Skämtar

Det finns en hel tråd om saken i inlägget "Anklagad för djurplågeri".

Betthina
1/22/14, 5:09 PM
#26

#24 vilket jag också har sagt nu och innan.

#25 Är det fortfarande oklart efter att jag förklarat vad "härda" och "vänja sig vid vårt klimat"? De måste anpassa sig och det står jag fortfarande för för så är det. Men varje hund och individ går det långsammare eller snabbare för.

http://thinisens.blogg.se

Upp till toppen
Annons: