Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 11119 ggr
Fridaaaa
2014-01-04 18:57

Börja raka i ansiktet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När har ni börjat att raka era i ansiktet?

Våran tös är ju korsning med papillon, men känner att det nog kommer att behövas, då viss päls har börjat irritera lite vid ögonen och så. Hur går man till väga och vad för apparat (till rimligt pris) rekommenderar ni?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cahira
2014-01-04 21:21
#1

Andis och Oster brukar folk tycka mycket bra om. Köp bra skär och jag rekommenderar en som har sladd så inte batterierna dör halvvägs. Du kan börja raka direkt. Tror hon skulle bli supersöt nedrakad. ❤️

Om du tänker klippa powder puff style så är detta en rätt så bra instruktiv video. :) http://www.youtube.com/watch?v=_J5ayFJcVfU

Lycka till! ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
2014-01-04 21:35
#2

Jag började direkt jag fick hem henne. Det är ett rent h*lvete i början, då det såklart är obehagligt och låter konstigt. 

Babysteps är vad som gäller, lite i taget och belöna. Börja nere vid halsen, det är inte lika obehagligt.
Det tog ett par månader innan jag fick raka nospartiet på henne, men nu är det inga som helst problem.

Jag har en sladdlös Moser, men som laddas med sladd.

// Sofia

Cahira
2014-01-04 21:38
#3

Ja det glömde jag säga.. i början fick jag klippa Ixxis nosparti med sax över morrhåren för vibrationerna i morrhåren är jäääätteläskiga. Om man klipper dom kort med sax först så ska det gå lite bättre. Hon ryggar fortfarande över morrhåren men inte lika illa som det var i början.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
2014-01-04 21:40
#4

Ja precis, och jag började med att sätta på ett munstycke på rakapparaten typ 3mm. För att det inte skulle bli FÖR fult och tufsigt i början :P

// Sofia

Fridaaaa
2014-01-04 21:55
#5

Ja jag tänkte att det skulle vara främst kortare just nu 🙂
Men då är det bara att raka rakt över morrhåren med? Känns konstigt att behöva göra det 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-01-04 21:57
#6

Jodå du rakar av morrhåren men det kittlas av vibrationerna så det brukar bli en hel del sprattel tills de vant sig. Morrhåren växer fortare än pälsen så de kommer sticka ut väldigt snabbt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
2014-01-04 22:00
#7

#6 Okej 🙂 Bara jag som är ovan hihi
Får fråga svärmor om jag får låna hennes eller om jag åker i veckan och köper en egen 🙂
Tror det underlättar för henne om jag rakar ner i ansiktet nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-01-04 22:00
#8

Och om öronen håller på att trilla och du vill ha dom stående kan du raka öronen tills tandlossningen är över så brosket hinner byggas upp innan det bär tyngd. Men det är såklart valfritt. :) Kan även klippa bort lite på insidan öronlappen för att minska tyngd men behålla behåringen. Men är som sagt valfritt och smaksak. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-01-04 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Öronen står ibland, hänger ibland hihi
Ja jag har hört med att det ska hjälpa, se hur jag gör, charmigt vilket som 🙂 Du ska se hennes ena bror haha han är större än henne och betydligt större öron men de står rakt upp hela tiden xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-01-04 22:04
#10

Men gud. ❤️ Verkligen ursöt blandning måste jag säga!😍 Ja charmigt oavsett, men man vet aldrig vad folk föredrar själva. ^_^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-01-04 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 hihi 🙂 Jag gillar i för sig uppåtöron men hon är så charmig i både och 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
2014-01-04 22:08
#12

Du kan raka på insidan av öronen, det gör jag :)

// Sofia

Fridaaaa
2014-01-04 22:11
#13

#12 Ja det kommer jag att behöva göra, börjar bli pälsigt där :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Roxie
2014-01-04 22:31
#14

Har även ryckt hår i hörselgångarna, behövs nog på din tuss också :)

// Sofia

Fridaaaa
2014-01-04 22:33
#15

#14 Ja det lär behövas 😛 Vi får fixa i hörselgångarna på våran sankt bernhard med.🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

angelika1961
2014-01-05 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har en lasha apsho henne klipper jag trimmar till henne runt nosen så att ögonen blir fria, det kan du göra med en mindre sax. Min nakenhund köpte jag en dyr sak till men den var inget bra så jag köpte en trimmer som killar har runt muschan jätteliten och går på batterie men fungerar jättebra, den accepterar han. Den fanns på mediamarket och kostade 190kr.  Nakenhunden ska ju vara slät i ansiktet, men din hade massor av hår på hela kroppen så den skulle jag endast klippa ned så den inte får irriterade ögon. Angelika

Fridaaaa
2014-01-05 10:28
#17

#16 Ja jag ska inte raka det helt kalt som det är på nakisar 🙂 Utan få ner det kortkort för att underlätta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bjallstal
2014-01-05 13:17
#18

Har åkt och fått min puff rakad i ansiktet av en bekant som föder upp ccd:s sedan jag fick hem honom :) Han brydde sig bara de första 2-3 gångerna, men nu sitter han helt still :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fridaaaa
2014-01-05 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Rakade lite idag, hon var lite rädd för den men satt still sen, fick mycket beröm när hon var duktig såklart 🙂
Övning ger färdighet! hihi
Nu ser hon verkligen ut som en puff xD

Vänster sida

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-05 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Höger sida 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2014-01-05 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-01-05 21:43
#22

Hon är så söt 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
2014-01-05 21:44
#23

Haha, så gulligt i början när det är ojämnt och hackigt. Våran skrutt hade ett tag rakad hals men fluffig nos :P

// Sofia

Fridaaaa
2014-01-05 21:58
#24

#23 Haha ja det fick bli så 😛 Man lär sig med tiden hihi
Aw charmigt 😉

Hyfast nöjd ändå, för att vara första gången. 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
2014-01-05 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här är en bild på hur hon såg ut när jag började raka henne. Här ser du också hur jag rakat insidan av öronen, så de blir lättare :)

// Sofia

Fridaaaa
2014-01-05 22:55
#26

#25 Vad charmig! 🙂
Ja öronen ska jag ta sen, ville inte ta mer än nödvändigt idag 🙂
Din hund är så himla charmig!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roxie
2014-01-05 23:10
#27

🙂

// Sofia

Annons:
Upp till toppen
Annons: