Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 2268 ggr
Spiritinthesky
2014-01-08 18:44

Trött & irriterad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nakenfis har blivit hiskeligt jobbig att ha med sig utomhus. Våra mysiga promenader är som bortblåsta och nu beter hon sig som ett litet hårlöst monster. 

Hon gnäller, studsar, skäller och springer. Hon beter sig faktiskt som att hon är totalt livrädd och när hon ser en människa börjar hon skälla helt hysteriskt och det är omöjligt att få tyst på henne. 

Går jag med henne mitt på Storgatan är det inga problem, inte ens om vi möter hundar. Men när vi går där vi bor, ett område strax utanför stan blir hon galen när hon ser en människa med eller utan hund. 

Det är inte alls kul att gå ut tillsammans med henne längre, och man drar sig för promenaderna på dagtid som alltid slutar med hysteriska anfall som totalt tar bort fokus på att göra sina behov. 

Hon är 6 månader gammal och detta startade för ca 3-4 veckor sedan.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Intehärutandär
2014-01-08 20:09
#1

Det låter som om hon gått in i tonåren (unghund) och mött spökåldern. Spike började skälla, gruffa åt småsaker då, som att folk gick förbi utanför, saker trillade ner, en rap vid matbordet, en vindpust osv. Det går över precis som med barns trotsåldrar, så länge man är mest envis med att lugna och korrigera.

zmulan
2014-01-08 21:27
#2

Skulle precis svara samma sak!! Våran lilla skit är där oxå!! En liten harig en just nu!!! =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Bjallstal
2014-01-09 00:46
#3

Har en slyngel här hemma med, haha han är hemskt just nu ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cahira
2014-01-09 05:42
#4

Jag skulle ignorera det mesta så man inte belönar/matar beteendet, utom det allra värsta som kräver tillsägning förstås. "Du vet bättre än så, nu går vi". 

Se det från den ljusa sidan, hunden tröttar ut sig själv! ;) Skämt åsido, mer motion, mer hjärngympa. Det är nog spökålder och eventuellt första löp på G. Tonårstiden kräver dom små lymlarna enormt mycket för att förbränna den där klådan i musklerna som växer. 

Men, det går över! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[_annaH]
2014-01-09 11:11
#5

Ignorera! Det är de enda jag kan säga. Min började så, och jag sa nej och försökte träna bort det. Men varje gång jag gjorde eller sa något så verka han bara bli värre. Så jag började ignorera, och han slutade så mycket fortare och även han ignorera efter en stund! Ibland skäller han på nån och ibland inte men beror på hur människorna vi möter ser ut också :). Speciellt om han inte ser ansiktet på dom eller om de går konstigt då reagerar han direkt.

Spiritinthesky
2014-01-09 11:16
#6

Människorna vi stöter på tycker ju att jag är Världens lustigaste hundägare som går och tittar på molnen medan tosan hoppar runt och skäller hysteriskt.. Hon struntar ju också blankt i mig, spelar alltså inte henne någon roll om jag ryter till eller tittar på molnen.. :/

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Cahira
2014-01-09 19:49
#7

Det går över. :) Hormoner sprutar ur öronen på henne just nu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Betthina
2014-01-20 18:40
#8

Ignorera absolut inte beteendet! Har läst att många gett dig det tipset men gör inte det. Det kanske blir bättre i några fall men absolut inte i de flesta fallen.
Fixa uppmärksamheten på annat håll istället :) Ha med godis och varenda gång (helst innan hunden börjar skälla och ha sig) så ta fram godis och busa. Till sist lär hon sig att när hon ser en hund eller människa är det du som är roligast. Lär henne skvallra! "Matte! matte! där är en hund/människa" :) Du får en trevligare promenad och bättre uppfostran som hunden förstår :) 
Lycka till!

http://thinisens.blogg.se

Spiritinthesky
2014-01-21 14:03
#9

#8 nej jag insåg också ganska fort att det inte fungerade att ignorera. Detta beteendet gick över på en handomvändning och det är inga problem alls längre! Hon är superduktig och öppnar inte munnen i onödan. Lustiga tonåringar :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Betthina
2014-01-21 15:12
#10

#9 va skönt att det är bättre nu :) haha ja tonåringar är tonåringar, väldigt lustiga ;)

http://thinisens.blogg.se

[_annaH]
2014-01-21 19:41
#11

#8 Fast du kan ju inte säga att hon inte ska ignorera eller att man inte ska göra det. För det är faktiskt en metod som funkar för väldigt många, inklusive mig. 
Men alla måste testa vilka metoder som funkar för hunden. Och då kan det vara bra att testa att ignorera beteendet. Och funkar det inte ja då är det bara att gå vidare med nästa metod. 

För min hund så funka det bara med att ignorera för varje gång jag försökte avbryta beteendet osv så blev han värre. När jag ignorera så sluta han, vilket han inte gjorde med de andra metoderna.

Cahira
2014-01-21 19:45
#12

#11 Håller med, vissa beteenden är bara för att se om man kan få uppmärksamhet. Man får testa om sin egna hund är en av dessa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: