Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 1940 ggr
Fridaaaa
2014-01-07 21:59

Hur ofta bada?

Läste att man ska bada kineser 2-4 gånger/månad, beroende på hunden. Gällde både puff och naken,
På Chinese cresteds sida, så står det 1 gång/vecka,

Men hur märker man att de måste bada?
Tänker, Roxy är ju korsning med papillon, och de ska ju bara badas vid behovs. Så svårt att veta hur ofta jag bör bada henne.

Märks det på pälsen, eller hur märks det? (tänker på puff-päls) 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cahira
2014-01-08 04:27
#1

Hörde ett bra tips på youtube en gång. "Om hunden tovar på dag fyra så badar du på dag 3." Vissa säger att pälsen bara ska borstas blöt så jag brukar ha en sprayflaska med tovutredningsmedel i vatten under tovutredning/borstning för att inte torka ut huden så mycket. :) 

Föna snustorrt efteråt så slipper du fukttovor efter slitet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-01-08 08:44
#2

#1 Har badat henne en gång sedan jag fick hem henne, hon är 3½ månad nu. Men hon får inte direkt tovor men pälsen är lite jobbig ändå att dra genom kammen, kanske behöver badas relativt ofta då?

Tack för tipset, fönade henne sist, ingen hit tycker hon haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
2014-01-08 12:47
#3

Jag badar min håriga naken en gång i veckan. Väntar jag någon dag efter en vecka så kommer finne efter finne och massvis med pormaskar. Pälsen blir även "äcklig" eller vad man ska säga. Den blir som "dreads" och håller inte ihop. Dessutom blir det små tovor samt väldigt svårt att kamma ur pälsen. 

Jag skulle testa o bada henne 1 gång i veckan. Du märker nog rätt fort om pälsen blir bättre eller inte :). Eller bada varannan vecka. 

Dexter gillade inte heller att bli fönad i början, han tyckte det va riktigt läskigt men körde med lågt varv i början och ökade. Nu sitter han mest och "tjurar" när jag fönar, huvudet ner mot marken och tittar inte sen på mig haha.

Cahira
2014-01-09 05:39
#4

Valppälsen är väldigt ullig och puffar fäller valppälsen runt ca 1 års åldern, även känd som tovåldern eftersom det som släpper gärna tovar sig. Då man får kämpa som värst, tills dess är det mest bara som sätta in vanan och träning. :)

Papilloner brukar kräva mindre pälsvård, så du märker nog vilken kvalité hon får vid ca 1 års åldern. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-01-09 10:47
#5

#4 Ja papillon kräver ju inte alls mycket, inte hennes pappa i alla fall 🙂 Borstar henne lite då och då nu, hon vänjer sig mer och mer, får testa att bada henne 2 gånger/månad till en början och se,

tack! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Betthina
2014-01-20 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Själv har jag en naken och har bara haft nakna och på de brukar jag känna på huden. Är de feta i huden brukar jag dusha dem. Om det inte är vinter för då behöver de fettlagret. Kan dröja 2-3 månader mellan dusharna under vinterhalvåret. 
Tål att tilläggas att mina nakna aldrig haft några hudproblem :)

http://thinisens.blogg.se

Annons:
Voli
2014-01-20 23:59
#7

Frida - Jag hade badat henne en gång varannan vecka, dels för hon får lära sig situationen och hantera den och då kan du även hitta ett shampoo och pälsbalsam som är perfekt för dig och hunden utan att den ska vara jobbig att kamma igenom:) Söta roxy <3

#6 Ååååh jag döööör vad söööt!:)

Med vänliga hälsningar, Emmy Persson

www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..

-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!Blomma

Fridaaaa
2014-01-21 13:02
#8

#7 Ja jag hade tänkt att testa det och se. Bada henne innan läggdags så hinner hon torka helt till morgonen sen 🙂
Får träffas någon dag med voffsingarna ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Betthina
2014-01-21 13:18
#9

#7  tack vad glad jag blir :)

http://thinisens.blogg.se

Voli
2014-01-21 20:40
#10

#8 Ja verkligen, kör ni förbi så hooooojta :D <3

#7 hihi sant :d

Med vänliga hälsningar, Emmy Persson

www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..

-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!Blomma

Fridaaaa
2014-01-21 20:45
#11

#10 Jajamen! ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: