Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 2336 ggr
rebornmom
2013-12-21 22:57

Tillskott?

Vad ger ni era hundar för tillskott?

Min lille Maximus äter Doggy torrfoder och snacks så som leversnittar, dentastix, mm. 

Fick hem honom i torsdags så undrar fall han behöver mer än det?

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

Annons:
Kaffekopp99
2013-12-22 08:31
#1

Hej! Är det en naken eller en PP du har? Nakna kan må bra av ett foder med mindre protein, som tex Doggy. Inget tillskott behövs om inte veterinär säger så. Veterinärer och zoo-butiker försöker ofta sälja på en andra märken och kan vara både tjatiga och få en att känna sig "sämre" som djurägare för att man ger ett billigt foder typ Doggy. Men min erfarenhet efter att ha blivit pålurad alla möjliga sorter är ändå att för hyn på den nakna är Doggy bäst. Färskfoder etc har gett akne och mer pormaskar. Däremot är det extra viktigt för de nakna med sin tandstatus att få lära sig gnaga på ben redan från start. Varning för ben av råhud. Dogman menar att deras ben inte innehåller kemikalier men i övrigt kan benen vara ordentligt preparerade med sådant från processen då man skiljer läder från restprodukt som blir hundben. PowderPuff mår däremot bättre av ett foder med mer protein. Jag har både en naken och en PP så jag löser det så att jag ger Musch färskfoder, PP får då tre "köttbullar" men naken får bara en. De märker inte någon skillnad utan tror de får lika mycket. Min PP rinner ur ögonen och det har hjälpt med färskfoder. Även har jag ben åt henne och har haft extra kalk på maten, ögondroppar med mera. Torrfoder står alltid framme och naken går och knaprar det medan PP mest väntar på musch.

Hildgrim
2013-12-22 08:55
#2

Värt att notera att många nakenhundar faktiskt får bättre hud av råkost. Så att inga blir avskräckta av #1 och inte törs prova. Jag bytte till råkost direkt när jag gick hem våran nakenfis och hon har alltid haft jättefin hud. :) Får ofta höra hur len hud hon har, framförallt från andra nakenhundsägare. Så min erfarenhet av råkost är jättepositiv.  

Om en hund är känslig för protein finns det bättre sätt att sänka proteinhalten genom att tillsätta mer grönsaker. Jag tycker sammansättningen i Doggy är under all kritik och jag skulle nog inte rekommendera någon att ge sin hund huvudsakligen spannmål. Då är grönsaker mildare/bättre för en hund. :)

[Nude]
2013-12-22 10:19
#3

Ställer man en fråga, får man ofta lika många råd som svar…, så här kommer jag med ännu ett. 😉

Jag håller med om att Doggy inte är att rekommendera. Dock finns det hundar som lever ett långt och fullvärdigt liv på det (enligt min veterinär). Själv skulle jag inte chansa.

Jag ger min nakenhund, Sylvester, Eukanuba sensitive skin som innehåller protein baserat på fisk och ägg. Det betyder att halten Omega3 är högre än i andra foder. Dessutom ger jag honom varje morgon ett tillskott av  Viacutan (Omega3 för hundar som jag köper hos vet.) // Den här kombinationen ger honom en fantastiskt mjuk och len hud och välsmorda tassar. Även veterinären fascinerades av hans sammetslena kropp!

Om du med leversnittar menar de som inte kostar många kronor, så innehåller de socker. Jag läser alltid igenom innehållsförteckningen när jag köper belöningsgodis. Står det socker ställer jag tillbaka förpackningen i hyllan. Du kan läsa om bra godis här.

Dentastix är "mat". Du kan läsa om tandvårdsprodukter här.

Fridaaaa
2013-12-22 10:37
#4

Inget. Ger färskfoder, spannmålsfritt. Så hon får i sig det hon behöver.
Hon får äggula 2 gånger/vecka på maten också.

Som godis får hon malda pinnar (de med vit "hud" är inte så bra, finns artikel om det på nätet) eller annat med kyckling helst på, minns inte riktigt vad de heter nu, itne haft henne så länge så har inte testat så mycket olika på henne.

Dentastix är en myt att de är bra för tänderna, allt för att sälja.
Bättre med naturliga ben.
Doggy och resten av torrfodrena i matbutiker är inga vidare vidare foder (möjligen standart som många har). Burkmaten ska vi inte tala om…. Det står att de är helfoder men nä skulle aldrig kalla dem för det, falsk marknadsföring helt enkelt i mina ögon

Rekommenderar färskfoder, barf eller ett torrfoder med så lite spannmål som möjligt i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
2013-12-22 14:59
#5

Jag vill bara säga mitt om just foder, färskfoder som torrfoder 🙂 Huvudsaken ÄR att hunden mår bra, det är prio nummer ett. Sedan kan protein orsaka klåda (av egna erfarenheter också). Så ett foder med max 21% proteinhalt brukar jag gå efter, det är vad min tjej mår bra av i alla fall! 

En annan sak att tänka på är att se till att kötthalten är hög, mer kött än spannmål (helst inget spannmål alls, ris är nog den enda jag personligen kan acceptera). 

Jag var så fast vid färskfoder förut men efter mycket om och men inser jag att huvudsaken är att hunden mår bra, vad det än handlar om för foder.

Fridaaaa
2013-12-22 15:01
#6

#5 Risk är dock inget spannmål.🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[elmaek]
2013-12-22 15:02
#7

#6 Haha det är sant! Inte så bra att skriva när man är jäktad, tack för rättningen!

Fridaaaa
2013-12-22 15:03
#8

#7 🙂 Lätt hänt, vet själv hur det kan bli ibland haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
2013-12-22 15:51
#9

Ris är visst ett spannmål. "De vanligaste sädesslagen som odlas i Sverige är vete, korn, havre, råg och rågvete. Som spannmål räknas också majs, ris och hirs."

http://www.lrf.se/Mat/Svenska-ravaror/Spannmal/

Till topic: Jag kommer ge extra fiskolja hela livet för omega 3. Fram till tandömsningen är över kommer jag även ge extra kalk. :)

Fridaaaa
2013-12-22 18:37
#10

#9 De ställen jag sökte på nätet så stod det "spannmål och ris", alltså inte ris inräknat i spannmål.
Stod på flera olika sidor, konstigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaffekopp99
2013-12-23 09:54
#11

Jag vill förtydliga mig lite.. Alla hundar är individer så bara för att min nakens hud mår bra av torrfoder betyder det inte att alla nakna ska ha Doggy. Jag har alltid köpt de dyrare foder som finns och rynkat på näsan åt mataffärs-foder, men på den hund ÄR det så att billighetsfodret är bäst för hennes pissjobbiga hy. Och det är mkt spannmål i Doggy, vilket varit det jag förut tyckt varit fel. "Hundar ska inte käka spannmål" har jag tänkt. Men man lär sig genom livet och många saker får man äta upp. Är dock trött på att smyga med Doggy-säcken pga att andra (sådan som jag var förut) tittar snett. Denna hund ska ha mer spannmål än mina andra så jag gör det som passar henne, även om jag önskar att hon ätit ett bättre foder. Puffen äter allt man sätter fram, naken är mer kräsen. Jag har alltid halv-barfat mina hundar, det har funkar jättebra men nu har jag alltså dragit ner på barf åt naken, hon märker det inte men hon får mycket mindre barf än förut. När hon bara fick Musch blev det så mkt finnar och pormaskar att det bara funkade inte. Puffen däremot har fått 4Friends torrfoder och Mush. Det har varit kanon för henne, ögonen har slutat rinna och hon är piggare. Finare päls mm. Summan av allt babbel är att det varierar så mycket och man för hitta det foder som passar. Med ett bra foder behövs inget tillskott förutom då ben att gnaga på. Edit: Orkar inte ändra alla stavfel :) Skriver på telefonen.. Men MED FÄRSKFODER / BARF så har jag slarvigt kallat det samma sak.. Jag byter lite mellan "korvar från frys", Musch och vanligt kött från matbutik. Ben från zooaffär, slaktben osv

[Nude]
2013-12-23 10:04
#12

#11 Bra skrivet, Kaffekopp99.

I alla frågor kan vi bara tala om vad som passar oss och våra hundar. Vi kan aldrig hävda att just vårt sätt är det bästa. Jo, för vår egen hund, men inte för andras.

Jag chansar inte med Doggy, men tar till mig det du skriver om fodret. Skulle Sylvester få foderrelaterade problem, så vet jag att jag skulle kunna prova Doggy. Mitt val blir dock att göra det i sista hand och det är mitt val. Dessutom ska jag sluta "tänka snett" på de som ger sin hund Doggy. 🙂

Fridaaaa
2013-12-23 10:07
#13

#11 Många säger dock "inget annat fungerar" men sedan är det av ren lathet som de köper det som finns i matbutikerna. Inte menat till dig utan till många andra.

Bara man är medveten om innehållet så och inte skrivet ut att "det är ett bra foder för hundar", när innehållet är skit eller inte är igentligen anpassat till hundar. Om man testat många olika sorter alltså under en längre tid osv ja då är det en annan sak att man måste välja sånt foder 🙂

Men tummen upp till barf också. 🙂
Vet inte om jag sett det men har du gett olika färskfoder med och testat? Alltså samma under kanske en lite längre period? För ibland kanske det är "övergångsfasen" som gör att huden blir piss osv? Bara lite tankar 🙂 
Jag tror personligen inte att hunden behöver mer spannmål än andra, alltså att det är därför hunden fungerar bättre på fodret, men är bara mina tankar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kaffekopp99
2013-12-23 10:26
#14

Den nakna fick först enbart Doggy som hon var van med, Hon kom hit i somras. Sedan i augusti tror jag det var, så började jag ge korvar med vom som luktade häcken.. För puffen mådde inte så bra av Doggy, men det blev en attack av finnar/bölder/maskar.. Tillbaka till Doggy i september/oktober någon gång.. Sen Musch (kött organ mm 95%)barf plus 4Friends fram till förra veckan när jag tog ner mängden barf och nu är det noll eller väldigt lite. Jag har också provat olika torrfoder. Eukanuba : har jag haft till större hundarna, de tyckte om den så köpte den till dessa oxå, provade ett tag men de tyckte inte om den och jag såg ingen bra effekt på någon av hundarna. Royal : har jag testat olika sorter, ingen var en "hit". Katten älskar dock RoyalCaninNorweiganForestCat och äter bara den. 4Friends : Bra till puffen, naken vill inte ha. Magnussons : Båda gillade den Friskies: blä Coop: njäää, de ville inte äta den. Ica: okej, typ samma sak som Doggy tror jag. De åt den iaf. ?-märke orange säck: vägrade de äta och för stora bitar Att de vägrar äta är egentligen inte mkt att bry sig om, är de hungriga äter de, men det är ju kul att ge ngt de gillar. Just utfodringen är ett starkt band mellan ägaren och djuret. Tänker jag.

Fridaaaa
2013-12-23 10:29
#15

#14 Ok 🙂 Ja kan ju mycket väl vara så att det är pga att hon är så van vid det fodret och kanske till och med uppväxt på det som gör det man vet aldrig. Men bara hon äter och mår bra så 🙂

Ja RC är ju ett dyrt foder med tanke på innehållet.
Såg att båda gillade magnusson men var det så att huden blev kass av den med som jag förstått det?

Inte lätt det där med foder ibland hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
2013-12-24 12:38
#16

Jag använder minsann Doggy som godis och reservfoder! Ibland blir det bara så att jag väljer att spendera nån dag extra hos pojkvännen och då räcker inte maten till, då är det perfekt att ha en påse foder hos han som är i nödfall 🙂 Jag hatade Doggy förut men äh… bara hunden mår bra så finns det inget att avsky! 

Ska själv gå över till torrfoder igen så letar som en galning efter nåt som kan passa min skrutt 😛

Roxie
2013-12-28 23:47
#17

Våran puff får VoH färskfoder 2ggr/dag och utöver det får hon färska (frysta) oxrevben och dentastix att tugga på. Som träningsgodis får hon torkad kycklingfile som jag klipper i mindre bitar.

Det pratas väldigt mycket om vad som är bra och dåligt foder. Våran vovve fick RC hos uppfödaren som vi fortsatte med ca en månad innan vi gick över till färskfoder, och jag är helnöjd med hur hon fungerar på färskfodret. Men det betyder inte att hon inte skulle fungera med ett annat torrfoder.

För ungefär 2 månader sedan dog min förra hund, en dvärgpudel som nästan blev 16 år gammal. Hon har ätit Doggy torrfoder i hela sitt långa liv utan att någonsin varit sjuk, bortsett från en juvertumör som opererades bort. Vi fick höra från många personer, bla veterinär, att Doggy inte var något bra foder.. Vi provade att byta men vovven blev superdålig i magen vid alla foderbyten, vi trilskades i flera år men insåg slutligen att Doggy var det fodret som passade henne bäst.

Foder är individuellt helt enkelt :) Även om jag själv inte skulle ge min nuvarande hund Doggy, så betyder det inte att jag tycker det är fel att andra gör det.

// Sofia

Betthina
2014-01-20 19:18
#18

Ingen hund behöver mer tillskott än torrfodret mer än tuggben för att undvika tandstan
Det är om du vill lyxa till det för de någon gång med grisöron, tjurmuskel, kokt kyckling etc etc.

http://thinisens.blogg.se

[fabienne]
2014-01-20 19:28
#19

#18 Inte sant, bara för att det kallas "helfoder" betyder det inte att det täcker upp alla individers olika behov vilket vi tydligt kan se idag när så väldigt många hundar lider av kostrelaterade problem.

Betthina
2014-01-20 19:33
#20

Jo det är sant. Men folk tror att de behöver mer för de förmänskligar de fyrbenta plus att det beror på vilket foder som används. Men absolut att lyxa till det är aldrig fel:)

http://thinisens.blogg.se

Annons:
[fabienne]
2014-01-20 19:51
#21

#20 Väldigt underligt då att så väldigt många som har stora problem med svamp blir svampfria om de får tillskott av kalk, eller hundar med "allergier" som blir fria sina besvär med hjälp av bland annat vitamintillskott som hjälper till att stärka immunförsvaret, eller hundar med stela leder som blir rörligare med tillskott av omega 3, eller hundar som fäller konstant året om som slutar när de får tillskott av vitamin B, eller hundar vars ögon slutar rinna om de får mer A-vitamin etc.

Det är helt ologiskt att alla dessa så kallade "helfoder" innehåller allt hundar behöver när alla foder innehåller olika nivåer av vitaminer och mineraler, proteiner och fett, innehåller helt olika råvaror och dessutom när alla hundar har olika behov.

Betthina
2014-01-20 19:57
#22

Men snälla lyssna på mig. Då är det fel foder. Har man gett fel foder rättas det självklart till med diverse tillskott men därefter byta foder till det som passar individen. Det finns olika helfoder just av den anledningen att alla hundar inte tål allting. 
Du får lyssna på vad jag säger och inte vara insnöad i dina argument! Du säger ju precis det jag säger…

http://thinisens.blogg.se

[fabienne]
2014-01-20 20:22
#23

Jasså, jag uppfattar inte att vi säger alls samma sak. Du säger "Ingen hund behöver mer tillskott än torrfodret mer än tuggben för att undvika tandstan" och jag säger att det kan visst behövas. Vad skulle min förra hund, som åt ett "helfoder" plus full dos extra kalk plus extra råa ben, äta för fullfoder som kunde täcka upp det enorma kalkbehovet? Jag tror det är mycket svårt att hitta ett foder med så hög kalkhalt.

Jag tror det skadar mycket, denna tro om att alla helfoder räcker till för alla hundars behov och att tillskott är totalt onödigt om inte dessutom SKADLIGT att ge om man redan ger helfoder, som både foderproducenter och veterinärer fått oss att tro. Självklart ska man inte ge tillskott utan anledning men denna övertro på alla "helfoder" förstår jag mig inte alls på.

Betthina
2014-01-20 21:25
#24

Jo det gör vi , du har bara lite tunnelseende men det går över ska du se :) Svårt kanske det är men absolut inte omöjligt. Men lycka till :D

http://thinisens.blogg.se

Fridaaaa
2014-01-20 21:30
#25

Jag håller med Fabienne. Många torrfoder ( i princip alla) i matbutikerna skulle inte jag kalla för "helfoder", då det innehåller mestadels spannmål vilket igentligen inte är bra för hundarna. Så tillskott kan behövas. Finns ju olika slags tillskott. 

Men dentastix kallar inte jag för tillskott, eller leversnittar. Är godis, som ska ges med måtta. Jag räknar tillskott som: Vitaminer mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fabienne]
2014-01-20 21:56
#26

#24 Tack, och detsamma för jag är nog inte den enda här som behöver ett lycka till för att bryta sitt tunnelseende. :)

Betthina
2014-01-21 08:20
#27

nej det har jag inte sagt heller lilla vännen. Det är bara sorgligt att hundägare inte vet att ett helfoder räcker. Men inte lönt att diskutera. Istället hjälper jag de hundar jag kan att få det så bra som möjligt :)

http://thinisens.blogg.se

Annons:
[fabienne]
2014-01-21 08:43
#28

#27 Det vore trevligt om du kunde sluta använda härskartekniker och förminska mig eftersom det är pinsamt att se. Jag tycker tvärt om att det är sorgligt att hundägare inte vet att helfoder ibland inte räcker eftersom många hundar får långt gångna problem helt i onödan. Jag kan inte förstå vad foderproducenterna gjort för att förtjäna detta enorma förtroende. För mig är det helt obegripligt så som hundfodren ser ut idag.

Betthina
2014-01-21 11:56
#29

Som sagt: Lycka till med era hundar och ert hundägande.

http://thinisens.blogg.se

Upp till toppen
Annons: