Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 10814 ggr
Kaffekopp99
2014-01-19 07:10

Hudproblem naken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Min naken har haft "oren" hy "jämt" enligt förra ägaren. I höstas var det extremt, var till vetten och fick penicillin då. Diagnos: djup pyodermi. Bakterier har kommit in genom ett sår och det blir infektion djupt i huden/under huden. Sedan blev hon bättre men nu är hon helt full av akne på frambenen och lite här och där på resten av kroppen. Finnarna stramar och gör ont så hon gnager på dem och det blir sår. Pormaskarna fick jag bort redan innan veterinären men bölder/finnar har alltså kommit tillbaka :( Det verkar vara hormoner och speciellt före löp(?). Ska man hålla på med penicillin vid varje löp i all framtid? Någon annan med en hund som får akne? Jag tycker så synd om henne! Flera gånger har hon gnagt hål på huden och fått ha kompresser eller bandage för att inte komma åt. Nu klev hon på något i snön i förrgår också och fick ett fult sår med en böld som var infekterad på ena tassen/böjen mot underbenet så nu är det väl igång igen med hudinfektion/pyodermi. :( stackars! Bilden: pormaskar före/efter Varning för äcklig bild!

Annons:
Fjordell
2014-01-19 07:21
#1

Finns fler hudproblem som blossar ut i samband med löp, och då löses ofta situationerna till stor del/i princip helt med kastrering, så det är ett snabbt råd från en som inte alls är kunnig på nakenhundsfronten.

[elmaek]
2014-01-19 08:43
#2

Vad äter hon för mat? 
Vad smörjer du in hennes hy med? 

Det här kommer bli långt, håll i hatten! 

Maten
Kör du på t.ex spannmålsbaserat foder kan du räkna med trubbel för hyn om din hund har känslig hy, en del nakenfisar klarar sig på spannmål en del inte. Så fundera på färskfoder om du vill det eller så kollar du efter ett torrfoder UTAN spannmål (ris kan gå bra, ris är bra för känsliga magar) som t.ex Acana, Orijen, The Taste Of Wild, Standardt är några exemplar. Du får kolla noga vad du vill ha i din hund, de tre första jag skrev innehåller för mycket för min smak men ville ge tips om dom i alla fall.. ett enkelt sätt att se efter så rent foder som möjligt, som ska likna färskfodret så bra som möjligt. Sedan kan du utgå efter lamm-, lax- och/eller kycklingfoder, brukar vara kanon för känslig hy. En del hundar tål inte kyckling dock. Jag har Standardt Mild (lammfoder) till Molly, jag är nöjd men det är jag det! 
Laxolja bör du inskaffa dig och hälla på maten en gång/dag. 

Så.. inget spannmål alls, ingen havre eller vete heller. Ris går bra. Kolla efter lamm, lax och/eller kyckling om du ska ha torrfoder, och så få innehåll som möjligt i fodret. Kolla in Standardt och ha det fodret som mall på bra innehåll, enligt mig. Eller så kollar du in färskfoder. VoH mådde Molly bra av, hon är känslig lite överallt hon. Och så laxolja! Lax är bra för känslig hud.

Huden
Aloe Vera Gel. Så hög halt som möjligt, så smörjer du in henne efter bad och på torra partier. Så enkelt var det :) Världens bästa gel! Har du en tratt hemma så sätter du på henne tratten i en timme medan gelen lägger sig fint, så hon inte slickar i sig gelen!

Kaffekopp99
2014-01-21 08:30
#3

Jag har provat fler foder: Doggy, Musch (barf), Eukanuba, Royal. Nu köpte jag precis ett från Husse för känslig hy (med laxolja i). Puffen har också problem med rinnande ögon så jag tror att Doggy som alltid står framme (även när jag barfat) är dåligt för dem båda. Jag använder PyoDerm mot pormaskarna, på ryggen blir det som en "sadel" av pormaskar som är under huden, det hjälper mot dem. Använder KeratoLux på hela kroppen varje vecka. Använder balsam i crest, svans och sockor. Spritar finnarna med en tops som jag doppat i sprit och håller mot dem en sekund. Smörjer med Aloe Vera Gel efter bad och varje dag. Tvättar kläderna hon haft varje dag. Använder inte kläder hela tiden så huden får luftas. Det känns som att jag gjort "allt". :(

Kaffekopp99
2014-01-21 08:35
#4

Tillägg: Någon enstaka finne eller lite pormaskar kan jag leva med :) det stör inte henne och det är inte så farligt. Det som jag HATAR är när hon får finnar på benen och de gör ont på henne, huden är så tunn och det stramar och gör ont, då gnager hon bort dem och sen slickar hon så det blir sår :( Det är hemskt att se och jag oroar mig för infektion i såren. Så jag lägger om såren och försöker förekomma henne och tömma finnarna innan hon börjar gnaga, så hon har ofta kompresser och bandage runt frambenen, eller en tunn babypyjamas med långa ben. Så hon inte kommer åt. Ibland har jag trott att hon gnager på ett ben, och så var det hennes eget :( Har tid hos vette om 10 dagar..

[elmaek]
2014-01-21 14:28
#5

Jag hoppas veterinären gör susen :) 

Doggy är inte direkt det bästa nej, prova ta bort det! :) Doggy använder bara jag som godis.

Att se resultat av foderbyte kan ta allt från en månad till ett halvår, kroppen måste renas på all s.k gift från förgående foder som hunden bär på! 

Annars har du ju faktiskt gjort allt du kunnat, så hoppas veterinären som sagt gör susen!

Om du har en tratt så kan du alltid sätta på henne den så såren/finnarna får vara ifred.

Upp till toppen
Annons: